چالش‌های پیش‌روی پرستاران/انتقاد از تربیت مراقب سلامت

    کد خبر :341886

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تصمیم‌گیری برای تربیت رشته‌ای تحت عنوان «مراقبت سلامت» به شدت انتقاد کرد و گفت: ۸۰ درصد خدمات این رشته موازی با پرستاری است.

به گزارش مهر، دکتر اصغر دالوندی روز چهارشنبه در نشست خبری به تشریح مهمترین اقدامات سازمان نظام پرستاری در دوره جدید اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری در گذشته همواره با حاشیه‌هایی مواجه بوده که نتوانسته به سمت اهداف خودش پیش برود. از همین رو ما تلاش کردیم برنامه‌ها و اهداف خود را بر اساس پژوهش و کارهای علمی ارائه دهیم؛ به طوری که اولین اولویت بنده بعد از انتخاب به عنوان رئیس سازمان، پژوهش بوده است تا صحبت‌های خودمان را مبتنی بر شواهد، آمار و تحقیق مطرح کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تأکید بر سمت و سوی سازمان نظام پرستاری به آموزش نیروهای پرستاری تصریح کرد: متأسفانه نقش پرستاران در آموزش مغفول مانده، درحالی‌که نیروهای پرستاری سهم بسزایی در آموزش به مردم دارند. از همین رو می‌خواهیم این نقش را در جامعه پرستاری پررنگ‌تر کنیم.

دالوندی با عنوان این مطلب که همواره پرستاری را متهم می‌کنند که همواره به دنبال «گرفتن» هستند، اظهار داشت: از همین رو در دوره جدید با بهره‌مندی از برترین اساتید حوزه کارآفرینی و فناوری، می‌خواهیم نقش پرستاری را در حوزه‌های کارآفرینی پررنگ‌تر کنیم.

وی از تأسیس مرکز رشد و توسعه سازمان نظام پرستاری بعد از گذشت ۱۴ سال از تشکیل این سازمان به عنوان یکی از اقدامات دوره جدید نام برد و گفت: ایجاد معاونت پارلمانی و حقوقی نیز در راستای تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: وقتی گفتمان ما علمی و حرفه‌ای باشد، خیلی از یخ‌ها آب می‌شود، زیرا ما بنایی بر توهین نداریم، بلکه به دنبال تعامل دوجانبه با وزارت بهداشت هستیم.

دالوندی در ادامه به چالش‌های پیش‌روی پرستاری اشاره و تصریح کرد: بعد از داستان پرستار بیمارستانی، ما سعی کردیم این مسئله را به جایی برسانیم که خاتمه‌یافته تلقی شود و این‌بار هم در قالب آزمون سراسری، تلاش‌هایی برای تربیت پرستار بیمارستانی صورت گرفته که متأسفانه مورد قبول ما نیست، زیرا ما توافق کرده‌ بودیم که هرگز پرستاران بیمارستانی بر اساس زیرساخت‌ها و جذب هیأت علمی صورت بگیرد که هیچ‌کدام از این توافق‌ها اعمال نشد.

وی چالش دیگر حوزه پرستاری را موضوع تربیت مراقبت سلامت عنوان کرد و افزود: تصمیمی که برای تربیت مراقب سلامت صورت گرفته درواقع موازی‌کاری با خدمات پرستاری است، زیرا بر اساس آنچه که عنوان می‌شود، ۸۰ درصد خدمات مراقب سلامت، موازی با خدمات پرستاری است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: چه معنی دارد که وقتی پرستاری هست، ما مراقب سلامت تربیت کنیم.

به گفته دالوندی، این تصمیم باعث ایجاد تنش بزرگی در جامعه پرستاری شده و ما به شدت مخالف این رشته هستیم، ولی در عین حال مراقب سلامت را به عنوان یک جایگاه شغلی قبول داریم که پرستاران هم می‌توانند این جایگاه اشغال کنند.

وی در ادامه به نقش پرستاری اشاره کرد و گفت: چرا یک بهورز در روستا می‌تواند ۴۷ قلم دارو تجویز کند اما یک کارشناس پرستاری نمی‌تواند یک آسپرین به بیمار بدهد، درحالی‌که ما می‌خواهیم در بحث خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری‌ها، همراه نظام سلامت باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید