تا زمانی که ساختار اصلاح نشود از دست صد وزیر دیگر هم کاری برنمی‌آید/ دولت ازیک‌طرف لایحه تفکیک می‌فرستاد و از طرف دیگر وزرا با لابی نمایندگان را منصرف می‌کردند

    کد خبر :342870

روز گذشته بالاخره بعد از چندین ما کش‌وقوس وزیر یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های کشور توسط نمایندگان مجلس مجبور به ترک پست خود شد، جدای از حواشی که این موضوع در مجلس و خارج از مجلس ایجاد کرد، باعث گردید تا زوایای دیگری از اداره دولت و مجلس آشکار شود.

بسیاری از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که وزارت کار و رفاه وزارت خانه بزرگی است و اداره آن از عهده یک وزیر خارج است و باید تفکیک در آن هرچه زودتر صورت گیرد، اما درعین‌حال نیز نمایندگان به لایحه‌هایی که برای تفکیک وزارت خانه ها از سوی دولت ارسال شد رای منفی دادند.

این رفتار نمایندگان حکایت از دوصدایی بین نمایندگان مجلس داشت، اما این درحالی است که یکی از نمایندگان مجلس پرده از ابعاد تازه‌ای از این موضوع برداشته و در گفت‌وگوی خود با تابناک به برخی اختلاف‌نظرها در دولت اشاره کرد.

رسول خضری در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به‌شخصه اعتقاددارم که بیشتر از هر زمان دیگری دولت و مجلس نیاز به یک‌صدایی دارند و مردم هم همین انتظار را از این‌ها دارند و همدلی و همراهی و تک‌صدایی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است.

این نماینده مجلس گفت: اینکه طرفین توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و تقصیرها را متوجه یکدیگر می‌کنند تنها باعث دل‌زدگی و خشم مردم می‌شود، مردم انتظار دارند که مردانه دولت و مجلس اشتباه‌های خودشان را قبول کنند و درصدد رفع آن‌ها باشند نه اینکه با حاشیه‌سازی مسائل اصلی را کنار بگذارند.

این نماینده مجلس گفت: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که ساختار درست نیست و شما اگر ده وزیر دیگری هم به وزارت کار منصوب کنید کاری از پیش نخواهد رفت، در این وضعیت حتی اگر مرحوم مصدق را هم زنده کنیم هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی گفت: روحانی که زنده است، هرکدام از این وزارتخانه‌ها، چه اقتصاد، یا تعاون و یا راه و شهرسازی را خود مسئولت قبول کند نمی‌تواند بیشتر از این و بهتر این عمل کند، چون ساختارهای ما ایراد دارد، در زمان احمدی‌نژاد چندین وزارت خانه که هیچ ارتباطی به هم ندارند با یکدیگر ادغام شدند.

این نماینده مجلس گفت: وزارت کار رفاه اجتماعی به‌تنهایی شش وزارت خانه است و چند وزیر برای اداره این مجموعه کم است، بنابراین از توان فکری و عملیاتی یک فرد خارج است که بتواند آن را اداره کند،پس نا باید به دنبال تغییر ساختار و سیاست‌گذاری‌ها باشیم

این نماینده گفت: مجلس به نظر من اشتباه بزرگی کرد و باید به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها رأی می‌داد، اما نکته‌ای دراین‌بین وجود دارد، درواقع همان زمان که دولت لایحه برای تفکیک برای وزارتخانه‌ها می‌فرستاد وزیر همان وزارت خانه با این موضوع به‌شدت مخالفت می‌کرد.

خضری گفت: ازیک‌طرف دولت لایحه می‌فرستاد و از طرف دیگر خود وزرا لابی می‌کردند که در مجلس رأی نیاورد، ما این وسط واقعاً نمی‌دانستیم که چه‌کار باید کرد. این دوگانگی و دوصدایی در دولت باعث شده که مجلس هم نتواند به تصمیم درست برسد. یکی دیگر از ایرادات این لایحه هم این بود که کار کارشناسی خاصی بر روی این لوایح صورت نگرفته بود.

وی گفت: یک‌زمانی صنعت کشو دو وزیر داشت و درواقع وزیر صنایع سنگین و سبک جدا بود، اما الآن صنعت با معدن و با تجارت تلفیق کرده‌ایم، این هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

وی گفت: وزارت رفاه در تمام دنیا مستقل است و کار به نگاهداری نمی‌کند، وظیفه این وزارت تنها رسیدگی به رفاهی‌ات مردم است، اما در ایران تنها 54 درصد از کل گردش مالی کشور در اختیار این وزارت خانه است و این وزارت خانه به‌تنهایی هم آسمان هم زمین و هم دریا را دارد نمی‌تواند توسط یک وزیر اداره شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید