جدیدترین اخبار
۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۱ سیاسی کد خبر :365986

صنعت هواپیمایی ایران بدتر از عراق و افغانستان!

در ناوگان هواپیمایی ایران تقریبا ۲۵۰ هواپیما وجود دارد. اما حدود ۱۰۰ فروند از این هواپیما‌ها زمین‌گیر شده‌اند و یا وارد انبار شده یا منتظر قطعات یدکی هستند. خبرگزاری ایلنا از قول فرزانه شرفبافی، مدیر عامل ایران‌ایر گفته شرایط صنعت هواپیمایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، بدتر از عراق و افغانستان است.

یکی از نخستین بخش‌هایی که از تحریم‌ها تاثیر پذیرفت؛ صنعت هواپیمایی ایران بود. پس از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، قرار بود ده‌ها هواپیمای نو از سوی شرکت‌های بوئینگ و ایرباس فروخته شود. حتی در این زمینه قرارداد‌هایی به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، همه چیز تغییر کرد.

مجله فوربز در یادداشتی به قلم دومینیک دادلی، به روزگار دشوار صنعت هواپیمایی ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا پرداخت و نوشت:” همزمان با مسدود شدن راه (خرید) هواپیما‌های جدید توسط تحریم‌ها، ایران تلاش می‌کند پرواز هواپیما‌های قدیمی را ادامه دهد”.

به گفته دادلی، با شروع تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا، ایرلاین‌های ایرانی، به جای روشن کردن موتور هوایپما‌های جدید، مجبورند به رویه قدیمی زنده نگه‌داشتن هواپیما‌های کهنه بازگردند. پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌های بین المللی در ژانویه ۲۰۱۶، ایرلاین‌های ایرانی برای نوسازی ناوگان‌های کهنه‌شان شتاب کردند.

آن‌ها سفارش‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار برای خرید هواپیما‌های جدید ثبت کردند. قرارداد‌های بزرگی با بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر هم امضا شد. اما، قبل از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، از ۳۰۰ هواپیمای سفارشی، فقط تعداد اندکی به ایران تحویل داده شد. پس از آن، شانس تحویل هواپیما‌های جدید و نیز توانایی خرید قطعات یدکی هم کمتر شد.

دادلی افزود:” به نظر می‌رسد که ایرلاین‌های محلی، به جای دریافت هواپیما‌های مدرن، مجبورند که هواپیما‌های قدیمی ناوگان‌شان را تعمیر کنند. رسانه‌های ایران اوایل ماه جاری گزارش کردند که ایران‌ایر، یکی از هواپیما‌های ایرباس A۳۰۰ خود را پس از بوجود آمدن یک نقص فنی در یکی از موتورهایش، تعمیر کرده است”. ایران‌ایر، حدودا ۱۲ هواپیمای A۳۰۰ در ناوگانش دارد. یکی از آن‌ها به هواپیمای باربری تبدیل شده است.

بنا به گفته سایت ایرفلیتس، به طور کلی میانگین عمر این هواپیما‌ها به ۳۳ سال می‌رسد. در سراسر جهان، فقط ۲۳ ایرلاین، از جمله ایران‌ایر، معراج ایرلاینز و قشم‌ایر وجود دارد که هنوز این نوع هواپیما را به پرواز درمی‌آورد. در ناوگان هواپیمایی ایران تقریبا ۲۵۰ هواپیما وجود دارد. اما حدود ۱۰۰ فروند از این هواپیما‌ها زمین‌گیر شده‌اند و یا وارد انبار شده یا منتظر قطعات یدکی هستند.

ایلنا از قول فرزانه شرفبافی، مدیر عامل ایران‌ایر گفته شرایط صنعت هواپیمایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، بدتر از عراق و افغانستان است.

دادلی در پایان مدعی شد مسافران ایران علاوه بر اینکه مجبورند در داخل کشور با هواپیما‌های قدیمی پرواز کنند، به هنگام مسافرت هوایی به خارج هم با گزینه‌های محدودتری مواجه هستند. در هفته‌های اخیر، سلسله‌ای از ایرلاین‌های بین المللی، از جمله ایرفرانس، بریتیش‌ایرویز و کی‌ال‌ام، گفته‌اند که خدمات‌شان به ایران را متوقف می‌کنند، زیرا این خدمات دیگر صرفه تجاری ندارد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • وزیر رفاه: پوشش‌های بیمه‌ای در کشور رو به رشد است
  • پزشکیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح شود
  • آغاز رهاسازی آب از سد سیلوه به سمت دریاچه ارومیه
  • سن ازدواج برای دختران و پسران چند سال باشد؟
  • سینماگر چینی علیه مقامات چین
  • آخرین مهلت ثبت‌نام اسکان نوروزی فرهنگیان / اعلام نتایج نقل و انتقالات تا اردیبهشت ۹۸
  • تمرکززدایی در تصمیم‌گیری؛ سرنخ حل مشکلات در آموزش و پرورش
  • افزایش یک متری تراز آب دریاچه ارومیه تا ۳ سال آینده
  • اختتامیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی برگزار شد
  • خون شهدا؛ ضامن استقلال و امنیت کشور
  • تجهیز آتش نشانی ۵٠ شهر کشور به تجهیزات مقابله با حوادث میکروبی و شیمیایی
  • افزایش ۲ برابری میزان تولید و مصرف بتن غلتکی در پروژه‌های عمرانی شهر تهران
  • تخفیف ۵۰ درصدی طرح ترافیک و حلقه دوم به ساکنان محدوده
  • اعلام آخرین مهلت برای درخواست اکران نوروزی سینماها
  • انتقاد دوباره همتی به مصوبات دولت
  • پیگیری پوشش بیمه‌ای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار روستایی
  • خوش‌بینی به مذاکرات جدید چین و آمریکا
  • فیلم مورد علاقه اسپیلبرگ از میان نامزدهای اسکار
  • گروه های فلسطینی: مسجد الاقصی خط قرمز است
  • آنکارا درخواست تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اروپا را محکوم کرد
  • لزوم برگزاری جلسه فوق العاده مجلس و دولت برای بررسی گرانی ها
  • سوال پژمانفر از وزیر امور خارجه اعلام وصول شد
  • سازوکار مجلس برای حمایت مالیاتی از کسبه خُرد
  • احکام بودجه ای برای جریمه صادرگنندگان متخلف
  • مقررات جدید بازار پایه فرابورس اعلام شد
  • ناهماهنگی ستاد تنظیم بازار
  • فرصت سرمایه‌گذاری در هند بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار
  • حمله رسانه نزدیک به سعودی به قطر: مواضع دوحه در مونیخ، یک «شبه هماهنگی از پیش تعیین شده» با تهران بود
  • تحلیل «الخلیج الجدید» از اوضاع خاورمیانه پس از دو نشست ورشو و سوچی: قواعد بازی تغییر نکرد
  • ائتلاف مخالفان نتانیاهو
  • Ad