چرا قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی پایتخت تعطیل است؟

    کد خبر :31053

مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران علت تعطیلی کتابخانه مرکزی پارک شهر را بازسازی و مقام‌سازی ساختمان عنوان و تخریب آن را رد کرد.

مریم تاجیک در توضیحی درباره وضعیت کتابخانه مرکزی پارک شهر (واقع در خیابان بهشت) که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی پایتخت است به ایسنا گفت: ساختمان نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی داشت و این کار باید انجام می‌شد.

او با تأکید بر این‌که برای حفظ معماری کتابخانه پارک شهر دیوارهای اطراف و سقف آن نگه داشته شده است، اظهار کرد: در داخل ساختمان بازسازی و مقاوم‌سازی را انجام می‌دهیم و این کار در پی، تیرها و ستون‌ها انجام می‌شود. در واقع غیر از نماهای بیرونی و کاشی‌ها، مقاوم‌سازی در حال انجام است.

 مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان این‌که برای این کار از شهرداری و میراث فرهنگی مجوز گرفته‌اند، مدت زمان بازسازی را حدودا تا پایان سال جاری اعلام کرد.

در تاریخچه کتابخانه مرکزی پارک شهر عنوان شده است: کتابخانه مرکزی پارک شهر در سال ۱۳۴۰ در محل فعلی سفره‌خانه سنتی واقع در محوطه پارک شهر تهران در منطقه سنگلج، از محله‌های قدیمی تهران، افتتاح شد. کتابخانه تا پیش از سال ۱۳۴۰ در محل سابق دفتر پارک بود. در این سال با همکاری شرکت ملی نفت ایران، کتابخانه‌ای با حدود ۳۸۰۰ جلد کتاب گشایش یافت. سه سال بعد کلنگ ساختمان جدید کتابخانه با زیربنای ۲۸۳۰ مترمربع در ضلع جنوب غربی پارک شهر به زمین زده شد و در آبان ۱۳۵۰ به محل کنونی آن انتقال یافت.

کتابخانه تا سال ۱۳۵۲ توسط سازمان کتابخانه‌های عمومی شهر تهران وابسته به شهرداری، اداره و اعتبار آن از ۱/۵ درصد درآمدهای شهرداری تأمین می‌شد. از اواخر ۱۳۵۲ اداره کتابخانه مرکزی بر عهده وزارت فرهنگ و هنر و بعد از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. بودجه آن نیز از سوی این وزارتخانه تأمین می‌شد. از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۴ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، کتابخانه پارک شهر و سایر کتابخانه‌های عمومی استان تهران را اداره می‌کرد و از سال ۱۳۸۴ اداره آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

همچنین مهندس هوشنگ سیحون می‌گوید: «تمام ساختمان‌ها و استخر پارک سنگلج را که الان به نام پارک شهر شناخته می‌شود من طراحی کردم. این پارک در جنوب ساختمان روزنامه اطلاعات بود. یکی از بناهایش هم به محل جلسات انجمن شهر تهران تخصیص داده شده بود. پس از استعفا از ریاست دانشکده هنرهای زیبا به عضویت انجمن شهر تهران انتخاب شدم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید