چگونه یک فروشنده، 36 هزار سکه، معادل دو تن سکه را فروخته است؟/اگر تخلفات ریشه یابی شود به مسئولان می رسیم!

    کد خبر :328878

در روزهای اخیر که سررسید تحویل سکه های پیش فروش فرار سیده، سخنان ضد و نقیضی راجع به دریافت مالیات از خریداران سکه به گوش می رسد، مبنی بر اینکه دولت مصمم است، از افرادی که سکه خریده اند، مالیات بگیرد، ولی در مقابل عده ای این کار را خلاف قانون می دانند.

برخی افراد از اساس فروش سکه توسط دولت را زیر سؤال می برند و بر این باورند که خریداران عمده سکه، افراد رانت خواری هستند که با زد و بند با برخی مسئولان، یک شبه به ثروت بادآورده ای رسیده اند.

امیر خجسته با اشاره به شناسایی خریداران عمده سکه اظهار داشت: وزیر اقتصاد از شناسایی غارتگران، دزدان و اختلاسگران صحبت کرده تا از آنها مالیات دریافت شود. این حرف آقای وزیر، دل مردم را به درد می آورد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: به جای اینکه این افراد را بگیرند و اموال را برگردانند، می خواهند از آنها مالیات دریافت کنند. نباید باب جدیدی باز کنند که از متخلفین مالیات بگیرند و به نوعی برای آنها که از بیت المال غارت کرده اند، امنیت آفرینی کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم دزدان غارتگری کنند و در انتها به آنها بگوییم مالیات بدهید. اجازه نمی دهیم چنین بابی در کشور گشوده شود و بیشتر از این دل مردم به درد آید.

به گزارش تابناک؛ وی در این باره که اگر سقف برای فروش سکه تعیین نشده بود، اکنون نمی شد افراد را متهم کرد، اظهار داشت: چطور فردی که فروشنده سکه بود، 36 هزار سکه معادل دو تن سکه را فروخته است؟ تمام این اقدامات هماهنگ شده بود؛ اگر ریشه یابی شود به مسئولان می رسیم.

خجسته در ادامه با بیان اینکه باید مسئول هماهنگ کننده فروش این میزان سکه به افراد معرفی شود، گفت: برای خرید و فروش این میزان سکه، شبکه هایی تشکیل شده که باید شناسایی شوند و مسببان اصلی را معرفی و مجازات کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تأکید کرد: اجازه نمی دهیم غارتگران به راحتی ثبت سفارش کرده یا میلیاردها سکه خریداری کنند و از بیت المال سود به جیب بزنند و تنها کاری که در این باره می شود، دریافت مالیات باشد، بلکه باید ریشه این افراد خشکانده شود.

همچنین سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع می گوید: بانک مرکزی حق ندارد از کسی که سکه خریداری کرده، مالیات بگیرد. چنین چیزی در هیچ یک از قوانین وجود ندارد. باید مراقبت می شد تا در زمان پیش فروش سکه ها تخلف نمی شد. وقتی سکه فروخته شده، دریافت مالیات گرهی از کار باز نمی کند و بیشتر به بی قانونی ها دامن می زند.

این نماینده مجلس افزود: اینکه گفته می شود، مالیات برای درآمدهای اتفاقی است، هنوز در قانون ما تعریف نشده است. از سوی دیگر، درآمدهای اتفاقی شامل درآمد هایی می شود که اتفاقی و یا به صورت جایزه به افراد می رسد، حال آن که این سکه ها جایزه نیست؛ این مالیات ها بنا به قوانین موجود درآمد حاصل از مشاغل است و شامل حداکثر 25 درصد مالیات می شود.

وی همچنین یادآور شد: اما در این جا نیز اشکالاتی وجود دارد و در واقع خرید شامل مالیات نمی شود، در زمان فروش باید مالیات گرفت. اگر دولت نیاز به مالیات دارد، باید لوایحی تنظیم کند و به مجلس بفرستد. در غیر این صورت، نمی تواند چنین مالیاتی از خریداران سکه دریافت کند و اگر چنین قانونی است، باید وزارت اقتصاد و دارایی مستند خود را منتشر کند تا ما هم بدانیم قرار است بر چه اساسی مالیات دریافت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید