ادامه واکنش‌ها به تصویب قانون “کشور یهود”

    کد خبر :328271

ابراهیم کالین، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: به هیچ وجه نمی‌توان این اقدام تبعیض آمیز که شرایط را به سمت محو مردم فلسطین از وطن مادری‌شان سوق می‌دهد، پذیرفت.

واکنش‌ها در محکوم کردن قانونی که پارلمان رژیم صهیونیستی با نام “کشور یهود” تصویب کرده است، ادامه دارد و قطر، ترکیه، اردن، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب این مصوبه را شدیدا محکوم کرده و سازمان عفو بین‌الملل نیز این قانون را در راستای تحکیم تبعیض و نابرابری خوانده است.

به گزارش بازتاب، به نقل از الجزیره، ابراهیم کالین، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: به هیچ وجه نمی‌توان این اقدام تبعیض آمیز که شرایط را به سمت محو مردم فلسطین از وطن مادری‌شان سوق می‌دهد، پذیرفت.

وی از جامعه بین‌الملل نیز خواست در قبال این ظلمی که در مقابل دیدگان جهانیان صورت می‌گیرد، موضعی نشان دهد.

همزمان، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این قانون اصول قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته و حقوق شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی را از بین می‌برد.

در همین حال، قطر به شدت این قانون را محکوم و تاکید کرد که این قانون به نژادپرستی دامن می‌زند و امیدهای باقی مانده برای روند صلح و تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را از بین می‌برد.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت: مصوبه موسوم به کشور یهود که کنست آن را تصویب کرد به منزله دامن زدن به نژادپرستی‌ها و نقض قوانین و عرف‌های بین‌المللی و حقوق بشر است.

الصفدی در توئیتی نوشت: ما قانون کشور یهود را محکوم می‌کنیم. این مصوبه شاهدی دیگر بر ادامه اتخاذ گام‌های یک جانبه از طرف اسرائیل است که نزاع‌ها را تشدید می‌کند و جامعه بین‌الملل نیز باید آن را محکوم کرده و برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای با آن برخورد کند.

اتحادیه اروپا نیز نسبت به این قانون ابراز نگرانی کرده و فدریکا موگرینی،‌ مسئول سیاست خارجه این اتحادیه در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام داشت: ما نگران هستیم و این نگرانی را ابراز کرده و به تماس با مسئولان اسرائیلی در این خصوص ادامه خواهیم داد.

موگرینی گفت: ما درخصوص سخنانمان پیرامون راهکار تشکیل دو کشور کاملا شفاف بودیم و ما معتقدیم که این تنها راهکار برای پیشبرد اوضاع است و هر گامی که این راه حل را پیچیده کند، باید از آن اجتناب کرد.

از سوی دیگر، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای “قانون کشور یهود” را محکوم و اعلام کرد که این قانون باطل و مردود بوده و هیچ مشروعیتی را برای رژیم اشغالگر به ارمغان نخواهد آورد.

اتحادیه عرب تاکید کرد، باید جامعه بین‌الملل به مسئولیت‌های خود از طریق اعمال فشار بر اسرائیل عمل کند.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل نیز این قانون را به منزله نهادینه کردن ۷۰ سال تبعیض و نابرابری در حق غیریهودیان خواند.

این سازمان اعلام کرد: این قانون باعث می‌شود فلسطینی‌هایی که یک پنجم ساکنان را تشکیل می‌دهند، رسما شهروند درجه دو اعلام شوند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرده است که قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین است و بدون قدس امنیت، ثبات و صلحی برای هیچ کسی وجود نخواهد داشت و به هیچ کس این اجازه داده نخواهد شد که در حق قدس کوتاهی کرده یا آن را زیر پا بگذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید