الشرق الاوسط : چرخش 180 درجه ای ترامپ در قبال ایران باورکردنی نیست

    کد خبر :338144

«امیل امین» یادداشت نویس روزنامه فرامنطقه ای ‘الشرق الاوسط’ چاپ لندن، درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار بدون پیش شرط با ایران گفت : چرخش 180 درجه ای سیاست رییس کاخ سفید در قبال ایران باورکردنی نیست.
به گزارش نامه نیوز ، نویسنده مصری افزود: شاید پاسخ به این پرسش زود باشد که دلایل ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایرانی ها چیست؟ پیشنهادی که در تناقض کامل با رفتار و رویکرد رئیس جمهوری آمریکا با مقام های تهران است، اما باید دید که این رفتار وی، آیا قدرت نمایی تاکتیکی است یا وی در صدد آن است، با این کار، روزنه جدیدی برای تحقق اهداف راهبردی اش در قبال ایران پیدا کند؟
اما سوالی که مطرح می شود آن است که چگونه واشنگتن بین خطر تهران و دیدار بدون پیش شرط توازن و تعادل برقرار می کند؟
این موضوع در ظاهر مالامال از تضاد و تناقض است، اما به نظر می رسد که در پشت پرده، خبرهایی باشد که از چشم رسانه ها به دور مانده است، اما آن چه در این باره به بیرون درز کرده است، نشان می دهد که یک عضو شورای همکاری خلیج فارس میانجیگری کرده است و وزیر امورخارجه اش جمعه گذشته با «جیمس متیس» وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کرد.
سوال دیگر این که آیا می توان گفت عامل اصلی اظهارات ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا این بوده است که این کشور عضو خلیج (فارس) حامل امتیازاتی از جانب ایران برای واشنگتن بوده است؟
ساده لوحانه نخواهد بود اگر چنین باور داشته باشیم، اظهارات ترامپ بی هدف نبودو با توجه به ذهنیتی که از تهران دارد ،نمی شود به آسانی پذیرفت واشنگتن 180درجه تغییر سیاست داده باشد.
از دیگر سو، اکنون ایران نمی تواند به ائتلاف های خارجی اش به ویژه با روس ها و چینی ها بسنده کند، تهران به خوبی می داند که جایی برای عواطف و احساسات وجود ندارد و مساله مهم منافع ملی است.
اما چینی ها که واشنگتن و در راس آنها ترامپ، بزرگ ترین و خطرناک ترین دشمن خود می دانند، شاید برای مقابله با تحریم های واشنگتن، در کنار ایران بایستند. البته آنها نیز برای حفظ منافع خود ، برای معامله با واشنگتن آمادگی دارند.این موضوع می تواند معافیت محصولات پکن از تعرفه های آمریکا یا مسائل ژئوپلوتیک و اقدامات ایذایی آمریکا در دریای جنوبی چین را شامل شود.
سوال دیگری که به ذهن متبادر می شود این است که آیا اظهارات ترامپ به مثابه فرصتی برای ایرانی ها خواهد بود که در جستجوی نقطه آغازین توافق دیگری باشند؟
گروهی از تحلیلگران برجسته در پاسخ به این پرسش می گویند که ما در برابر فصل جدیدی از سریال ‘پیمان منافع مشترک’ قرار گرفته ایم که از تهران شروع و با گذر از تل آویو به واشنگتن می رسد.
گروه دیگر از تحلیلگران قائل به این هستند که تهران تلاش می کند، در دامی که ترامپ پهن کرده ، گرفتار نشود. چرا که ایران کشوری تاریخی است که فن مذاکره را خوب می داند.
اما در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که اگر ترامپ آمادگی کامل دارد تا با ایران بدون پیش شرط مذاکره کند، شروط 12 گانه مایک پومپئو وزیر خارجه اش برای مذاکره چه خواهد شد؟»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید