360 فریم عکس از یک مراسم تشییع

    کد خبر :27955

علی کاوه، عکاس با سابقه‌ای است که توانسته لحظات زیادی را از امام خمینی(ره) در قاب دوربین خود ثبت کند؛ یکی از این عکس‌های خیلی معروف او ،سالهاست روی اسکناس‌های رایج کشور چاپ می‌شود.

به گزارش ایسنا، این عکاس از مراسمی که گینس آن را به عنوان رکورددار بزرگترین تشییع جنازه دنیا معرفی کرده؛ ۱۰ حلقه فیلم یعنی ۳۶۰ فریم عکس به ثبت رسانده است؛ مراسم خاکسپاری سید روح‌الله خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران.

کاوه پیش از این درباره عکاسی از روز تشییع پیکر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگویی با ایسنا انجام داده که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

علی کاوه درباره‌ وضعیت عکاسی در روز تشییع امام (ره)، گفته بود: « مردم همان‌طور که سال ۵۷ از امام استقبال کردند، بدرقه‌ی باشکوهی هم برای ایشان برگزار کردند. در روز تشییع امام (ره) افراد زیادی از نقاط مختلف تهران و شهرستان‌ها در مراسم حضور پیدا کرده بودند. من آن روز روی یک کانتینر ایستاده بودم و عکاسی می‌کردم. در تمام مدت نگران بودم که با آن همه وسیله و کوله‌پشتی و دوربینی که به گردنم بود، بیفتم بین سیل جمعیت، برای همین به شدت مواظب بودم که این اتفاق نیفتد، چون اگر می‌افتادم عکاسی هم تعطیل می‌شد.»

او بیان کرده بود: « در روز ارتحال امام خمینی (ره) من ۱۰ حلقه فیلم، یعنی ۳۶۰ فریم عکس، از مراسم به ثبت رساندم. معروف‌ترین عکسی که از این مراسم گرفتم، عکس «قاب شکسته» است. در این عکس چند نفر قاب عکسی از امام (ره) را در دست‌های‌شان گرفته‌اند و فشار جمعیت آن‌قدر زیاد است که این قاب عکس شکسته است. این عکس بعدها خیلی معروف شد و مکرر به چاپ رسید.»

کاوه همچنین اظهار کرده بود: «عکس دیگری نیز از تابوت امام (ره) و جمعیت اطراف آن گرفتم که رنگ سفید، نور آفتاب و لباس‌های سیاه مردمی که اطراف تابوت را هستند، جلوه‌ خاصی به این عکس داده است.»

این عکاس در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که از بسیاری از عکس‌های قدیمی‌اش حتی یک نسخه هم ندارد، گفته بود: «وقتی کارمند صداوسیما بودم عکس‌های زیادی از امام خمینی (ره) گرفتم که برخی از آن‌ها خیلی معروف شدند و در جاهای مختلف استفاده شدند. چون کارمند تلویزیون بودم خودم را موظف می‌دانستم نگاتیو آن‌ها را تحویل بدهم، با این حال در این سال‌ها، اقدامی برای تحویل دادن یک نسخه از عکس‌هایم به خود من انجام نشده است.»

او تاکید کرده بود: «من از برخی از بهترین فریم‌هایی که از آن دوران ثبت کرده‌ام حتی یک نسخه هم ندارم، در حالی که دوست داشتم به‌خاطر صداقت و درست کار کردنم این اتفاق بیفتد.»

مراسم تشییع بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ خرداد  ۱۳۶۸ برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید