معاون وزیر بهداشت:

‌ایران به پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی پیوست

    کد خبر :359379

معاون بهداشت وزیر بهداشت از پیوستن ایران به پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی خبر داد.

دکتر علیرضا رئیسی با اعلام این خبر، گفت: در پی تصویب قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان در سال ۱۳۹۴ با پیگیری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه، سند تصویب جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان ملل متحد مورد پذیرش قرار گرفت و ایران به عنوان چهل و هشتمین کشور جهان، در تاریخ ۵ شهریور ماه ۱۳۹۷ رسما به عضویت پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی درآمد.

وی افزود: از اهداف این معاهده ریشه کنی تمام اشکال تجارت غیرقانونی فراورده‌های دخانی، اجرای موثر سیاست‌های کاهش تقاضا و عرضه محصولات دخانی با هدف کاهش مصرف دخانیات و حفظ سلامت همگانی است.

وی با یادآوری این نکته که در گذشته مقاومتی در برابر افزایش مالیات دخانیات در کشور وجود داشت و علت این امر هم رابطه افزایش قیمت با افزایش قاچاق عنوان می‌شد، گفت: این پروتکل باعث می‌شود همزمان با افزایش مالیات دخانیات، با قاچاق آن بطور موثر در سطح ملی و بین‌المللی مقابله شود.

وی ادامه داد: قانون الحاق ایران به پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی موجب می‌شود با تجارت غیرقانونی در کشور مبارزه شود و در صورتی که شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی از مبادی غیرقانونی محصولات خود را به صورت قاچاق وارد کشور کنند، تحت تعقیب قرار گرفته و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به ظرفیت‌هایی که این پروتکل در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند، گفت: به دولت‌ها کمک می‌شود تا با راه‌اندازی نظام رهگیری و ردیابی محصولات دخانی تغییر مسیر محموله‌های دخانی را از مبادی تعیین شده به سرعت تشخیص داده و اقدام قانونی انجام دهند. تصویب و اجرایی شدن این پروتکل به عنوان دومین معاهده بین‌المللی کنترل دخانیات پس از کنوانسیون کنترل دخانیات، در سازمان جهانی بهداشت نشان دهنده توجه این سازمان و کشورهای عضو به اهمیت کنترل دخانیات و مقابله با صنایع دخانی است که سلامت جهانی را هدف قرار داده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رئیسی در پایان حمایت مسئولین دستگاه‌های مرتبط را در اجرای این معاهده برای ریشه کنی قاچاق کالای دخانی خواستار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید