ادامه همکاری شرکت‌های کره‌ای با ایران/کره به نفت ایران وابسته است

    کد خبر :373847

یو جانگ هیان سفیر کره جنوبی در دیدار با معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد شرکت‌های کره‌ای روابط تجاری و اقتصادی خود را با وجود تحریم‌ها، با بنگاه های ایرانی قطع نکرده‌اند.

به گزارش بازتاب به نقل از اتاق بازرگانی تهران، سفیر جدید کره‌جنوبی به همراه دبیر دوم این سفارت، با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار یو جانگ هیان، سفیر کره‌جنوبی که از سه ماه قبل ماموریت خود را در ایران آغاز کرده، با اشاره به مسایلی که اخیراً در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور مطرح شده است، گفت: واقعیت این است که شرکت‌های کره‌ای علاقمند به کار در ایران هستند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، البته مشکل تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد اما اخباری که اخیراً مبنی بر قطع روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد بی‌اساس و جعلی است زیرا شرکت‌های کره‌ای همچنان به همکاری تجاری خود ادامه می‌دهند.

او ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های کره‌ای به نفت ایران وابسته هستند، همین‌طور صنایع شیمیایی و پتروشیمی کره از کمبود نفت ایران متضرر می‌شوند. ما در حال مذاکره با آمریکا هستیم که بتوانیم معافیت‌های لازم را برای ادامه خرید نفت از ایران کسب کنیم.

هیان با اشاره به دیدار و مذاکره رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با همتای خود در کره شمالی، این سفر را رویداد مهمی در منطقه و روابط خارجی دو کشور عنوان کرد و گفت: خلاف گذشته که آمریکا، چین، ژاپن و اروپا محور اصلی روابط تجاری ما به حساب می‌آمدند اکنون سیاست ما متنوع کردن روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف دنیاست؛ به‌ویژه کشورهای آسیایی، اعضای آسه‌آن و اقتصادهای مهمی مانند هند و ایران که در منطقه دارای اعتبار و نفوذ هستند.

سفیر کره‌جنوبی در این دیدار تاکید کرد که کشورش از برجام حمایت می‌کند چون معتقد است برجام حافظ صلح و امنیت در منطقه و جهان است.

یو جانگ هیان در سخنان خود به جایگاه کره‌جنوبی در اقتصاد جهانی به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: اگرچه سیاست‌های آمریکا روی اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد اما ما علاقمند به حفظ و گسترش روابط با ایران هستیم. من در زمان تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهور روحانی این شعر سعدی را گفتم که «دوست آن باشد که گیرد دست دوست». من به عنوان سفیر برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کره و غلبه بر مشکلات موجود با تمام توان تلاش خواهم کرد.

او در پایان اضافه کرد هر تهدید یک فرصت به همراه دارد و باید از این فرصت‌ها در جهت گسترش روابط استفاده کنیم و سفارت کره در تهران از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

علاقمند به حفظ و توسعه روابط اقتصادی هستیم

در ادامه این نشست معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز با اشاره به شایعات مربوط به توقف همکاری شرکت‌های کره‌ای با بنگاه‌های ایرانی، گفت: البته ما اطلاع داریم تعدادی از شرکت‌های کره‌ای روابط خود را با ایران کاهش داده‌اند اما همچنان در پی حفظ روابط هستند. البته صرف‌نظر از تحریم‌ها که ببرای تداوم همکاری‌های ایران و کره شرایط را کمی سخت کرده است، روشن است که بنگاه‌های ایران علاقمند به حفظ و توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی با همتایان کره‌ای خود هستند. شما به عنوان سفیر حتماً مقبولیت محصولات کره‌ای را در بازار ایران را به چشم دیده‌اید.

محمدرضا بختیاری افزود: ایران و کره روابط تاریخی حسنه‌ای دارند و همواره یکدیگر را در هر شرایطی حمایت کرده‌اند. روابط اقتصادی و تجاری دو کشور می‌تواند سالانه به 25 تا 30 میلیارد دلار افزایش یابد به شرطی که بتوانیم موانع موجود را رفع کنیم.

او افزود: ایران با سایر اعضای برجام در حال مذاکره است و اروپا نیز در حال تنظیم مکانیزمی برای تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران است. کشور ما علاقمند است روابطش با کره‌جنوبی توسعه یابد و اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی به طور کامل از این همکاری پشتیبانی می‌کند. جای خرسندی است که شما به عنوان سفیر کره اعلام می‌کنید بخش عمده شایعات مبنی بر قطع همکاری شرکت‌های کره‌ای با ایران واقعیت ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید