«مدح خورشید»؛ ۸۱ خاطره خواندنی رهبر معظم انقلاب درباره‌ امام(ره)

    کد خبر :28962

«مدح خورشید» شامل ۸۱ خاطره‌ از رهبر انقلاب درباره ابعاد مختلف حیات طیبه‌ امام(ره) و حاوی نکات آموزنده‌ای از سیره‌ مکتبی، انقلابی و اخلاقی آن رهبر کبیر است که از متن بیانات معظم‌ٌله استخراج و در قالب خاطرات موضوعی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شناخت صحیح انقلاب اسلامی در گرو شناخت شخصیّت یگانه و بی‌نظیر دوران و بنیانگذار این انقلاب، امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) است. رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدّظلّه العالی) در مواضع متعدد و با مضامین مختلف، دوران جدید عالم را عصر امام خمینی(ره) نامیده و از زوایای مختلف به تبیین و تحلیل ویژگی‎های آن پرداخته‌اند؛ عصری که ویژگی‌اش «پیدایش و جرأت و اعتماد به نفس ملّت‌ها در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها و شکستن بت‌های قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسان‌ها و سر برآوردن ارزش‌های معنوی و الهی» است (13 خرداد 1369).

ایشان در مناسبت‌های مختلف، برخی از وجوه برجسته شخصیّت امام خمینی(ره) و سرّ توفیقات پیوسته‌ی این شخصیّت جامع و استثنایی را در معرّفی حقیقت اسلام ناب، علمداری انقلاب اسلامی و بیداری ملّت‌های مستضعف تشریح کرده‌اند؛ بزرگمرد اسطوره‌گونه‌ای که «محو در در اراده‌ الهی و تکلیف شرعی» شده بود (16خرداد 1368) و «قوّت ایمان را با عمل صالح، اراده‌ی پولادین را با همّت بلند، شجاعت اخلاقی را با حزم و حکمت، صراحت لهجه و بیان را با صدق و متانت، صفای معنوی و روحانی را با هوشمندی و کیاست، تقوا و ورع را با سرعت و قاطعیّت، ابهت و صلابت رهبری را با رقّت و عطوفت، و خلاصه بسی خصال نفیس و کمیابی را که مجموعه‌ی آن در قرن‌ها و قرن‌ها بندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود، همه و همه را با هم داشت» (18خرداد 1368).

شخصیّتی آن چنان بزرگ و ذوابعاد را در میان مصلحان جهان اسلام و بلکه بزرگان و رهبران تاریخ، به‌جز انبیاء و اولیای معصومین(علیهم السّلام) به دشواری می‌توان یافت. به فرموده‌ی رهبر انقلاب، امام(ره) «حقاً و انصافاً پس از پیامبران خدا و اولیای معصومین(علیهم السّلام) با هیچ شخصیّت دیگری قابل مقایسه نبود. او ودیعه‌ی خدا در دست ما، حجّت خدا بر ما، و نشانه‌ی عظمت الهی بود. وقتی انسان او را می‌دید، عظمت بزرگان دین را باور می‌کرد»(17خرداد 1368).

امام خمینی(ره) منجی بزرگ دوران ما و پرچمدار نهضتی است که به پیروی از شیوه‌ی پیامبر اعظم(ص) در قالب یک انقلاب تمام‌عیار ظاهر شد و مدبّرانه آن را با نهضت عظیم حسینی پیوند داد. امام(ره) در زمانی که بسیاری از علمای بلاد اسلامی، از رسالت تاریخی خود غافل بودند و عطش ملّت‌ها را برای معنویت و احکام نورانی اسلام درک نمی‌کردند، پای به میدان نهاد و با رهبری انقلاب عظیم اسلامی، تحوّلات عمیق و گسترده‌ای درعرصه‌ی جهانی پدید آورد؛ انقلابی که از همان آغاز تا همیشه‌ها، بی‌نام او در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.

به تعبیر رهبر انقلاب «این مرد بزرگ، مثل خورشید در تاریخ ایران درخشید»(18خرداد 68) و انقلاب اسلامی ایران، انفجار نوری بود که از مصدر افکار متعالی امام خمینی(ره) ساطع شد.

کتاب «مدح خورشید» مشتمل بر گزیده‏ای از خاطرات مقام معظّم رهبری درباره‌ی امام خمینی(ره) است که خاطرات مقاطع مختلف حیات طیّبه‌ی امام(ره)، از دوران مبارزات تا سال‌های پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و سال‌های دشوار دفاع ملّت ایران در برابر هجوم نظام استکبار در جنگ تحمیلی را دربرمی‌گیرد.

کانال تلگرامی Khamenei_Book اقدام به عرضه نسخه رایگان «مدح خورشید» همزمان با سالروز رحلت امام(ره) کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این اثر به این نشانی مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید