جدیدترین اخبار
۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۷ روی خط خبر کد خبر :342731

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت

فولادگر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس، در نشستی که با حضور خودروسازان در مجلس داشت، اعلام کرد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده ۵۹ این قانون، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم، مقررات‌گذاری کند.

حمیدرضا فولادگر در نشست خبری که با حضور خودروسازان درباره خصوصی سازی صنعت خودرو در مجلس برگزار شد، گفت: قیمت گذاری در بازار خودرو معنی ندارد. باید عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خودرو باشد. در ماجرای ارز، نظام به این جمع بندی رسید باید نرخ ارز را بازار ثانویه تعیین کند، طبیعتا در خودرو هم به این نتیجه می رسیم.

او با اشاره به اینکه دیگر شورای رقابت ورود به مقررات گذاری بخش های مختلف صنعت نمی کند، گفت: بلکه اگر در نهاد تعیین مقررات بخشی، مانند بخش خودرو یا صنعت، اختلافی پیش آمد، شورای رقابت به عنوان مرجع حل این اختلاف وارد خواهد شد. این شورا دیگر نهاد تنظیم گر، نهادهای تنظیم گر دیگر است. دیگر کار شورای رقابت این نیست که مثلا بیاید برای پراید قیمت گذاری کند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه پاسخ هایش به سئوالات خبرنگاران گفت: صنعت خودروی ما نباید در حالت انحصار باقی بماند. باید قطب سوم خودرو به وجود بیاید تا جلوی انحصار دو قطب خودروساز عمده کشور گرفته شود.

[حمیدرضا فولادگر] فولادگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اصلاح قانون، قیمت محصولات خودروسازانی که خودروی زیر ۵۰ میلیون تومان مانند خانواده پراید یا خانواده پژو ۴۰۵ تولید می کنند، باید ابتدا در نهاد قیمتگذاری بخش خودروکه دولت ایجاد می کند، تعیین تکلیف شود و شورای رقابت به عنوان نهاد نظارتی کل اقتصاد، عمل خواهد کرد.

پول سرگردان، خودرو را گران کرد

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم در این نشست گفت: وقتی پولهای سرگردان مردم به دلیل کاهش سود سپرده های بانکی از بانکها خارج شد، دیدیم به سمت بازار طلا و ارز آمد و دولت هر چه سکه در بازار ریخت، مردم خریدند. دولت با تمام پشتوانه اقتصادی خود از پس پول های سرگردان بازار برنیامد و حالا می بینیم این پولها به سراغ خودرو آمده و تفاوت نرخ چند میلیونی بین تحویل کارخانه و عرضه بازار به خاطر همین پولهای سرگردان است.

او پیشنهاد کرد: بهترین کار این است که مانند ارز، باید به خودرو هم اجازه داده شود در حاشیه بازار، به صورت عرضه و تقاضای آزاد، فروش انجام شود.

نعمت بخش گفت: مردم عادی که می خواهند خودرو بخرند می بینند سایت خودروسازان برای فروش بسته است، ولی کسی که دلال خودرو است و می داند چطور ثبت نام کند، در لحظه ای که سایت باز می شود، وارد سایت شده و خودروهای متعددی را ثبت نام می کند و باعث افزایش نرخ در بازار می شود.

دولت به دنبال خودروسازی هاست

سعید مدنی، فعال خودروساز و مدیرعامل اسبق سایپا هم در این نشست گفت: دلیلی وجود ندارد از سرمایه گذاری خارجی در عرصه خودرو که در نهایت در یکی دو درصد از اقتصاد ما وارد می شود، واهمه داشته باشیم. باید استقبال هم کنیم.

او در ادامه گفت: ما به اندازه کافی قانون داریم و متعدد هم تجربه کرده ایم. الان تا بازار تکان می خورد، دولتی ها دست به جیب می شوند و بگیر و ببند راه می اندازند و شورای رقابت وارد می شود. اصلا اینطور نباید باشد. اگر اجازه دهند، اقتصاد روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. دولتمردان ما دوست دارند خودروسازی ها دستشان باشد. وقتی در سایپا ما ۱۳ محصول جدید آوردیم و به شکل کارخانه بخش خصوصی اداره کردیم، این کار تحمل نشد و حتی دیدیم روند توسعه کارخانه در دولتهای بعدی و حتی در دولت یازدهم هم بزرگتر شد.

تکلیف قرارداد خودروسازان خارجی مشخص نیست

در ادامه این نشست، فولادگر در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره سرنوشت قرارداد خودروسازان خارجی پس از آزادسازی نرخ خودرو در کشور گفت: باید دید چه قراردادی بسته شده است چون این مسئله به نوع قرارداد بستگی دارد. الان بحث اینجاست که با تحریم های جدید، اصلا خودروسازان خارجی به کار در ایران ادامه می دهند یا نه. متاسفانه آنها ضد و نقیض حرف می زنند. مثلا کارخانه رنو و پژو اول یک حرفی زدند و الان چیز دیگری می گویند.

این نماینده مجلس در ادامه پاسخش، توضیح داد: با وزیر صمت قبلی صحبت کرده بودیم که تجربه تحریم های قبلی به ما می گوید طوری قرارداد با خودروسازان خارجی ببندید که بتوان کارهایشان را پیش بینی کرد. باید ببینیم چطور با آنها قراردادهای جدید را بسته اند و خارجی ها می خواهند چه کنند. ممکن است آنها از سیاستهای آمریکا تبعیت کنند.

او درباره تعرفه واردات خودروی خارجی پس از آزاد سازی نرخ ها در کشور گفت: درباره تعرفه ها باید وزارت صمت و کمیسیون ماده یک گمرک با توجه به شرایط جدید و نرخ ارز تصمیم تازه ای بگیرند. طرح قبلی ما برای کاهش تعرفه گمرکی به دلایل مختلف از جمله تحریم، مسکوت ماند. ما موافق کاهش یک دفعه ای تعرفه های گمرک نیستیم ولی باید کاهش تدریجی همزمان با ارتقای کیفیت محصولات داخلی صورت گیرد.

فولادگر توضیح داد: در شرایط تحریم قبلی یعنی در سالهای ۹۰ و ۹۱ که تفاوت ناگهانی قیمت ارز به وجود آمد، ما هم تعرفه واردات خودروی خارجی را کاهش دادیم و از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رساندیم. الان هم شرایط مشابهی است که باید مجددا در این باره تصمیم گیری شود.

Ad

روی خط خبر

  • تناقض بیت کوین در آمریکا به اوج رسید
  • اردوغان و مرکل تلفنی گفتگو کردند
  • مواد اولیه تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شد
  • قرار بود ترامپ با روحانی در محل هتل هیات ایرانی در نیویورک دیدار کند
  • تحریف جمله منتسب به رهبری درباره “اشتباه برجام”/ رهبر معظم انقلاب: اجازه به وزیر خارجه برای مذاکره با آمریکا اشتباه بود
  • آمریکا ترکیه را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد
  • سرباز ربوده شده‌ای که ۱۵ ماه اسیر تروریست‌ها بود: در حمله اشرار از سه ناحیه مورد اصابت گلوله قرار گرفتم
  • ظرفیت تولید برق ایران افزایش یافت
  • دلار در بالاترین سطح ۱۳ ماه اخیر
  • نامه قالیباف به سران سه قوه تایید شد
  • مخالفت لندن با درخواست آمریکا برای اجرای تحریم‌های ضد ایرانی
  • در جلسه یکشنبه، تکلیف شهردار تهران مشخص می‌شود
  • «جان بولتون» به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند
  • روحانی، پوتین و اردوغان دربار ه سوریه نشست سه‌جانبه برگزارمی‌کنند
  • بدهی خانوارهای آمریکایی به ۱۳.۳ تریلیون دلار رسید
  • ۳۱۰۰پروژه بی هدف در تهران تعریف شده است
  • سکه طرح جدید ۷۰ هزار تومان ارزان شد
  • معاون وزیر ارتباطات روسیه با سنایی دیدار و گفتگو کرد
  • کناره گیری «زکی بنی رشید» از مجلس شورای اخوان المسلمین اردن
  • تاجیکستان یک گذرگاه مرزی با افغانستان را مسدود کرد
  • صرافی یک بانک پلمب شد
  • روحانی: نقش آیت‌الله هاشمی در مدیریت جنگ و در پیروزی سیاسی بعد از آن بسیار ارزشمند بود/ بر روح او درود می‌فرستیم
  • موج بیکاری ۴۵۰ هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها کلید خورد
  • دختر نعمت زاده: محتکر نیستم، رانت ندارم، بدهی هم ندارم!
  • جنگل‌های کلاردشت دایه‌هایش را از دست می‌دهد
  • تور ضدایرانی مقام بلندپایه آمریکایی در جنوب شرق آسیا
  • بازیگر «پدرخوانده» درگذشت
  • حسن روحانی، مجلس، یکشنبه سیاه و افشاگری!
  • بازگشت آثار کاخ گلستان از موزه لوور فرانسه
  • چگونه خطرناک‌ترین فرمانده پنتاگون به دریوزگی افتاد؟