«وقتشه» قرار بود مثل یک دانشگاه عمل کند

    کد خبر :306558

برنامه تلویزیونی «وقتشه» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری در مرداد ماه سال 96 با موضوع ازدواج روی آنتن شبکه نسیم رفت. فصل دوم این برنامه با وقفه چند ماهه با تغییراتی کار خود را از سر گرفت. در همین خصوص با تهیه‌کننده این برنامه مصاحبه‌ای داشته‌ایم که می‌خوانید:

«وقتشه» نسبت به‌فصل اول دارای تغییراتی شده، این تغییرات بر چه مبنایی اجرایی شدند؟

روزنامه ایران: فصل اول برنامه «وقتشه» به‌طور خاص به موضوع خانواده و مهارت‌های زندگی می‌پرداخت، اما فصل اول این برنامه نتوانست آن جایگاهی را که مد نظر ما و مدیر شبکه بود به دست بیاورد. اساس ما در برنامه‌سازی این است که به سمت اخلاق برویم. «وقتشه‌»ای که این روز‌ها روی آنتن می‌رود بیشتر به این موضوع نزدیک است تا فصل اول این کار. فصل اول نه تنها آموزنده نبود بلکه یک مقداری دچار حیا زدایی شده بود. جامعه ما این موضوع را نمی‌پذیرد. به طور مثال هیچ دختر ایرانی اجازه نمی‌دهد در یک جلسه خواستگاری دوربین برنامه بیاید و از آن مجلس فیلمبرداری کند. باید بگوییم چیزی که از فصل اول این برنامه باقی مانده است، صرفاً یک اسم و دکور است. این برنامه را یک بار کوبیده‌ایم و دوباره ساخته‌ایم.

تلویزیون همیشه نگاه ویژه‌ای به مبحث خانواده داشته است، در برنامه شما چقدر به این موضوع رسیده‌اید؟

همیشه آقای میرباقری معاون سیما، در جلسات مختلف به ما گفته‌اند که باید دربرنامه‌ها ریشه‌های معضلات اجتماعی را از منظر خانواده بررسی کنیم. در این برنامه سعی کرده‌ایم طبق صحبت‌های میرباقری عمل کنیم. در این برنامه به‌دنبال روش‌های غیرمستقیم مهارت‌های زندگی هستیم. در این برنامه از ظرفیت بازی و سرگرمی در جهت اعتلای خانواده استفاده کرده‌ایم.

به‌عنوان یک برنامه ساز فکر می‌کنید مخاطبان این برنامه را دوست داشته‌اند؟

بنا بر گزارش‌های مرکز نظرسنجی سازمان صداوسیما که برای ما ارسال شده است مخاطبان این برنامه خیلی بالاست، آن هم به‌این خاطر است که «وقتشه» یک برنامه نوظهور در تلویزیون محسوب می‌شود و مانندش در تلویزیون ساخته نشده است.

کنداکتور پخش این برنامه در ماه رمضان با برنامه «ماه عسل» یکی بود، این موضوع در میزان مخاطبان این برنامه تأثیری داشته؟

نه اصلاً، چون در حال حاضر شبکه‌های سیما به موضوع تفکیک مخاطبان رسیده‌اند. مخاطبان برنامه «ماه عسل» آن را می‌دیدند و مخاطبان شبکه نسیم هم مشخص است که پای برنامه‌های این شبکه می‌نشینند. ما با فرض همین موضوع کنداکتور ساعت 7 را قبول کردیم. چون معتقدیم مخاطب برنامه ما مشخص است و برنامه ما را دنبال می‌کند. نتایج افکارسنجی رمضان که بعد از ماه مبارک بیاید تمام این گفته‌ها در بین مخاطبان نیز مشخص می‌شود.

اگر بخواهید یک هدف مشخص این برنامه را برای مخاطبان بگویید آن چیست؟

برنامه «وقتشه» قرار است مانند یک دانشگاه عمل کند و مهارت‌های زندگی را از منظر افزایش کیفیت زندگی آموزش دهد. خیلی از مسائل را نمی‌شد برای مخاطب در برنامه جا داد به‌همین خاطر در آیتم‌هایی که طراحی کرده‌ایم این موضوعات را توضیح می‌دهیم. تیم اتاق فکر این برنامه دائم در فکر تغییر رویه هستند و این خودش یک نقطه قوت برای یک برنامه تلویزیونی حساب می‌شود.

کامران تفتی در فصل‌های بعدی برنامه «وقتشه» به‌عنوان مجری همکاری خواهد کرد؟

کامران تفتی با اینکه نخستین تجربه اجرایش بود، اما توانست به‌عنوان یک برند برای این برنامه عمل کند و همه «وقتشه» را با کامران تفتی می‌شناسند. این را می‌شود از میزان حضور میهمان در برنامه به خاطر کامران تفتی فهمید. کامنت‌هایی که مخاطبان در صفحات مجازی برنامه می‌گذارند خبر از این موضوع می‌دهد. ارتباطی که کامران توانسته با برنامه برقرار کند به دل می‌نشیند.

تا کی برنامه «وقتشه» روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت؟

این برنامه در برهه‌های مختلف با فصل‌بندی و تغییر موضوعی روی آنتن رفته است. فصل اول این کار با موضوع خانواده و مهارت زندگی ساخته شده. فصل دوم این کار که یک ویژه برنامه نوروزی حساب می‌شود با هدف ایران گردی و اقوام مختلف است که با بحث این فصل به دور از هدف اصلی برنامه نبوده است.فصل سوم را که برای ماه مبارک رمضان تدارک دیدیم با هدف سعه صدر روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. برای فصل تابستان تدارک ویژه‌ای با هدف خانواده و اوقات فراغت قرار است پخش شود. این فصل تا آخر شهریور ماه قبل از ماه محرم پخش خواهد شد.

برنامه «وقتشه» در جشنواره تولیدات سیما جایزه بهترین برنامه نوظهور را به خودش اختصاص داد، فکر می‌کنید این جایزه در ظهور برنامه‌های جدید در تلویزیون چقدر مؤثر بوده است؟

این برنامه از دو جهت دیده شد؛ یک به‌عنوان برنامه نوظهور تلویزیون با میزان مخاطب بالا، دو تیتراژ این برنامه خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت. این نگاه‌ها می‌تواند برای برنامه سازان ایجاد انگیزه کند. برنامه‌سازی از لحاظ من فقط به تهیه‌کننده ختم نمی‌شود. برنامه‌سازی یک کار تیمی است. امیدوارم سال آینده در این جشنواره برنامه‌های بسیاری با هم به رقابت بپردازند.

قرار است بعد از سریال «سارقین روح» سریال جدیدی را شروع کنید؟
پخش سریال «سارقین روح» با پروداکشنی متفاوت تازگی به پایان رسیده است. قرار است یک سریال جدیدی به اسم «مرگ خاموش» را تولید کنیم. این مجموعه نیز مانند کارهای قبلی من درگیر مسائل اجتماعی است.یکی از این آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر است که این بار نیز قرار است از منظر خانواده نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. مانند سریال «سارقین روح» در یک فضای نرم پیگیری می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید