جدیدترین اخبار
۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱ اجتماعی کد خبر :309124

تغییر طرح ترافیک با هدف درآمدزایی؛ اتهامی که واقعیت نداشت

برخی رسانه‌ها از ابتدای مطرح‌شدن طرح ترافیک جدید، شهرداری را متهم می‌کردند که با طرح جدید فقط به دنبال درآمدزایی بیشتر است و برنامه‌ای برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا ندارد. جالب آن‌که عده‌ای از همان منتقدان، اکنون انتقاد دیگری را مطرح می‌کنند و نگران هستند که درآمد شهرداری از طرح ترافیک حدود ۵۰ درصد کاهش یابد! واقعیت این است که هم اتهام اول و هم انتقاد دوم، هر دو نادرست هستند.

به گزارش ایسنا، شهرداری با تغییر طرح ترافیک به‌دنبال حذف برخی رانت‌ها، عادلانه کردن پرداخت عوارض برای همگان، روزآمد کردن شیوه اجرای طرح، روان‌سازی ترافیک، گام برداشتن در مسیر کاهش آلودگی هوا، توجه به حقوق ساکنان محدوده طرح و کاهش هزینه عوارض برای عموم شهروندان‌ بود. هدف شهرداری، افزایش درآمد نبود و پیش‌بینی می‌شد که درآمد شهرداری از این محل، تفاوت چندانی با گذشته نداشته باشد.

همان‌گونه که اتهام و انتقاد اولیه برخی افراد و رسانه‌ها در خصوص درآمدزایی شهرداری با طرح ترافیک جدید نادرست بود، نگرانی برخی افراد درباره کاهش چشمگیر درآمد شهرداری از این محل نیز درست نیست چرا که اگرچه میانگین هزینه طرح برای شهروندان ارزان‌تر از سال گذشته شده و شهروندان می‌توانند با توجه به شناور بودن میزان عوارض بر اساس ساعات تردد و ارزان بودن آن در ساعات غیراوج، سفرهای خود را با هزینه‌ای کمتر مدیریت کنند اما نهادها و اقشار دارای سهمیه سالانه برخلاف سال‌های گذشته که با پرداخت مبلغ کمی در طول سال حق تردد در محدوده را داشتند، امسال باید مانند سایر شهروندان و بر اساس نرخ طرح روزانه، عوارض خود را بپردازند.

تنها تفاوتی که در خصوص خودروهای دارای سهمیه نسبت به سال گذشته ایجاد شده و شائبه کاهش درآمد شهرداری را القاء می‌کند این است که در سال گذشته، نهادها و اقشار دارای سهمیه، هنگام ثبت‌نام و در ابتدای سال، عوارض خود را پیش‌پرداخت می‌کردند اما در طرح جدید، این عوارض به‌مرور زمان و برحسب میزان استفاده خودروها از طرح، پرداخت می‌شود. لذا درآمد یک‌جای سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در ابتدای سال، منتفی شده است.

البته ممکن است برخی دارندگان سهمیه‌ها (مثلا برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی) به‌موقع نسبت به شارژ حساب خود اقدام نکنند و بدهکاری آنان در قالب عوارض خودرو جمع شود و با تأخیر پرداخت شود اما این موضوع به معنای کاهش درآمدها نیست چرا که ضمانت اجرایی لازم برای دریافت عوارض طرح ترافیک در ماده ۸ مصوبه شورای شهر پیش‌بینی‌شده است و حق عموم شهروندان در این‌باره محفوظ خواهد ماند.

Ad

روی خط خبر

  • پایبندی ۱۲۹ درصدی به توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک
  • ترامپ بزرگترین حماقت راهبردی در تاریخ را مرتکب شد
  • پیام همدردی بشار اسد برای روحانی؛ محکومیت حمله تروریستی در اهواز
  • واکنش گردانهای سیدالشهداء عراق به حمله تروریستی اهواز
  • پیام رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی در اهواز: دستگاههای مسئول دنباله جنایتکاران را تعقیب و به پنجه قضایی بسپارند
  • هیاهوی ترامپ در سازمان ملل آمریکا را منزوی می‌کند
  • رویترز: همه قدرت‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند غیر از آمریکا
  • مصاحبه سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه با ایران اینترنشنال
  • اظهارات وقیحانه مشاور ولیعهد ‎ابوظبی:حمله نظامی به هدف نظامی، اقدام تروریستی نیست!
  • تکذیب ارتباط دیپلمات های روسیه با آسانژ
  • تمام مرزهای استان خوزستان باز است
  • ثبت معامله ۵۷۱ هزار تن انواع کالا در بورس کالای ایران
  • عضو هتاک شورای شهر نیشابور بازداشت شد
  • افزایش شمار قربانیان واژگونی کشتی در تانزانیا به ۱۹۶ کشته
  • پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل از مناظره تلویزیونی بازماند
  • بخشنامه جهانگیری به کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی
  • ارزآوری۱۵۰میلیون دلاری صادرات میگو
  • کارهایی که روحانی باید در نیویورک انجام دهد؟
  • آینده بچه‌ها در مهر پلاس فروشگاه بیمه ماهان
  • جنگ در زمین نفت
  • سعید مرتضوی پس از چند روز مرخصی به زندان بازگشت
  • مسعود ده نمکی مجری تلویزیون شد
  • اعتراض وکیل شجریان به تبرئه صدا و سیما
  • سربازان ستون نیروهای مسلح هستند
  • بعیدی نژاد: برخوردجدی نهاد نظارتی در انگلیس راپیگیری فوری می کنیم
  • وزارت‌دفاع‌ چین به تحریم پکن توسط واشنگتن واکنش نشان داد
  • اظهارات «پمپئو» درباره دومین دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی
  • فیتچ پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهانی را کاهش داد
  • پکن مالیات بر واردات را برای شرکای تجاری خود کاهش می‌دهد
  • سازمان بنادر به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید حمل و نقل کانتینری