چه قیمتی برای نفت ایده آل است؟

    کد خبر :288906

زمانی که قیمت نفت بسیار بالاست، مصرف کنندگان به وحشت افتاده و کمتر مصرف می‌کنند اما زمانی که قیمت نفت بسیار اندک است، شرکت‌هایی فعالیت‌هایشان را کمتر کرده و دست به اخراج هزاران نفر از کارکنانشان می‌زنند.

به گزارش ایسنا، نظرات درباره اینکه چه قیمتی برای نفت مناسب است، بسیار متفاوت است اما تحلیلگران و استراتژیستها می‌گویند شاید بهترین سطح قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

سارا امرسون، استراتژیست ارشد انرژی در شرکت “ESAI Energy” در این باره به “سی ان ان مانی” گفت: اگر بپرسید چه قیمتی مناسب است تا عرضه پایدار بماند و به حد کافی پایین باشد تا به تقاضا لطمه نزند و توازن بازار جهانی برهم نخورد، شاید در حدود ۶۵ دلار باشد.

وی در ادامه افزود: قیمت نفت مناسب یا ایده آل به این بستگی دارد که تولیدکننده، مصرف کننده یا رگولاتور باشید.

با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که بازارهای نفت می‌توانند به توازن ظریفی برسند که به نفع همه باشد.

متخصصان بازار نفت در شرکت EY ماه گذشته خاطرنشان کردند که در سه ماهه نخست امسال بازارهای نفت به یک تعادل پایداری رسیدند. در طول این مدت، قیمتها بین محدوده ۵۹ دلار تا ۷۱ دلار بودند.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا بین ۵۹ دلار تا ۶۷ دلار معامله شد. بهای معاملات نفت برنت بین ۶۲ دلار تا ۷۱ دلار بود. اخیرا رشد قیمتهای نفت خارج از کنترل شده است. از اوایل آوریل، قیمت نفت خام آمریکا حدود ۱۵ درصد رشده کرده و به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت برنت ۲۰ درصد رشده کرده و به حدود ۸۰ دلار رسیده است.

افزایش اخیر قیمت نفت بدنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بین المللی و اعمال مجدد تحریمها علیه ایران روی داد که ممکن است صادرات نفت را متاثر کند. افت شدید تولید نفت ونزوئلا به دلیل وخامت بحران اقتصادی نیز این وضعیت را تشدید کرده است.

تحلیلگران بانک “یو بی اس” ماه جاری گفتند رویدادهای سیاسی اخیر کمک کردند قیمت نفت سریعتر از آنچه انتظار می رفت به اوج محدوده نرمال صعود کند.

این افزایش تاثیر خود را نشان می‌دهد. هند که سومین خریدار بزرگ نفت جهان است، نگرانی خود نسبت به تاثیر افزایش قیمتها بر مصرف کنندگان و قیمتها را با عربستان سعودی در میان گذاشته است و این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک، اطمینان داده که ثبات بازار را حفظ خواهد کرد.

عربستان سعودی می داند باید توازن ظریفی را برقرار کند. قیمتهای بالاتر کمک می‌کند برنامه‌های دولتی تامین مالی شوند اما قیمتهای بالاتر ممکن است بر رشد اقتصادی جهانی تاثیر منفی بگذارد و مردم عادی و شرکتها احساس کنند که باید مخارجشان را کاهش دهند. رشد آهسته تر اقتصاد جهان به تقاضای کمتر برای نفت منجر شد و وضعیت باخت-باختی را برای عربستان ایجاد می کند.

اما هر گونه اقدامی از سوی عربستان برای کنترل قیمتها، اخبار ناخوشایندی برای بسیاری از تولیدکنندگان مانند شرکتهای کانادایی خواهد بود که هزینه های تولید بالایی دارند. استخراج نفت از ماسه نفتی کانادا بسیار گران است در نتیجه این تولیدکنندگان به قیمتهای بالایی نیاز دارند که تولید آنها را اقتصادی می کند. برخی از تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز برای داشتن سود قابل توجه به قیمت بالایی نیاز دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید