جدیدترین اخبار
18 مرداد 1397 ساعت 16:47 برگزیده ها / راست کد خبر :342731

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت

فولادگر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس، در نشستی که با حضور خودروسازان در مجلس داشت، اعلام کرد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده ۵۹ این قانون، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم، مقررات‌گذاری کند.حمیدرضا فولادگر در نشست خبری که با حضور خودروسازان درباره خصوصی سازی صنعت خودرو در مجلس برگزار شد، گفت: قیمت گذاری در بازار خودرو معنی ندارد. باید عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خودرو باشد. در ماجرای ارز، نظام به این جمع بندی رسید باید نرخ ارز را بازار ثانویه تعیین کند، طبیعتا در خودرو هم به این نتیجه می رسیم.او با اشاره به اینکه دیگر شورای رقابت ورود به مقررات گذاری بخش های مختلف صنعت نمی کند، گفت: بلکه اگر در نهاد تعیین مقررات بخشی، مانند بخش خودرو یا صنعت، اختلافی پیش آمد، شورای رقابت به عنوان مرجع حل این اختلاف وارد خواهد شد. این شورا دیگر نهاد تنظیم گر، نهادهای تنظیم گر دیگر است. دیگر کار شورای رقابت این نیست که مثلا بیاید برای پراید قیمت گذاری کند.نماینده مردم اصفهان در ادامه پاسخ هایش به سئوالات خبرنگاران گفت: صنعت خودروی ما نباید در حالت انحصار باقی بماند. باید قطب سوم خودرو به وجود بیاید تا جلوی انحصار دو قطب خودروساز عمده کشور گرفته شود.[حمیدرضا فولادگر] فولادگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اصلاح قانون، قیمت محصولات خودروسازانی که خودروی زیر ۵۰ میلیون تومان مانند خانواده پراید یا خانواده پژو ۴۰۵ تولید می کنند، باید ابتدا در نهاد قیمتگذاری بخش خودروکه دولت ایجاد می کند، تعیین تکلیف شود و شورای رقابت به عنوان نهاد نظارتی کل اقتصاد، عمل خواهد کرد.پول سرگردان، خودرو را گران کرداحمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم در این نشست گفت: وقتی پولهای سرگردان مردم به دلیل کاهش سود سپرده های بانکی از بانکها خارج شد، دیدیم به سمت بازار طلا و ارز آمد و دولت هر چه سکه در بازار ریخت، مردم خریدند. دولت با تمام پشتوانه اقتصادی خود از پس پول های سرگردان بازار برنیامد و حالا می بینیم این پولها به سراغ خودرو آمده و تفاوت نرخ چند میلیونی بین تحویل کارخانه و عرضه بازار به خاطر همین پولهای سرگردان است.او پیشنهاد کرد: بهترین کار این است که مانند ارز، باید به خودرو هم اجازه داده شود در حاشیه بازار، به صورت عرضه و تقاضای آزاد، فروش انجام شود.نعمت بخش گفت: مردم عادی که می خواهند خودرو بخرند می بینند سایت خودروسازان برای فروش بسته است، ولی کسی که دلال خودرو است و می داند چطور ثبت نام کند، در لحظه ای که سایت باز می شود، وارد سایت شده و خودروهای متعددی را ثبت نام می کند و باعث افزایش نرخ در بازار می شود.دولت به دنبال خودروسازی هاستسعید مدنی، فعال خودروساز و مدیرعامل اسبق سایپا هم در این نشست گفت: دلیلی وجود ندارد از سرمایه گذاری خارجی در عرصه خودرو که در نهایت در یکی دو درصد از اقتصاد ما وارد می شود، واهمه داشته باشیم. باید استقبال هم کنیم.او در ادامه گفت: ما به اندازه کافی قانون داریم و متعدد هم تجربه کرده ایم. الان تا بازار تکان می خورد، دولتی ها دست به جیب می شوند و بگیر و ببند راه می اندازند و شورای رقابت وارد می شود. اصلا اینطور نباید باشد. اگر اجازه دهند، اقتصاد روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. دولتمردان ما دوست دارند خودروسازی ها دستشان باشد. وقتی در سایپا ما ۱۳ محصول جدید آوردیم و به شکل کارخانه بخش خصوصی اداره کردیم، این کار تحمل نشد و حتی دیدیم روند توسعه کارخانه در دولتهای بعدی و حتی در دولت یازدهم هم بزرگتر شد.تکلیف قرارداد خودروسازان خارجی مشخص نیستدر ادامه این نشست، فولادگر در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره سرنوشت قرارداد خودروسازان خارجی پس از آزادسازی نرخ خودرو در کشور گفت: باید دید چه قراردادی بسته شده است چون این مسئله به نوع قرارداد بستگی دارد. الان بحث اینجاست که با تحریم های جدید، اصلا خودروسازان خارجی به کار در ایران ادامه می دهند یا نه. متاسفانه آنها ضد و نقیض حرف می زنند. مثلا کارخانه رنو و پژو اول یک حرفی زدند و الان چیز دیگری می گویند.این نماینده مجلس در ادامه پاسخش، توضیح داد: با وزیر صمت قبلی صحبت کرده بودیم که تجربه تحریم های قبلی به ما می گوید طوری قرارداد با خودروسازان خارجی ببندید که بتوان کارهایشان را پیش بینی کرد. باید ببینیم چطور با آنها قراردادهای جدید را بسته اند و خارجی ها می خواهند چه کنند. ممکن است آنها از سیاستهای آمریکا تبعیت کنند.او درباره تعرفه واردات خودروی خارجی پس از آزاد سازی نرخ ها در کشور گفت: درباره تعرفه ها باید وزارت صمت و کمیسیون ماده یک گمرک با توجه به شرایط جدید و نرخ ارز تصمیم تازه ای بگیرند. طرح قبلی ما برای کاهش تعرفه گمرکی به دلایل مختلف از جمله تحریم، مسکوت ماند. ما موافق کاهش یک دفعه ای تعرفه های گمرک نیستیم ولی باید کاهش تدریجی همزمان با ارتقای کیفیت محصولات داخلی صورت گیرد.فولادگر توضیح داد: در شرایط تحریم قبلی یعنی در سالهای ۹۰ و ۹۱ که تفاوت ناگهانی قیمت ارز به وجود آمد، ما هم تعرفه واردات خودروی خارجی را کاهش دادیم و از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رساندیم. الان هم شرایط مشابهی است که باید مجددا در این باره تصمیم گیری شود.
رای دادن به این مطلب
Ad

Ad

روی خط خبر

  • مدیریت بحران را نباید به بعد از حادثه موکول کرد
  • ۱۵ محله تهران فاقد پارک است
  • «کارت پرواز» ۳ جایزه از جشنواره آمریکایی گرفت
  • آغاز همکاری اتحادیه اروپا با وزارت نیرو
  • مینی جان کوپر مدل ۲۰۲۰ با هدف رکوردشکنی در نوربرگ رینگ تولید می‌شود
  • واسطه‌ها اجازه کاهش قیمت گوشت را نمی‌دهند
  • کاغذ مطبوعات و کتاب‌های غیر درسی و آموزشی مشمول کاالاهای اساسی هستند
  • برگزاری آزمون استخدامی آتش نشانی‌ها در مرداد / ثبت‌نام داوطلبان از 10 تیر
  • قیمت پژو 301 مشخص شد
  • جزئیاتی از ساخت «دست فرمون» در شبکه نسیم
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت بالای شورایاری‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • تغییر ساعات اداری در ۲۹ استان اجرایی شد
  • نوبخت: دولت در موضوع افزایش حقوق درست عمل کرده است
  • واکنش پلیس به ویدئو مسلحانه محسن افشانی و همسرش
  • ادعاهای بی اساس برایان هوک علیه ایران
  • جریمه ۳۰ هزار تومانی عدم پرداخت عوارض آزادراه‌ها حذف می‌شود
  • تولید شورولت کامارو احتمالاً پس از سال ۲۰۲۳ متوقف خواهد شد
  • روحانی: به نفع اروپا و آمریکاست که به برجام بازگردند
  • میزبانی تماشاخانه ماه از «پیکار کنار پل»
  • زمان امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده اعلام شد
  • بارش نرمال در پاییز ۹۸
  • وزیر نفت: اگر دوستان بگذارند بر دشمنان غلبه می‌کنیم
  • آمادگی برای تملک املاک باقی مانده در محدوده تونل راه آهن تهران-تبریز
  • نگران ۳ شیفته شدن برخی مدارس هستیم
  • ویژه برنامه‌های تابستانی شبکه «شما»
  • آخرین وضعیت پرونده قاچاق 36 هزار کولر گازی
  • وزیر راه و شهرسازی حضور پیمانکاران خارجی در کشور را تکذیب کرد
  • اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه مستند جشنواره شهر
  • پرونده افراد مفقود شده در تاجیکستان و قرقیزستان زیر ذره‌بین سازمان ملل
  • مسکو به اقدام ناتو در برابر تعلیق پیمان INF واکنش نشان می دهد