مجلس نمایندگان آمریکا حمله نظامی به ایران بدون مجوز کنگره را ممنوع کرد

    کد خبر :289040

مجلس نمایندگان آمریکا متممی را به قانون اختیارت پنتاگون افزوده است که مانع اقدام نظامی دولت آمریکا علیه ایران بدون مجوز کنگره می شود.
به گزارش بازتاب، به نقل از واشنگتن اگزمینر، قانونگذاران آمریکایی روز پنج‌شنبه اصلاحیه ای را به قانون اختیارات ملی پنتاگون افزودند که بنابر آن دولت ترامپ قادر نخواهد بود بدون دریافت مجوز از کنگره علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

کیث الیسون، نماینده دموکرات و از ارائه‌کنندگان این متمم گفته است تصویب آن که با حمایت نمایندگان هر دو حزب کنگره ممکن شده، اقدامی پرقدرت در خلاف جهت خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و لحن خصمانه او است.

این نماینده دموکرات کنگره آمریکا همچنین در پیامی توییتری نوشت که هدف از افزودن این متمم در حقیقت تاکیدی بر این است که اختیار تصمیم‌گیری درباره استفاده از اهرم نظامی در محدوده قدرت کنگره (آمریکا) است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج شنبه با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که آمریکا به دنبال تحقق شروط خود برای ایران از طریق دیپلماتیک است و اینکه او حرفی از جنگ با ایران نزده است.

پمپئو عصر روز دوشنبه در یک سخنرانی طرح جدیدی را برای مقابله با ایران تشریح کرد که در آن از ایران خواسته شده است تا برنامه موشکی خود را متوقف سازد، به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی به همه سایت‌های موجود را بدهد، از حمایت حزب‌الله دست بردارد و به علاوه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان پمپئو گفت: اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.

ظریف در ادامه افزود: ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید