چرا آب خرمشهر شور شد؟

    کد خبر :306715

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شوری آب در این شهرستان گفت: پیش روی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است.

عبدالله سامری با اشاره به عوامل شوری آب در خرمشهر اظهار کرد: امسال نزولات آسمانی کم بود و شاهد خشکسالی در کشور و استان خوزستان بودیم و این مساله باعث شد تا آب‌های کمی پشت سدهای استان ذخیره شود.

وی افزود: به علت خشکسالی‌ها آب دریا از سمت خلیج فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه کارون پیشروی کرده و باعث شوری آب شده است. در گذشته آبی که از پشت سدها رها می‌شد باعث جلوگیری از ورود آب دریا به رودخانه اروند و کارون می‌شد که اکنون به دلیل خشکسالی این اتفاق رخ نداده است و شاهد شوری آب در رودخانه اروند و کارون هستیم.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مسیر رودخانه کارون تا خرمشهر چندین طرح توسعه نیشکر وجود دارد. این طرح‌های توسعه، از آبی که از پشت سدها در رودخانه کارون رها می‌شود تا پیش از آنکه به خرمشهر برسد، برداشت‌های فراوانی انجام می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا آبی که به خرمشهر برسد کم باشد و شاهد کاهش کیفیت و شوری آن در مقطع خرمشهر باشیم.

سامری عنوان کرد: این برداشت‌ها باعث می‌شود تا آبی که قرار است از رودخانه کارون وارد کانال ژیان شود و سپس به رودخانه بهمنشیر بریزد کاهش پیدا کند. به دلیل این‌که میزان این آب کم است، نمی‌تواند در تقابل با آب شوری که از دریا وارد می‌شود، قرار بگیرد و به همین دلیل آب، شور می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص حل مشکل شوری آب خرمشهر گفت: در حال حاضر سازمان آب و برق خوزستان در مقابل آّب شوری که از خلیج فارس وارد اروندرود و سپس وارد کارون می‌شود، در حال احداث یک بند خاکی هستند که با اتمام عملیات ساخت این بند خاکی، آب خلیج فارس در رودخانه اروند و کارون پیشروی نخواهد کرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با ساخت این بند خاکی مشکل ورود آب شور به رودخانه اروند حل می‌شود و می‌توانیم مانند گذشته از کانال ژیان برداشت آب داشته باشیم و به نوعی مشکل شوری آب در شهرستان خرمشهر حل خواهد شد.

سامری بیان کرد: بحث دیگر در خصوص اقدامات انجام گرفته برای ارتقای کیفیت آب خرمشهر و کاهش شوری آب، بحث طرح غدیر 2 است. این طرح تا 35 کیلومتری منطقه حسینیه خرمشهر پیش رفته و در آن نقطه باید به لوله‌های آب شیرین طرح غدیر یک متصل شود تا از آن نقطه به سمت خرمشهر و آبادان وارد شود. با اجرای کامل این طرح شاهد کاهش شوری آب در خرمشهر و همچنین آّبادان خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید