طرح قانون فعالیت انجمن های صنفی در دستور کار مجلس است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ۸:۴۸
    کد خبر :320909

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با بیان این که در زمینه فعالیت انجمن های صنفی در کشور خلاء قانونی وجود دارد، گفت: طرح الحاق یک بند به قانون احزاب در کمیسیون مطرح و تصویب شده که امیدوارم پس از تعطیلات مجلس جزء اولین دستورات صحن علنی باشد.

«قاسم میرزایی نکو» نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به وجود 700 تشکل صنفی و نیمه سیاسی در کشور اشاره کرد و افزود: ما در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در قالب یک طرح ، یک ماده واحده تصویب کردیم؛ که ابتدا با یک فوریت در کمیسیون مطرح ارائه شد که رای نیاورد و سپس به صورت عادی مطرح و مصوب شد و با حدود 56 امضاء امیدوارم بعد از تعطیلات جزء اولین دستورات، صحن مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
میرزایی نکو با اشاره به اینکه در تاریخ هفتم شهریورماه 1360یک قانون احزاب تصویب و ابلاغ شد، اما پس از آن که در مجلس دوره قبل قانون دیگری نیز تصویب شد و در تاریخ هشتم آبان 1395 ابلاغ شده است، فعالیت کانون ها، اتحادیه و انجمن های صنفی و تخصصی دیده نشد و این قانون صرفا در مورد فعالیت احزاب وتشکل های سیاسی است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح در مجلس روند ثبت و فعالیت انجمن ها تشکلهای صنفی نیز مانند فعالیت احزاب قانون بشود.
به گزارش ایرنا، طرح «تهیه آیین نامه نحوه تأسیس و فعالیت انجمن های صنفی و تخصصی و بازنشستگان» در قالب یک ماده واحده و یک تبصره برای الحاق به ماده 23 قانون فعالیت احزاب، در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شده است. در این ماده واحده این طرح آمده است:« وزارت کشور موظف است ظرف مدت یکماه نسبت به تهیه آیین نامه نحوه تأسیس و فعالیت انجمن های صنفی و تخصصی و بازنشستگان اقدام و جهت تصویب به هیأت دولت ارائه نماید.
همچنین در تبصره ذیل این ماده واحده بیان شده است: «موضوع انجمن های صنفی تخصصی و بازنشستگان مشمول ماده (1) قانون نحوه فعالیت احزاب گردد.»
بر اساس نظر اداره کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی «با توجه به اینکه با تصویب قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در تاریخ 8 آبان ماه 1395 نسخ قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده مصوب 7 شهریور 1360 عملاً انجمن هایی از قبیل کانون بازنشستگان فاقد قانون شده و مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد شده است، ارائه طرح حاضر و تعیین تکلیف نسبت به این قبیل انجمن ها مفید و بلکه ضروری است.»

**احزاب پایه فعالیت سیاسی کشور هستند
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اکنون مسئولان و بزرگان نظام، همه به این نتیجه رسیده اند که احزاب پایه فعالیت سیاسی کشور هستند و انجمن ها و کانون های صنفی و سازمان های مردم نهاد و سندیکاهای مختلف می توانند در سامان دهی مسائل جامعه کمک کنند.
میرزایی نکو گفت: پیش از این احزاب را با دید بسته نگاه می کردند و قانون را با شرایط خیلی نامناسب تهیه کرده بودند، اما در حال حاضر بازنگری قانون احزاب با حضور نمایندگان احزاب از طیف های مختلف اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی ، رئیس خانه احزاب، نمایندگان وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی انجام و تقریبا 10 جلسه نی برگزار شده است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین افزود: در این جلسات قانون احزاب را مجددا بررسی کردیم ، نظرات کارشناسی از فعالان سیاسی را نیز جمع آوری کرده ایم، قوانین و فعالیت احزاب در 14 کشور را نیز بررسی و مقایسه کرده ایم؛ کار خیلی خوبی در این زمینه صورت گرفته است، بازنگری تقریبا نهایی شده و به یک جمع بندی هم رسیده ایم، ویرایش آخر انجام شده و قرار شد که در کمیسیون مطرح شود امیدوارم در کمیسیون نیز به جمع بندی برسیم.
میرزایی نکو گفت: فکر می کنم بتوانیم تا 15روز دیگر متن نهایی بازنگری در قانون احزاب را منتشر کنیم تا سایر کارشناسان و فعالان سیاسی هم نظر بدهند؛ اگرچه بزرگان احزاب متن را در اختیار دارند و در حال بررسی و نظردهی هستند.
نماینده مردم دماوند گفت: وزارت کشور در خصوص بازنگری و اصلاح قانون احزاب نظر موافق دارند و نمایندگان وزارتخانه به صورت فعال در این حوزه وارد شده و معاونت سیاسی وزارت کشور پای ثابت این جلسات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید