جمعیت در سن کار ایران ۱۰درصد پیرتر شد

    کد خبر :28210

رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ساختار سنی کشور در حال رفتن به سمت سالخوردگی است گفت: در ۱۰ سال اخیر افراد در سن کار با یک درصد کاهش  به ۷۰ درصد رسیده اند و ساختار افراد دارای سن کار در ۱۰ سال اخیر ۱۰ درصد پیر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی نرخ باروری را زیر حد جایگزینی عنوان کرد و افزود: نرخ رشد کاهشی را پیشتر پیش بینی می کردیم، مادامی که روند نرخ باروری کاهشی باشد باید انتظار صفر شدن این رقم را داشت.

او با بیان اینکه ساختار سنی کشور در حال رفتن به سمت سالخوردگی است ادامه داد: در 10 سال اخیر افراد در سن کار با یک درصد کاهش  به 70 درصد رسیده اند و ساختار افراد دارای سن کار در 10 سال اخیر 10 درصد پیر شده است.

محمودی با اشاره به اینکه میانگین سنی کشور تا سال 90، 27 بوده، این میانگین را در حال حاضر 30 عنوان کرد و گفت: بالای 30 سالگی جمعیت به سمت سالخوردگی می رود این در حالی است که افراد بالای 60 سال هم در حال افزایش هستند.

رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی اصلاح روند رشد جمعیت را دشوار اعلام کرد و گفت: ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اثر مستقیم بر این روند دارد، از سال 80 افزایش تولدها را با شیب ملایم شاهد بودیم به گونه ای که هر سال حدود 33 هزار تولد به آمار سال قبل اضافه می شد چون متولدین دهه 60 در دهه 80 به سن باروری رسیده اند اما در سالهای اخیر این شیب تندتر شده تا جایی که سال 94، یک میلیون و 570 تولد ثبت گردید ولی در سال 95 حدود 40 هزار تولد نسبت به سال 94 کاهش یافت این در حالی است که سال 94 نسبت به 93، 30 هزار افزایش تولد داشتیم.

او ادامه داد: کم شدن ازدواج در شرایط فعلی طبیعی است زیرا افراد در معرض ازدواج کم شده، جایی نگرانی اینجا است که اگر در سالهای آینده برنامه جامه ای برای این معضل نداشته باشیم با کاهش تولد و در پی آن با کاهش جمعیت مواجه خواهیم بود.

محمد جواد محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید میان کار و زندگی تعادل ایجاد شود، گفت: باید مشوق های اقتصادی هم وجود داشته باشد و هر کشوری با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی خاص خود سیاست های خاص خود را اتخاذ و اجرا کند.

وی افزود: آنچه که اکنون اتفاق افتاده این است که فرزند به عنوان کالای معمولی نیست فرزند در حال حاضر به عنوان یک کالای سرمایه ای برای مردم محسوب نمی شود بلکه یک کالای مصرفی است بنابراین کیفیت آن افزایش می یابد.

محمودی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته سیاستی را پیشنهاد داد و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی حاصل آن است.

وی با بیان اینکه باید در پی راهکاری برای کاهش سن ازدواج باشیم، افزود: سبک زندگی را باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی تبدیل کنیم و این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی مطرح است و نه فقط دولت بلکه کل حاکمیت باید در این خصوص تلاش کند.

رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی اضافه کرد: باید از تجربیات جهانی در راستای افزایش جمعیت استفاده و آن را بومی کنیم.

محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی گفت: اینکه سازمانر اعلام کرده است نرخ باروری به حد جانشینی رسیده است را قبول نداریم زیرا این سازمان برای سال 1395 تعداد تولدها را یک میلیون و 527 هزار اعلام کرده است در حالی که این رقم در سال 1394 یک میلیون و 571 هزار بود یعنی حدود 43 هزار تولد کاهش داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید