جدیدترین اخبار
۳۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷ اقتصادی کد خبر :329719

خود تحریمی علیه خودرو سازان

در شرایطی که حدود دو هفته به آغاز تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکایی‌ها باقی مانده، گویا تحریم‌های داخلی علیه صنایع قطعه و خودروی کشور زودتر فعال شده‌اند.

با خروج آمریکا از برجام، خودروسازی ایران از نیمه مرداد امسال تحت تحریم‌هایی سختگیرانه قرار خواهد گرفت؛ بنابراین دسترسی به قطعات خارجی محدود و حتی در مواردی قطع نیز خواهد شد. با این حساب، خودروهای تولید و مونتاژ داخل حتی آنها که لقب محصولات ملی را نیز یدک می‌کشند، با مشکل تامین قطعه و در نتیجه کاهش تیراژ مواجه می‌شوند.در این شرایط طبعا اگر روند تامین قطعه در داخل نیز مختل شود، تیراژ خودروهای داخل کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین می‌طلبد که قوانین داخلی در راستای تسهیل تامین قطعات، تنظیم شده یا تغییر کنند.

این در شرایطی است که ظاهرا عکس این ماجرا در جریان بوده و به جای تسهیل قوانین و مقررات، سختگیری بر خودروسازان و قطعه‌سازان به‌خصوص در حوزه مسائل بانکی، بیش از گذشته شده است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر بانک‌ها برای گشایش اعتبار، شرایطی سختگیرانه را لحاظ کرده و عملا دست و پای فعالان صنایع خودرو و قطعه کشور را برای ذخیره قطعات و مواد اولیه بسته‌اند.

با توجه به تحریم‌های پیش‌رو و محدودیت دسترسی به قطعات خارجی، خودروسازان و قطعه‌سازان بر آن شده‌اند تا قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را (حداقل تا پایان امسال) خریداری و ذخیره کنند تا تولید با بحرانی بزرگ و غیر قابل کنترل مواجه نشود. حال با توجه به بروز و تشدید تحریم‌های داخلی (ناشی از قوانین و مقررات سختگیرانه و گاهی ضد‌تولید)، روند ذخیره‌سازی قطعات و مواد اولیه به مشکل خورده و این موضوع می‌تواند اثرات خسارت‌باری برای صنایع خودرو و قطعه کشور داشته باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد وقتی آمریکایی‌ها در حال محکم کردن کمربند تحریم علیه خودروسازی ایران و زمین‌گیر کردن آن هستند، حداقل کاری که می‌توان در داخل برای این صنعت بزرگ (و البته سایر صنایع) انجام داد، تحریم نکردن آنها به‌واسطه قوانین سختگیرانه و ضد‌تولید است.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • «رابینسون و کروزو» به تهران می آیند
  • «پینوکیو» با شکل و شمایل جدید به سینماها بر می گردد
  • انجام طرح‌های مطالعاتی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه
  • فعالان اقتصادی برای دیدار یک وزیر نباید بیش از دو روز معطل بمانند
  • نورد استریم ۲ محور رایزنی روسای جمهوری آلمان و لهستان در برلین
  • اتوبوس‌های کرج نفسشان بالا نمی‌آید
  • هند: به توسعه بندر چابهار تعهد کامل داریم
  • صدور حکم کارمندان اختلاس‌گر بنابی
  • هشدار آمریکا به روسیه درمورد کمک به ایران
  • دلال‎ها قطعات خودرو را گران کردند
  • ۷ قلم کالا از گروه دریافت ارز دولتی حذف شدند
  • صدای شکست تحریم نفت ایران
  • کوتاهی صنایع صادرات‌محور در عرضه ارز به بازار داخلی ادامه دارد
  • دو نرخی شدن سوخت فعلا اجرا نمی‌شود
  • دو ناشر ایرانی در بزرگ‌ترین بازار موسیقی دنیا
  • جزییاتی جدید از مشمولان و نحوه توزیع «بسته حمایت غذایی اقشار کم‌درآمد»
  • گلزار و گودرزی بازیگران خوبی هستند اما مجری نه
  • رای صادره برای تخریب پُل «پالادیوم» قابل تجدیدنظر است
  • بایدن: ترامپ منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد
  • “بهشت چیتا” جهنم شد
  • رویترز:عامل بازداشت نخست وزیر لبنان در ریاض، القحطانی بود
  • رشد ۳ برابری جمعیت سالمندان در برابر رشد جمعیت کشور
  • اوباما خطاب به هواداران دموکرات: در انتخابات عقلانیت را به سیاست بازگردانید
  • اکبر عبدی هم خواننده شد/ آقایی بازیگر برای «تورنادو» می خواند
  • وزیر ارتباطات: آمریکا رییس اینترنت نیست که اینترنت ایران را قطع کند
  • توافقنامه نافرجام پاریس/به نفع اروپا؛ مغایر اسناد بالادستی کشور
  • یک زندانی فراری با سلاح سرد ۹ عابر پیاده در استانبول را زخمی کرد
  • زخمی شدن ۷۸ فلسطینی در جریان سرکوب راهپیمایی دریایی در غزه
  • روزانه چقدر پلاستیک می‌خوریم؟
  • استعفای روزنامه‌نگار کهنه کار الشرق الاوسط دراعتراض به قتل خاشقجی
  • Ad