ترکیه: درباره عملیات قندیل اختلافی با ایران نداریم

    کد خبر :307806

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت که درباره عملیات قندیل در شمال عراق علیه مواضع عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) اختلافی با ایران نداریم.

یلدریم در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آ. تی. وی و آ. خبر ترکیه بیان کرد: ‘عملیات نظامی ارتش ترکیه در قندیل با جدیت ادامه دارد و همچنان که با عملیات شاخه زیتون در عفرین و با عملیات سپر فرات در جرابلس و اعزاز علیه تروریست‌ها مبارزه کردیم، در قندیل نیز مواضع آن‌ها را نابود می‌کنیم. ‘

وی گفت: ترکیه، ۱۱ پایگاه نظامی موقت در شمال عراق ایجاد کرده و عملیات پاکسازی در منطقه‌ای به مساحت ۴۰۰ کیلومتر مربع انجام شده است و عملیات ارتش ترکیه در این منطقه همچنان ادامه دارد.

وی مدعی شد: وقتی اعضای گروه تروریستی پ. ک. ک. در اثر حمله ترکیه به قندیل در وضعیت سخت قرار می‌گیرند، به سمت ایران متواری می‌شوند و زمانی که در ایران دچار مشکل می‌شوند، به عراق بر می‌گردند.

یلدریم افزود: نابودی لانه‌های تروریستی در منطقه قندیل با عملیات هوایی چندان آسان نیست، به همین علت از مدت‌ها پیش عملیاتی مشابه سپر فرات و شاخه زیتون را در شمال عراق آغاز کرده ایم.

وی با بیان این که ‘کُرد‌ها صاحب دولت هستند’، اظهار کرد: از هزار سال پیش تاکنون دولت ترکیه، متعلق به کُرد‌ها و ترک‌ها بوده و پرچم ماه و ستاره متعلق به همه ماست، بنابراین طرح دسیسه علیه ترکیه به ذهن کسی خطور نکند.

وی اضافه کرد: ‘قدرت‌های امپریالیستی قصد تشکیل یک دولت تروریستی در مرز‌های ترکیه را دارند و هدف آن‌ها از این طرح نیز گرفتار کردن ترکیه، مقابله با سیاست فعال ما در منطقه و ایجاد تاخیر در بیداری ملل مظلوم تحت سیطره استعمار است و به همین شیوه سعی می‌کنند این هدف را با استفاده از خون و جان برادران کُرد ما تحقق ببخشند. ‘

نخست وزیر ترکیه با اشاره به آغاز همکاری ترکیه با ایالات متحده آمریکا در منبج سوریه گفت: این تحول بسیار خوبی در مبارزه مشترک علیه تروریست هاست، چون احتمال تنش و رویارویی مستقیم بین طرفین وجود داشت.

به گزارش ایرنا، عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق که از حدود سه ماه پیش آغاز شده، در هفته‌های اخیر با تعیین هدف تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.

به ادعای رسانه‌های ترکیه، ارتش ترکیه در روز‌های گذشته ۴۰ کیلومتر در شمال عراق برای تصرف قندیل پیشروی کرده است.

ستاد کل نیرو‌های مسلح ترکیه اعلام کرد که در پی حملات هوایی ارتش این کشور به شمال عراق، دو هزار و ۳۰۰ عضو حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) پ. ک. ک. با عقب نشینی از مواضع قبلی خود به کوهستان قندیل پناه برده اند.

به ادعای رسانه‌های ترکیه، مناطق هاکورک، برمیزه، برادوست، لیکان و کانی رش به کنترل نیرو‌های ارتش ترکیه در آمده است.

ارتفاعات قندیل در شمال عراق بین مرز ایران و عراق و حدود ۱۰۰ کیلومتری مرز‌های ترکیه واقع شده و دارای چند کوه بالای سه هزار متری با صخره‌ها و دره‌های سخت گذر است.

بنا به ادعای ترکیه، این منطقه محل استقرار عناصر گروه‌های پ. ک. ک. و پژاک بوده و ارتفاعات قندیل از جمله مناطق آموزش و هدایت گروه‌های تروریستی به خاک ترکیه محسوب می‌شود.

عملیات ارتش ترکیه به قندیل تاکنون اغلب از طریق هوایی انجام شده و ترکیه به علت سخت گذر بودن منطقه در مهار گروه پ. ک. ک. در قندیل ناموفق بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید