کمک ۲۲۰۰ میلیاردی برای خرید گندم

    کد خبر :360061

یک مقام بانکی با اشاره به اینکه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک عامل حوزه کشاورزی برای خرید گندم کمک شده است، گفت: باقیمانده مطالبات کشاورزان طی یک الی دو ماه آینده پرداخت می شود.

به گزارش مهر، روح الله خدا رحمی در نشست خبری با اشاره به عملکرد بانک عامل حوزه کشاورزی اظهار داشت: در ۵ ماهه امسال، ما رشد منابع خوبی داشته ایم؛ به طوری که در این مدت با ۴۰ درصد افزایش منابع به میزان ۲۰۴ هزار میلیارد ریال مواجه بوده ایم.

مدیرعامل بانک عامل حوزه کشاورزی اظهار داشت: در سال های ۹۶ و ۹۷ سالی دو درصد هزینه تمام شده منابع و نرخ سود سپرده های بانک عامل حوزه کشاورزی کاهش داشته است.

به گفته وی در سال جاری ۵۰ درصد هدفی که برای رشد منابع در نظر گرفته شده بود تاکنون محقق شده و این نشان دهنده افزایش اعتماد مردم به این بانک است.

این مقام بانکی با اشاره به اینکه در اوایل شهریور امسافل میزان سپرده های گران قیمت به ۶ هزار میلیارد ریال رسیده است، تصریح کرد: این اقدام در جهت کاهش هزینه های تمام شده تولید انجام شده است. از ابتدای سال تا پایان مردادماه سال جاری ۳۶۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعطا شده که ۳۵.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است.

خدارحمی گفت: میزان وصولی ما از اقساط سررسیدی تسهیلات مشتریان ما ۱۲۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۳ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: ۱.۵ میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به دستور رهبر انقلاب برای توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری در اختیار دولت قرار گرفت.

خدارحمی با بیان اینکه این مبلغ در اختیار سه بانک و یک موسسه قرار گرفت افزود: عاملیت پرداخت ۵۰ درصد این مبلغ در اختیار بانک عامل حوزه کشاورزی قرار گرفته و هم اکنون ما ۵۰ درصد سهم مان را در مرحله اول گرفته ایم.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای مرحله اول ۲۶ هزار و ۷۴ طرح به مبلغ ۴۶ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال در دست بررسی است که ۸ هزار و ۹۰۵ طرح به مبلغ ۱۹ هزار میلیارد ریال در بانک عامل حوزه کشاورزی مصوب شده و برای ۷ هزار و ۳۶۶ طرح به مبلغ ۱۲۶۰ میلیارد تومان پرداخت انجام شده است.

به گفته خدارحمی با اجرای این طرح ها برآورد می شود برای ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بحث مکانیزاسیون کشاورزی یکی از اولویت های پرداخت بانک است، گفت: در ۵ ماهه امسال ۷ هزار و ۳۸ فقره تسهیلات برای خرید تراکتور، ادوات، دنباله بند و انواع ماشین الات کشاورزی به مبلغ ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است و این پرداخت ها برای ۶ ماهه دوم سال افزایش می یابد.

خدارحمی با اشاره به طرح های پرورش ماهی در قفس افزود: در ۴ماهه امسال ۱۷۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۴ طرح در این زمینه به ظرفیت ۱۳ هزار و ۴۱۴ تن ماهی پرداخت شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دو طرح بزرگ مصوب ۱۰ هزار تنی نیز در این زمینه وجود دارد که هنوز به پرداخت نشده این طرح ها در بوشهر، قشم و شمال کشور قرار است اجرایی شود. ضمن اینکه طرح پرورش خاویار به مدد اعتبارات بانک عامل حوزه کشاورزی و تخصص تولید کنندگان در شهرهای جویبار و رامسر عملیاتی شده است.

خدارحمی با اشاره به طرح توسعه گلخانه ها در کشور، افزود: ۲۳۵ طرح به مساحت ۳۵۰ هکتار در این زمینه در دست بررسی است ضمن اینکه جز این مورد برای ۲۳۵ طرح با سطح ۲۸۹ هکتار، مبلغ دو هزار و ۷۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با اشاره به واگذاری شرکت ها و املاک مازاد بانک، تصریح کرد: از ۴ شرکت قابل واگذاری دو شرکت سال گذشته واگذار شده و دو شرکت باقیمانده نیز در سال جاری واگذار می شود.

خدارحمی گفت: یکی از این شرکت ها از طریق بورس واگذار خواهد شد و به زودی آگهی فروش آن منتشر می شود. برای شرکت دوم نیز امیدواریم مقدمات کار در پائیز انجام شود و سپس آن را به مزایده بگذاریم.

به گفته این مقام مسئول، در ۵ ماهه امسال دو هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال از املاک تملیکی بانک واگذار شده است.

خدارحمی با بیان اینکه در سه سال اخیر بانک عامل حوزه کشاورزی از بانک مرکزی اضافه برداشت نداشته است، گفت: خط اعتباری مختصری در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی در اختیار ما قرار داده شده که این اضافه برداشت محسوب نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل حضور پررنگ بانک ما در توسعه طرح های کشاورزی و همچنین با توجه به اینکه صندوق بیمه در مجموعه ما قرار دارد هر کجا دولت دچار مشکلی بوده کمک کرده ایم و به همین جهت دولت به بانک عامل حوزه کشاورزی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بدهکار شده که انتظار می رود این عدد در مقطع کنونی به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: از آنجا که ما بدهی عمده ای به بانک مرکزی نداریم احتمال تهاتر در این زمینه کم است اما همکاران ما در حال مذاکره با مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هستند.

خدارحمی در بخش دیگری از سخنان خود به خرید تضمینی گندم اشاره کرد و تأکید کرد: امسال ما در دو مرحله از منابع بانک به این پروسه کمک کرده ایم که در یک مقطع ۱۲ هزار میلیارد ریال و در مقطع دیگر ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بنابراین در مجموع۲۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک برای این منظور کمک شده است گفت: تاکنون ۶۳ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن نیز طی یکی دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید