چشم انداز صلح سوریه در تهران ترسیم می شود

    کد خبر :362193

نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه جمعه آینده با هدف تبادل نظر درخصوص تحولات سوریه و هماهنگی سه کشور در رویارویی با تروریسم برگزار می شود.

این سومین نشست سه جانبه، دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در ارتباط با تحولات سوریه شمرده می شود.
دو اجلاس پیشین سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص مبارزه با تروریسم و پیشبرد فرآیند صلح و گفت‌وگو در سوریه؛ در شهرهای سوچی و آنکارا برگزار شده بود.
ایران، ترکیه و روسیه از پارسال روندی را در شهر آستانه قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در بخش های مختلف سوریه آغاز شده است و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.
به گزارش ایرنا ،براساس برخی گزارش های منتشر شده، اردوغان در جریان سفرش به تهران با مقام‌های ایرانی درباره مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز گفت‌وگو می‌کند.
روزنامه «العرب» چاپ لندن در این خصوص نوشت: مقامات ترکیه و ایران درباره بررسی اوضاع سوریه تحرکات گسترده ای را آغاز کرده اند و امید آن می رود که نشست سه جانبه روسای جمهوری سه کشور که در ایران برگزار خواهد شد به توافق کامل این سه کشور درباره حل بحران سوریه منجر شود.
روزنامه «الدستور» اردن نیز در گزارشی به قلم «عریب الرنتاوی» نوشت: نشانه های تفاهم روسیه و ترکیه درباره نبرد ادلب آشکار شده است. ترکیه نمی خواهد شاهد موج گسترده ای از پناهجویان باشد. روسیه نیز پیش از هر چیزی خواهان ویران سازی آخرین پایگاه های تروریست ها در سوریه و تقویت حضور نظام سوریه در استان راهبردی ادلب است. این کشور می خواهد برای همیشه به تهدیداتی که پایگاه روسیه در حمیمیم از جانب جبهه النصره و همپیمانان آن روبرو است، پایان دهد. از این رو، می توان گفت مسیر برگزاری نشست سه جانبه در ایران هموار شده است و چراغ سبزی برای پیشروی نیروهای ارتش سوریه در آخرین پایگاه های گروه های تروریستی روشن شده است.
براساس شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه، «سعد القصیر» دبیر کل اتحاد نیروهای سوریه دراین مورد گفت: تحریم های آمریکا علیه روسیه و ایران به دلیل ادعاها و توجیه هایی که ترامپ برای جهانیان مطرح می کنند، نیست. بلکه به دلیل نقش این دو کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه است. همچنین بحران اقتصادی و تحریم هایی که ترکیه از آن رنج می برد به دلیل اختلاف آمریکا و ترکیه درباره «برنسون» کشیش آمریکایی که در ترکیه در زندان به سر می برد، نیست. بلکه آمریکا تلاش می کند اقتصاد ترکیه را هدف قرار دهد تا این کشور از حمایت خود از روند سیاسی برای حل بحران سوریه دست بردارد.
«سعد القصیر» اضافه کرد: باید گفت ایران، روسیه و ترکیه در سایه ی تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علبه این سه کشور بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده اند و این سه کشور بیش از پیش به سوی همگرایی اقتصادی و سیاسی گام بر می دارند. گفتمان ستیز با یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه بین المللی منافع ایران، روسیه و ترکیه را به یکدیگر پیوند می دهد. این سه کشور در زمینه همکاری اقتصادی به ویژه در دور زدن تحریم ها با یکدیگر همسو و همگام هستند و محور مشترکی را تشکیل خواهند داد.
روزنامه «المستقبل» لبنان نیز نوشت: ترکیه برای رویارویی با تحریم های آمریکا به روس ها و ایرانی ها پناه برده است. «سرگئی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه از آنکارا در برابر تحریم های آمریکا حمایت کرد و خواستار استفاده از ارز محلی به جای دلار در معاملات شد. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم گفته است ایران در برابر تحریم های آمریکا در کنار ترکیه خواهد بود.
نشریه «الزمان» ترکیه در این زمینه به نقل از «محمد ییجین» پژوهشگر ترک نوشت: ترکیه و ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم های آمریکا اعلام همکاری کرده اند و پیش بینی می شود که دیگر کشورها هم به این محور ملحق شوند.
به نوشته تارنمای دویچه وله، آنچه که سبب همگرایی روسیه، ایران و ترکیه می شود فراتر از مسائل مورد اختلاف است. روابط اقتصادی پر رنگ تر از روابط سیاسی است و این کشورها درباره بحران سوریه دارای تفاهم آشکاری هستند که در نتیجه این تفاهم نشانه های شکل گیری ائتلاف جدید آشکار شده است. منافع ترکیه و روسیه هم به طوری گسترده است که سبب از بین رفتن اختلاف میان این دو کشور شده است و «پوتین» پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، آنکارا را به عنوان نخستین ایستگاه سفر خارجی خود برگزید. ایران هم با ترکیه و روسیه روابط قوی دارد و این روابط نشانه های ائتلاف جدید را آشکار ساخته و ناخرسندی آمریکا و همپیمانان آن را به دنبال داشته است. اردوغان پس از تقویت روابط خود با پوتین و روحانی لحن خود را درباره آینده اسد نرمتر کرده و اکنون بر روی مبارزه با تروریسم تمرکز کرده است.
به نوشته تارنمای دویچه وله، آنچه احتمال شکل گیری یک ائتلاف سه جانبه میان مسکو، تهران و آنکارا را تقویت کرده است همکاری آنها درباره بسیاری از مسائل است. اردوغان پس از ناآرامی های ایران، ثبات این کشور را برای ترکیه مهم دانسته است. این موضع گیری بی دلیل نیست زیرا ترکیه دارای روابط اقتصادی گسترده ای با ایران است. حجم تجارت میان دو کشور به تازگی افزایش یافته است و نفت ایران یکی از منابع انرژی ترکیه به شمار می رود. روابط روسیه و ایران هم اکنون در مرحله تاریخی خود به سر می برد و این دو کشور با کنار گذاشتن اختلاف های قدیمی، به دو شریک اقتصادی تبدیل شده اند و در برابر تحریم های غرب با هم همکاری می کنند. این دو کشور در برابر طرح های واشنگتن و ناتو در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه ایستادگی کردند و همکاری ایران و روسیه سبب شد که نظام سوریه بتواند تروریست ها را شکست دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید