ارتباط تغییر آب و هوا و از بین رفتن مناطق حفاظت‌شده دریایی

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۵۴
    کد خبر :277238

نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که تغییرات اقلیمی مناطق حفاظت‌شده دریایی را تهدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، محققان دریافتند که افزایش درجه حرارت اقیانوس‌ها، مناطق حفاظت‌شده دریایی را تهدید می‌کند. بر اساس نتایج این مطالعه از دانشگاه کارولینای شمالی، حیوانات آبزی در مناطق حفاظت شده دریایی تا پایان قرن حاضر اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با همین روند ادامه پیدا کند، قادر به زنده ماندن نخواهند بود.

بسیاری از گونه‌هایی که در مناطق حفاظت‌شده دریایی زندگی می‌کنند قادر به تحمل گرمای اقیانوس‌ها به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای نیستند و در واقع این مناطق به عنوان پناهگاهی برای حفاظت از آن‌هاست. گرم شدن آب و کاهش غلظت اکسیژن، شرایط نامناسبی برای بسیاری از گونه‌ها در مناطق حفاظت شده فراهم می‌سازد.

محققان اظهار کردند: میانگین دمای آب دریا در مناطق حفاظت‌شده دریایی در این قرن، ۲.۸ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. این مورد می‌تواند عامل نابودی اکوسیستم‌های این منطقه تا سال ۲۱۰۰ شود. این رویداد همچنین می‌تواند برخی از موجودات منحصر به‌فرد جهان را به انقراض بکشاند و زنجیره مواد غذایی اقیانوس‌ها را تغییر دهد. بیش از ۸۰۰۰ منطقه حفاظت‌شده دریایی در سراسر جهان وجود دارد، اما آن‌ها تنها حدود چهار درصد از سطح اقیانوس‌ها را پوشش می‌دهند.

پیش‌بینی شده است که مناطق حفاظت‌شده دریایی در قطب شمال و قطب جنوب سریعترین تغییر را تجربه می‌کنند و پستاندارانی مانند خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها را تهدید می‌کند.

ریچ آرونسون – دانشمند دریایی در موسسه فناوری فلوریدا این تحقیق را انجام داده است- افزود: انتشار گازهای گلخانه‌ای باید کنترل شود.

نتایج این بررسی می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر ماهیگیری و درآمد گردشگری داشته باشد. این مطالعه در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید