جدیدترین اخبار
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۶ اقتصادی کد خبر :305334

پارسایی: تعرفه خودرو باید به سال قبل بازگردد/ قاضی پور: سازمان های نظارتی چشم گران فروش ها را دربیاورند

در روزهای گذشته، بهای خودرو افزایش بسیاری داشته و در حالی که انتظار می رفت، نهادهای نظارتی دقت زیادی بر این موضوع داشته باشند و مانع از افزایش بی رویه و فشار به مردم شوند، مجلس شورای اسلامی ـ که بالاترین نهاد نظارتی در کشور به حساب می آید ـ شش ماه طرح ساماندهی بازار خودرو را که یک فوریت آن در مجلس رأی آورده بود، مسکوت گذاشت.

نادر قاضی پور در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در این اوضاع آشفته بازار تحریم آمریکا، فرار پژو و فضایی که رنو ایجاد کرده است، کمیسیون تصمیم گرفت تا این طرح را شش ماه مسکوت بگذارد تا خودروسازی های داخلی بتوانند سریع این بازار آشفته را کنترل کنند.

وی در پاسخ به این که این اقدام خلاف آیین نامه داخلی مجلس است و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها فشار زیادی بر مردم می آید، گفت: متأسفانه شما خبرنگاران بر سر کالای ایرانی می زنید و به جای ارزان کردن کالای خارجی، به دنبال کاهش قیمت کالاهای داخلی هستید.

وی افزود: در حال حاضر در ترکیه عوارض واردات خودرو از ایران کمتر است، ولی مالیات واردات آنقدر زیاد است که از تعرفه های ما هم بیشتر است و قیمت تمام شده آن از ایران گرانتر می شود.

این نماینده مجلس گفت: ما در اوج تحریم ها دیدیم دو کالا هرگز تحریم نشد؛ اولی خودرو بود و دیگری سیگار. همین الان آمریکا به ما خودرو می دهد، ولی قطعه آن را نمی دهد؛ پس در نتیجه با این وضعیت، ایران به گورستان ماشین آلات خارجی تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر، یک خودرو ۵۰۰۰ میلیونی ممکن است به خاطر یک قطعه ۱۰ هزار تومانی زمینگیر شود.
ما مصوب کردیم هر کس قصد واردات خودرو را دارد، نخست باید خدمات پس از فروش آن را در داخل مستقر و تضمین کند که تأمین قطعات صورت خواهد گرفت و پس از آن مبادرت به واردات خودرو کند.

وی در پاسخ به اینکه برخی خودرو را با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می کنند اما با دلار ۶۸۰۰ تومان می فروشند، چرا برای این کاری نمی کنید، گفت: این خلاف است. سازمان های تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید چشم اینها را در بیاورد و با متخلفان برخورد کند. نباید در مقابل متخلفان مماشات کرد. متخلف، متخلف است؛ چه یک فرد عادی باشد چه یک نماینده مجلس، باید با همه برخورد کرد.

اما بهرام پارسایی، طراح طرح ساماندهی واردات و فروش خودرو در مجلس در مقابل ادعاهای قاضی پور می گوید: طرح ساماندهی خودرو با ۲۱۶ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و با بیش از ۱۶۰ امضا، یک فوریت آن تصویب و به کمیسیون صنایع ارجاع و بعد از چندین جلسه و با حضور خودروسازان بررسی شد.

وی گفت: اما متأسفانه کمیسیون صنایع، به مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه رأی داد. این درحالی است که کار خلاف آیین نامه صورت گرفته و در واقع رأی کمیسیون نمی تواند غالب باشد و باید صحن به این موضوع رأی دهد، چون طرح یک فوریتی آن پیشتر از صحن رأی گرفته است.

این نماینده افزود: با توجه به بی سر و سامانی بازار خودرو و فشار مضاعفی که بر مردم وارد می شود، باید صحن در این مورد تصمیم گیری کند و برای یک بار هم که شده قانونی داشته باشیم که بازار صنعت خودرو ـ چه وارداتی و چه تولید داخل ـ را نظارت و مدیریت کرده و از حقوق مردم دفاع کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین یادآور شد: خودروسازی ها، ارز مبادله ای با قیمت ۴۲۰۰ تومان از دولت برای واردات قطعه دریافت می کنند؛ بنابراین، نباید هیچ مشکلی داشته باشند، مگر اینکه اعتراف کنند که ارز مبادله ای را صرف خرید قطعه نمی کردند و فقط از قطعه های قاچاق استفاده می کرده اند؛ پس در صورتی که اعتراف کنند، بخش زیادی از قطعات را با زد و بند با قاچاقچیان خریداری می کردند، افزایش قیمت قابل توجیه است.

وی گفت: به طور کلی با توجه به اینکه خودرو ساخت داخل است و بخشی هم که وارد می شود، با ارز مبادله ای صورت گرفته است، هیچ توجیهی غیر از منفعت طلبی و سودجویی ندارد که تاوان آن را ملت می دهند. البته طرح ما، طرح کاملی بود و شامل تعرفه های خودروهای وارداتی هم می شود. برخی مدام شلوغ می کنند که شما می خواهید کاهش تعرفه بدهید و به بازار تولید داخل لطمه بزنید، در حالی که ما می گوییم این افزایش تعرفه ها ـ که در یک سال گذشته صورت گرفته است و به صورت تصاعدی بوده ـ منطق ندارد.

وی همچنین ادامه داد: پیشنهاد ما بازگشت تعرفه ها به قبل است. در کل ۴ درصد از بازار خودرو کشور، مربوط به خودروهای وارداتی است و ۹۶ درصد در اختیار تولیدکننده های داخلی است. یکی از پیشنهادهای ما این بود که تعرفه به قبل بازگردد و به تولید رقابتی کمک کند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • آخرین خبرها از ساخت سریال تاریخی «سردار سنجرخان»
  • بازگشت به کابینه ؛ معمای طیب نیا حل شد
  • جزییات تحریم های جدید ایران به روایت رئیس گروه ضدایرانی وزارت خارجه آمریکا
  • آخرین گفت و گو با «سلطان سکه» ؛ بازار حتی برای نوسان پنج هزار تومانی هم منتظر دستور او بود
  • عصبانیت مکرون از حرف های ترامپ
  • حسن عباسی سوژه داغ فضای مجازی/ ظریف مقابل مخالفان
  • عوامل شکست مرز روانی دلار و سکه در روزهای اخیر
  • چرایی مقاومت برخی‌ در برابر قانون “منع به کارگیری بازنشستگان”
  • سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت معرفی شد
  • رویترز: کره جنوبی احتمالا بزودی واردات نفت ایران را ازسرگیرد
  • آغاز همکاری علی رهبری با ارکستر سمفونیک ترکیه
  • سفیر جدید آمریکا در عراق، سفیر جنگ با ایران است
  • ۱۳ هشدار صندوق جهانی حیات وحش
  • از سوی وزارت صمت اعلام شد: تکذیب افزایش قیمت خودرو
  • ریزش قیمت طلا و ارز
  • اولین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی برگزار شد
  • ائتلاف آمریکائی در «دیرالزور» از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است
  • تورم تولیدکننده باغداری و دامداری ۴۶ درصد افزایش یافت
  • «جان کلی» و «رایان زینک» هم از دولت ترامپ می‌روند
  • توتال، صنعت هوایی ایران را تحریم کرد
  • حلبوسی: نباید به داعش اجازه رخنه مجدد را داد
  • موگرینی: اروپا از برجام حمایت می‌کند
  • جزئیات جدید از حمله موشکی به اتاق جلسات تروریست‌ها
  • عراق به ایران: انرژی بدهید، غذا بگیرید
  • بورس ۱۲۱۷ واحد افت کرد
  • گاز با جلو زدن از زغال‌سنگ دومین بزرگ منبع انرژی جهان می‌شود
  • ۸۰ درصد فرش دستباف ایران صادر می‌شود
  • نماینده مجلس: دنبال ارتقای بنزین از یورو ۴ به یورو ۵ هستیم
  • اجرای مرحله دوم طرح کاهش از شنبه
  • موافقت عراق برای واردات گاز ایران در مقابل اقلام غذایی
  • Ad