مالیات باید منجر به افزایش تقاضا و تقویت تولید شود

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۲۹
    کد خبر :282357

یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که مالیات منجر به افزایش تقاضا و تقویت تولید شود، می توان گفت که تاثیر مثبتی در بازار داشته است.

مرتضی عزتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هر نوع مالیاتی در نهایت منجر به افزایش هزینه برای مصرف کننده می شود، اظهار کرد: اگر قیمت کالا برای مصرف کننده بالا رود، مصرف کننده با فرض اینکه درآمد مشخصی دارد مقدار تقاضای خود را کاهش می دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که تقاضا در بازار با کاهش مواجه شود بدیهی است که تولیدکننده مقدار کمتری کالا به بازار عرضه می کند و در نتیجه مجبور می شود میزان تولید خود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: کاهش عرضه و تقاضا در بازار آن هم به دلیل کمبود درآمد مصرف کننده و عدم توانایی تولیدکننده منجر به بروز تاثیرات منفی همچون رکود در بازار می شود.

عزتی تاکید کرد: از این جنبه، تولیدکننده و مصرف کننده احساس می کنند که مالیات اثر منفی در بازار و وضعیت اقتصادی دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید مشخص شود که درآمدهای مالیاتی برای چه مصارفی هزینه می شود، گفت: اساسا مالیات باید به گونه ای هزینه شود که موجب افزایش تقاضا و یا تقویت تولید شود، در این صورت است که دو طرف عرضه و تقاضا از وضعیت اعلام رضایت می کنند.

وی افزود: افزایش تقاضا خود به خود تولید را نیز رونق می دهد و به صورت غیرمستقیم منجر به تقویت تولید می شود بنابراین جایی که مالیات در آن هزینه می شود، دارای اهمیت است.

عزتی تاکید کرد: در اقتصاد ایران باید تدابیر اساسی برای این مساله اندیشیده شود تا دریافت مالیات منجر به نتایج مثبت در بازار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید