پورناظری: مداحی‌ها شبیه نایت کلاب شده است

    کد خبر :373328

سهراب پورناظری از سبک مداحی‌های چند سال اخیر انتقاد کرد.

سهراب پورناظری درباره سبک مداحی‌هایی که در چندسال اخیر رواج پیدا کرده در اینستاگرام خود نوشت: «اين روزها در ماه «محرم» در گذر از خیابان‌ها ازهیئت‌های عزاداری و برخی اتومبیل ها نوای نوحه خوانی به گوش می‌رسد که یادآور موسیقی تولید شده برای پخش در nightclub ها است و این روند که در این چند سال اخیر به اوج رسیده دستاورد دیگری است از سیاست های ضد فرهنگ دستگاه های فرهنگی کشور و در صدر ایشان «رسانه ملی»است.

این انقلاب فرهنگی در سنت نوحه خوانی (که بستر حفظ و شکل گیری انواع موسیقی های بی نظیر در ردیف موسیقی ایرانی در حدود ۳۰۰ سال اخیر است) چند سوال به را به ذهنم به عنوان فعال در موسیقی ایران به وجود آورده است.

۱-مسولان چه درکی از موسیقی مذهبی و به ویژه سنت نوحه خوانی و تعزیه در این سرزمین دارند که با تیشه به جان ریشه این سرمایه ملی ایران افتاده اند؟

۲-نظر کدام یک از مراجع دین و روح این عزاداری با تغییر فضای دسته های عزا داری به فضای حاکم بر کلوب‌های شبانه غربی همسو است؟

یقین دارم که هیچ جوابی دریافت نخواهم کرد اما در این راستا از خبرنگاران حوزه موسیقی می‌خواهم که این سوالات را از جریان متولی این پدیده ضد فرهنگ پرسش کند تا بلکه ذهنمان کمی شفاف تر شود.

در پایان نمونه هایی از ویدیو های موجود در فضای مجازی از وضعیت اسفبار موجود در نوحه خوانی و هنر بی بدیل نوحه خوانان نسل گذشته با صدای استاد موذن زاده اردبیلی تقدیمتان میکنم تا با مقایسه متوجه عمق داستان بشوید.

با سپاس

سهراب پورناظری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید