جدیدترین اخبار
۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۱ اقتصادی کد خبر :328892

خودروهای اشتراکی پدیده جدید در کاهش آلودگی

چند سالی است که در ایتالیا، همانند سایر کشورهای اروپا و آمریکا، یک سیستم جدید نقلیه شهری موسوم به ‘Car sharing’ (خودروهای اشتراکی) ایجاد شده است که علاوه بر کاهش ترافیک شهری به بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز کمک می کند.
به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا ، در راستای هوشمند سازی شهرهای بزرگ و با توسعه شبکه اینترنت و گوشی های هوشمند، سیستم کرایه خودروها نیز متحول شده و اکنون پدیده ‘خودروهای اشتراکی’ تبدیل به الگوی جدید تردد شهری شده که در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی را در ایتالیا بدست آورده است.
آینده حمل و نقل شهری، کاهش ترافیک ، آلودگی هوا و هزینه ها می تواند از طریق سیستم خودروهای اشتراکی موسوم به ‘car-sharing’ حل شود.
با استفاده از خودروهای اشتراکی ، کاربران نسبت به مالکیت یک خودروی شخصی، متحمل هزینه کمتری می شوند چرا که نه پول بیمه و مالیات می پردازند و نه هزینه سوخت را پرداخت می کنند، این سیستم همچنین تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا دارد چرا که اغلب خودروهای مورد استفاده، برقی و یا با استانداردهای آلودگی پایین هستند.
بر اساس آخرین داده های موجود، در ایتالیا بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این سیستم تردد شهری استفاده می کنند. کاربران خودروهای اشتراکی در اروپا به بیش از ۴٫۵ میلیون نفر می رسند که البته آلمان و ایتالیا در صدر این کشورها قرار دارند. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ شمار کاربران این نوع سیستم نقلیه به ۸ میلیون نفر برسد.
هزینه بسیار بالای بیمه و مالیات و سوخت خودروها باعث شده است تا بسیاری از ایتالیایی ها ترجیح بدهند تا بجای خرید یک خودروی شخصی، از این سیستم با هزینه کمتری بهره ببرند.
یکی از محاسن استفاده از خودروهای اشتراکی برای شهروندان ،امکان ورود آن به محدوده طرح ترافیک است که مشکل بسیاری از شهروندان را حل می کند.
از سال ۲۰۰۰ تاکنون ، پدیده خودروهای اشتراکی به تدریج در شهرهای مختلف ایتالیا از جمله میلان، تورین، رم، فلورانس، پارما، ناپل و سایر شهرها گسترش یافته است. استفاده از این سیستم کرایه خودروی اشتراکی، برای کاربران بسیار ارزان تر از تاکسی و یا خودروهای شخصی تمام می شود. برای مثال شرکت ‘ Car2go ‘ برای هر خودرو از نوع ‘اسمارت’ دقیقه ای ۲۴ سنت یورو تعیین کرده است که شامل سوخت و کلیه هزینه های آن نیز می شود. البته قیمت کرایه خودرو بستگی به نوع آن نیز دارد اما در نهایت به ۳۴ سنت یورو در دقیقه برای یک دستگاه ‘بی ام و’ می رسد.
شرکت ‘Enjoy ‘ برای هر دقیقه کرایه یک دستگاه فیات ‘۵۰۰’ ، ۲۵ سنت یورو در نظر گرفته است و شرکت ‘Sheren’ go’ که خوردهای برقی دو نفره کرایه می دهد، دقیقه ۲۸ سنت تعیین کرده است. به این معنی که کاربران با کرایه این خودروها که در تمامی سطح شهر پراکنده اند، تنها بر اساس دقیقه های مصرف شده هزینه می کنند.
البته در صورت خلاف در رانندگی، مبلغ جریمه از کارت اعتباری آنها کسر می شود و در صورت تصادف نیز، اگر راننده مقصر باشد باید تا سقف ۵۰۰ یورو بپردازد. حداقل سن کاربران برای استفاده از این سیستم نقلیه ۱۸ سال و حداکثر ۸۹ سال است. خدمات خودروهای اشتراکی به کاربران در سطح شهرها اجازه می دهد تا از یک خودرو برای مدت زمان کمی استفاده کنند و بر حسب دقیقه و ساعت مبلغ کرایه را بپردازند.
کاهش شمار خودروهای شخصی و دسترسی بیشتر به جای پارک از جمله فواید دیگر این سیستم است. در این سیستم خودروها با توجه به اینکه از سوی کاربران متعددی استفاده می شوند لذا با سرعت بیشتری تعویض می شوند و همواره نو هستند و میزان آلودگی آنها بسیار پایین است. خودروهای نو امنیت بیشتری در خیابان ها دارند و از نظر فنی نیز امن تر هستند.
جالب اینکه دسترسی به این خدمات محدود به ساعت باز بودن دفاتر اجاره خودرو نیست بلکه رزرو و فعال سازی و تحویل آنها بطور مستقل از سوی کاربران مدیریت می شود که می توانند آن را از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی بطور روزانه کرایه کنند.
باز و بسته شدن در این خودروها نیز از طریق شبکه اینترنت و اپلیکیشن های خاص آن صورت می گیرد و سوویچ نیز همواره در داخل خودرو قرار دارد . شرکت های کرایه این خودروها از طریق سیستم ماهواره ای ‘جی پی اس’ موقعیت آنرا شناسایی می کنند.
هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای شخصی درایتالیا حتی به بیش از هزینه خورد و خوراک آنها است. موسسه دفاع از حقوق مصرف کنندکان ‘Codacons’ عقیده دارد که هزینه بالای نگه داری خودروی شخصی در ایتالیا بطور متوسط به ۴۵۰۰ یورو در سال می رسد و تاثیر بسزایی در درآمد ماهانه خانواده ها دارد. بطور متوسط خانواده های ایتالیایی سالانه بیش از ۱۶۰۰ یورو برای خرید بنزین و حدود یکهزار یورو برای بیمه بدنه هزینه می کنند. تعویض روغن موتور و لوازم یدکی نیز بیش از ۲۳۰ یورو و تعمیر خودرو نیز ۳۴۸ یورو در سال هزینه دارد. مالیات سالانه خودرو، عوارض اتوبان ها، پارکینگ، گاراژ، تعویض لاستیک، شست و شو، معاینه های فنی و جریمه از جمله هزینه های دیگری است که خانواده های ایتالیایی در شرایط بحران مالی باید با آن دست و پنجه نرم کنند.
این هزینه ها در سال ۲۰۱۴ بطور متوسط شامل ۲۵ درصد درآمد ماهانه یک خانواده متوسط شده است که به مراتب بیش از هزینه مربوط به خورد و خوراک است که معادل حدود ۲۰ درصد از درآمد ماهانه آنهاست. با این حال ایتالیا جزو ۱۰ کشور اول اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر ۱۰۰ شهروند، ۶۱ خودرو در خیابان ها تردد می کنند که خود باعث ترافیک های سنگین و الودگی هوا می شود.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • روند صعودی طلای جهانی هموار شد
  • نفت به بالاترین رکورد ۲۰۱۹ صعود کرد
  • اصلی‌ترین دغدغه‌های جهان نفت در سال ۹۸ چه خواهد بود؟
  • انتظار داشتیم موتورسیکلت‌های ایرانی به بازار عرضه شود
  • مسئولیت بانک مرکزی و نظام بانکی مضاعف شد
  • بازدید سرزده رییس‌جمهور از ایستگاه سلامت اورژانس در بزرگراه تهران-کرج
  • الاخبار: عبدالمهدی به زودی به تهران سفر می کند
  • ۳.۵ میلیون مسکن نیاز به بازسازی دارد
  • ترافیک پرحجم در مسیر آزادراه «کرج ـ قزوین» و «قزوین ـ رشت»
  • آب ۳۷ روستای گلستان همچنان قطع است
  • گاف گلزار که در حاشیه حذف فردوسی‌پور گم شد
  • بازیگر سلطان و شبان درگذشت
  • آزادراه تهران-شمال؛ از افتتاح تابستانه فاز ۱ تا وضعیت قطعات ۲ و ۳
  • صاحب ویندوز هم به گوشی تاشو روی می‌آورد
  • تکرار ادعاهای ترامپ درباره ایران در پیام نوروزی
  • وزیر کشور: روزشمار انتخابات مجلس از فروردین شروع می‌شود
  • سال جدید، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قیمت ارز و دوستی بیشتر با همه همسایگانمان است
  • سال ۹۸، سال «رونق تولید» نام گرفت
  • چهار تن از مرزبانان ایرانی آزاد شدند
  • بخشنامه نوروزی مدیریت بحران به استان‌های سراسر کشور
  • کشفیات نوروزی یگان حفاظت محیط زیست
  • جزئیات ثبت نام ترم بهاره کانون زبان ایران
  • نحوه درس خواندن در تعطیلات نوروز
  • هنگام وقوع سیل چه کنیم؟
  • فرمانده ناجا حلول سال نو را تبریک گفت
  • ساعت رسمی کشور، چه زمانی به جلو کشیده می‌شود؟
  • وضعیت ترافیکی تهران در آخرین ساعات ۹۷
  • آماری از اسکان نوروزی فرهنگیان
  • کارگردان سریال نوروزی «زوج یا فرد» کیست؟
  • انتقاد مرضیه برومند از سریال‌سازی در تلویزیون
  • Ad