چرا ترکیه ذخایر طلای خود را از آمریکا بازگرداند؟

    کد خبر :289907

پس از آنکه ونزوئلا، آلمان و اتریش و هلند بخشی از ذخایر طلای خود را از آمریکا بازگرداندند، ترکیه نیز یک ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد که ذخایر طلای خود را از فدرال رزرو آمریکا بازگرداند.

طی سال‌های اخیر ترکیه ۲۲۰ تن از ذخایر طلای خود را از کشورهای دیگر بازگردانده است که ۲۸٫۷ تن آن سال گذشته از آمریکا بازگردانده شده است.

به گزارش بازتاب، بر اساس این گزارش ترکیه در شرایطی اعلام کرده است که قصد دارد همه ذخایر طلای خود را طی ماه‌های آینده از آمریکا بازگرداند، که به نظر می رسد تشدید تنش های سیاسی در روابط دو کشور عامل اصلی این تصمیم بوده است.

البته ترکیه ظاهرا قصد دارد به جای بازگرداندن فیزیکی طلا به استانبول، بخشی از این ذخایر را در بانک تسویه حساب بین‌المللی ذخیره کند.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، ذخایر طلای ترکیه در ماه می به ۵۹۶ تن رسیده که نسبت به اوریل حدود ۵ تن افزایش داشته است. ارزش ذخایر طلای ترکیه به ۲۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است. ترکیه یازدهمین ذخایر بزرگ طلای جهان را دارد.

بازگرداندن ذخایر طلا از این لحاظ برای ترکیه اهمیت زیادی دارد که ارزش لیره این کشور در برابر دلار آمریکا به شدت افت داشته است. نرخ تورم دو رقمی ترکیه به چالش مهم اقتصادی برای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور تبدیل شده است.

اظهارات اردوغان برای کنترل بیشتر بر سیاست‌های پولی و اقتصاد ترکیه نیز موجب تشدید روند نزولی ارزش لیره در برابر دلار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید