بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام با تهدیدات آمریکا هم‌وزن نیست

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۳۹
    کد خبر :321433

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بسته پیشنهادی اروپایی‌ها درباره آینده برجام، هنوز با تهدیدات آمریکا هم‌وزن نیست.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو بامهر، با اشاره به بسته پیشنهادی منتشر شده از سوی اروپایی ها در خصوص آینده برجام، اظهارداشت: این بسته پیشنهادی به گونه ای است که هنوز همخوانی متقابل و متوازنی با بسته تهدیدی و تحریمی آمریکا ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با دو بسته در خصوص برجام مواجه است که یکی از آنها جنبه تهدیدی و تحریمی دارد و مربوط به آمریکاست و دیگری جنبه حمایتی و تشویقی دارد و متعلق به اتحادیه اروپا است؛ ماحصل این دو بسته و تقابل آنها، آینده برجام و زنده ماندن یا نماندن آن را مشخص خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بسته تهدیدی آمریکا کاملاً مشخص است و از لحاظ مصداقی و زمانی محتوای آن معلوم است که به عنوان مثال از ۱۳ آبان چه اقداماتی قرار است انجام دهند و برنامه آنها برای اثرگذاری هوشمند تحریم ها چیست.

فلاحت پیشه ادامه داد: از سوی دیگر، اروپایی ها مدعی حمایت از برجام در ادامه کار هستند اما نه برنامه زمانی و نه موضوعات کمی و مصداقی در بسته پیشنهادی آنها مشخص نیست و هرچند به طور کلی اعلام کرده اند که در حوزه بانکی و نفتی از ایران پشتیبانی می کنند، اما مصادیق و کمیت های این موضوعات معلوم نیست و این بسته قطعاً هم وزن سیاست های تهدیدی آمریکا نیست.

وی در ادامه در خصوص برنامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به روند مذاکرات برجامی با اروپائی ها و بسته پیشنهادی آنها گفت: قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام تجمیع کننده تمامی قوانین هسته ای از مجلس هشتم تاکنون است و بر اساس این قانون، ما موظفیم که در گزارش های ۶ ماهه وضعیت اجرای برجام را اعلام کنیم.

منتظر دهمین گزارش برجامی وزارت امور خارجه می‌مانیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه تاکنون ۹ گزارش سه ماهه از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده که در نهمین گزارش آثار ملموس و کمی نقض عهد آمریکا ذکر نشده و دقت کافی در این خصوص نشده است؛ ما منتظر هستیم تا دهمین گزارش وزارت خارجه در تاریخ ۲۶ تیرماه به کمیسیون ارائه شود و آن را بررسی کنیم.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در این گزارش باید دو نکته به طور دقیق قید شده باشد که اولاً آثار ملموس و مستقیم نقض عهد آمریکا و خروج آن از برجام بر شرایط اقتصادی ایران چیست و ثانیاً آثار عملی بسته پیشنهادی اروپائی ها در قبال آینده برجام چه خواهد بود و به این سوال نیز پاسخ داده شود که آیا تداوم مذاکره با اروپائی ها یک سیاست برای کشتن زمان است و یک تقسیم کار نانوشته میان اروپا و آمریکا صورت گرفته یا نه.

وی خاطرنشان کرد: پس از ۲۶ تیرماه و دریافت دهمین گزارش وزارت امور خارجه از روند سه ماهه اجرای برجام، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جدیدترین گزارش خود مواضع و پیشنهاد خودش را اعلام خواهد کرد.

پیگیری اجرای فرمان ۱۴ خرداد رهبر انقلاب؛ مهمترین دستور کار کمیسیون امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در خصوص آخرین وضعیت بررسی اجرای فرمان ۱۴ خرداد رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراهم کردن مقدمات دستیابی به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی در چارچوب برجام تصریح کرد: با توجه به تعطیلات پیش آمده، کمیسیون تاکنون موضوع را بررسی نکرده اما بررسی میزان اجرای این فرمان مهمترین دستور کار کمیسیون پس از بازگشایی مجلس خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید