همه چیز درباره انتخابات سرنوشت ساز لبنان

    کد خبر :275492

مراکز انتخاباتی لبنان امروز برای مشخص شدن ۱۲۸ کرسی نشین پارلمان در شرایطی آغاز شده است که سن رأی‌گیری در این کشور ۲۱ سال است.

به گزارش نامه نیوز، انتخابات پارلمانی لبنان امروز 6 می (16 اردیبهشت ماه) آغاز شده است. مجلس کنونی لبنان که از سال 2009 کار خود را آغاز کرده، در نتیجه فضای ملتهب سیاسی دو بار و آنهم به مدت تقریبا یک دوره کامل، خود را تمدید کرده بود تا بعد از مدت ها شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور باشیم. فاصله زمانی زیاد از انتخابات گذشته به خودی خود می تواند غافلگیری هایی را برای نتایج این دوره رقم بزند، این در حالی است که روند شتابان تحولات منطقه ای و عملکرد داخلی و بین المللی گروه های داخلی لبنان قطعا می تواند در تعیین روند افکار عمومی تاثیرگذار باشد. این مولفه ها به منبعی برای نگرانی های آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم های عربی وابسته به اردوگاه غرب تبدیل شده و آنها تمامی تلاش خود را برای تاثیرگزاری در روند انتخابات به کار گرفته اند. علاوه بر اینها استفاده از قانون جدید انتخابات موسوم به قانون نسبیت به جای قانون 60 که از عدالت بیشتری برخوردار است، بر ابهام در نتایج انتخابات پارلمانی لبنان افزوده و به همین نسبت جریان های غربی را نسبت به نتایج این انتخابات نگران کرده است.

انتخابات لبنان به روایت‌ آمار

تعداد نمایندگان زن در پارلمان کنونی لبنان 4 نفر است.
597 نفر برای تصدی کرسی های پارلمانی با هم رقابت می کنند که 86 نفر از آنها زن هستند که نسبت به انتخابات های گذشته در لبنان یک رقم بی سابقه است.
تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن 3.7 میلیون نفر است و 82900 لبنانی نیز در 40 کشور جهان اسامی خود را برای شرکت در انتخابات درج کردند که نیمی از آنها در استرالیا و کانادا و آمریکا و فرانسه اقامت دارند.
میزان مشارکت لبنانی‌های خارجی در انتخابات سال جاری 59 درصد اعلام شد.
هر نامزد پارلمانی حق دارد 100 هزار دلار به عنوان هزینه تبلیغات خود استفاده کند.
مجموع هزینه های پرداخت شده به شبکه های تلویزیونی برای انجام تبلیغات بالغ بر 1.5 میلیون دلار است.
لبنانی ها قبل از رسیدن به 21 سالگی حق رأی دادن در انتخابات را ندارند.
گولای الاسعد 26 ساله کم سن و سال ترین نامزد حاضر در این انتخابات است که از منطقه عکار داوطلب ورود به پارلمان شده است.
17 تن از ورای کنونی دولت برای ورود به مجلس نمایندگان لبنان داوطلب شرکت در انتخابات شده اند.
پارلمان لبنان 128 کرسی دارد و فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست کم 65 کرسی است تا بتواند تصمیمات مورد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند. انتخابات امروز برای اولین بار بر اساس قانون نسبیت برگزار می‌شود که کشور را به 15 حوزه انتخاباتی تقسیم کرده تا از این میان 128 نماینده که نیمی از آنها مسلمان و نیم دیگر مسیحی هستند، به پارلمان راه پیدا کنند. تعداد کرسی های مسلمانان 64 کرسی است که 27 کرسی به اهل تسنن و 27 کرسی به شیعیان اختصاص داده شده و 8 کرسی نیز متعلق به دروزی ها و 2 کرسی تحت اختیار علوی ها است. در سهمیه مسیحی ها نیز 34 کرسی به مارونی ها اختصاص دارد و 14 کرسی در اختیار مسیحیان ارتودوکس است. 8 کرسی نیز به مسیحیان کاتولیک و 6 کرسی به ارمنی ها و یک کرسی به انجیلی ها و یک کرسی دیگر به سایر اقلیت های مسیحی اختصاص داده شده است.

در حال حاضر و در نتیجه انتخابات برگزاری شده در سال 2009 فراکسیون المستقبل به رهبری سعد حریری 26 کرسی، فراکسیون جنبش آزاد ملی به رهبری جبران باسیل 19 کرسی، فراکسیون جنبش امل به رهبری نبیه بری 13 کرسی، فراکسیون حزب الله لبنان 12 کرسی، فراکسیون حزب نیروهای لبنانی 8 کرسی و فراکسیون حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز 7 کرسی را در اختیار دارند.

تلاش آمریکایی – سعودی برای مداخله در انتخابات لبنان

مداخله آمریکا به ویژه از طریق عربستان در انتخابات لبنان کاملا واضح است و موضوع جدیدی نیست. عربستان از نامزدهای نزدیک به خود حمایت می کند تا در پارلمان لبنان حضور داشته باشد. حمایت مالی سعودی ها از نامزدهای مورد نظرش بحث تازه ای نیست و همواره وجود داشته است. سعودی ها که در پرونده های منطقه ای به ویژه سوریه و عراق شکست خورده و در باتلاق یمن گرفتار شده اند، تمرکز خود را روی لبنان گذاشته اند تا نفوذ منطقه ای خود را در چارچوب قیمومیت جدید بر لبنان حفظ کنند.

هدف از این اقدامات سعودی تحت فشار قرار دادن حزب الله و جنبش امل است. هدف آمریکا، عربستان و غربی ها این است که وانمود کنند که پایگاه حزب الله افول کرده است و دیگر ساکنان مناطق جنوب لبنان به مقاومت اعتقادی ندارند.این کشورها در راستای تاثیرگذاری در انتخابات و به منظور مقابله با حضور حزب الله در پارلمان لبنان تحرکاتی را در چند محور شروع کرده اند:

-سفر مقامات آمریکایی و سعودی به بهانه های مختلف به لبنان که با هدف تضعیف حزب الله انجام می شود.

-حزب الله هراسی با استفاده از رسانه های وابسته خود در لبنان و خارج از آن.

-تحرک سفیران آمریکا و عربستان در بیروت با هدف متحد کردن همپیمانان خود در لبنان در زمینه امور انتخابات تا نتایج انتخابات به نفع آنها رقم بخورد. در این راه سعودی ها از دادن رشوه و هزینه کردن پول هنگفت ابایی ندارند. فشارها بر سعد حریری نیز در این راستا انجام می شود.

-فشار آمریکا به بانک های لبنانی برای محدود کردن نامزدهای وابسته به جریان هشت مارس لبنان.

-تلاش آمریکایی-سعودی برای دور کردن برخی گروه ها از جریان هشت مارس.

مهمترین بندهای قانون انتخابات لبنان

قانون جدید انتخابات لبنان ، حوزه های انتخاباتی در این کشور را به 15 حوزه تقسیم کرده و در این میان مکانیزم رأی برتر بر اساس بخش های کوچکتر انتخاباتی را به رسمیت می شناسد. ماده اول از قانون انتخابات تاکید دارد که مجلس نمایندگان متشکل از 128 عضو است که مدت نمایندگی آنها چهار سال است. این تعداد بر اساس قانون نسبیت تعیین می شود و رای گیری به صورت عمومی و محرمانه و در یک دوره واحد صورت می گیرد.

قانون نسبیت به گونه ای است که کرسی های اختصاص داده شده در حوزه های انتخاباتی بر اساس لیست های مشترک و میزان رای دهندگان در انتخابات میان آنها توزیع خواهد شد. بر اساس قانون جدید همچنین شش کرسی در مجلس نمایندگان به لبنانی های غیر مقیم در این کشور اختصاص داده شده که به صورت مساوی بین مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است. به این ترتیب تعداد کرسی های مجلس نمایندگان این کشور به عدد 134 می رسد.

البته مطالبات برخی گروه های سیاسی برای رعایت بیشتر عدالت در حوزه های انتخابی لبنان در جریان مناقشات مربوط به تصویب قانون انتخابات نادیده گرفته شد و این موضوع باعث شد عدالت کامل در ورود نمایندگان ملت به مجلس محقق نشده و نمایندگان همچنان تحت چتر سهمیه های فرقه ای وارد مجلس شوند. از جمله این موارد می توان به تبدیل لبنان به یک حوزه انتخاباتی یا کاهش سن رأی گیری از 21 سال به 18 سال اشاره کرد. سن بالای رأی گیری در لبنان در هیچ جای دنیا مشابه ندارد و تنها برای جلب نظر مسیحیان و جلوگیری از کاهش رأی آنها این سن کاهش پیدا نمی کند.

رویکرد نسبی که در قانون جدید انتخابات لبنان وجود دارد، فضای آزادی عمل بیشتری را برای تشکیل جریانهای اپوزیسیون پارلمانی فراهم می کند تا در نتیجه این روند، نظارت متقابل میان شخصیت ها و احزاب سیاسی، فساد دولتی را به کمترین حد خود برساند. این قانون شرابیط بهتری را برای احزاب کوچک تر فراهم آورده تا بتوانند حضور جدی تری در پارلمان داشته باشند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که تعداد کرسی های ائتلاف ها و فراکسیون های بزرگ در نتیجه این انتخابات کاهش پیدا کند و به همین نسبت اردوگاه های حامی غرب و محور مقاومت در پارلمان نیز دستخوش تغییراتی شود.

شعارهای انتخاباتی احزاب بزرگ در انتخابات جدید

هر یک از احزاب و گروه های لبنانی برای ورود به رقابت های انتخاباتی شعاری را برای خود انتخاب کرده اند که می تواند نشان دهنده اولویت های اساسی آنها برای 4 سال آینده باشد.

حزب الله با شعار «نحمی و نبنی: حمایت می کنیم و می سازیم» و «دونک موتی، لک صوتی: بدون تو می میرم، به تو رای می دهم» وارد انتخابات شد و خود را به عنوان گروهی که به دنبال پیشرفت و توسعه ی اجتماعی نیز هست معرفی کرد.

جریان المستقبل به ریاست سعد حریری با شعار «نحنا الخرزه الزرقاء یلی بتحمی لبنان: ما همان مهره آبی هستیم که از لبنان حمایت می کند» وارد انتخابات شد. مهره ی آبی در نظر برخی لبنانی ها موجب حمایت و آسیب نرسیدن می شود. البته باید توجه داشت که آبی، رنگ جریان المستقبل نیز هست. هرچند شعار جریان المستقبل از لحاظ محتوایی دارای پایه ای خرافی است اما مورد توجه شهروندان لبنانی قرار گرفت.

حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع با شعار «صار بدا دوله مش دویله: دولت می خواهیم نه دولت کوچک(دولت در سایه)» وارد انتخابات شد. حزب نیروهای لبنانی با این شعار به مخالفت و رقابت با حزب الله برخاسته و معتقد است حزب الله به مثابه یک دولت کوچک در ذیل دولت اصلی در حال فعالیت است که مشکلات زیادی را برای لبنان ایجاد کرده است. این حزب همچنین با شعار مذکور خواستار انحصار سلاح در دست دولت و خلع سلاح از حزب الله شده است.

حزب الکتائب به ریاست سامی الجمیل با شعار «عنا الحل: حل [مشکلات] نزد ماست» و «نبض التغییر: نبض تغییر» وارد عرصه انتخابات شد. راهکار این حزب برای باورپذیری شعارش این بود که برنامه ای متشکل از 113 بند را برای حل مشکلات شهروندان ارائه و خود را عامل تغییر وضع کنونی معرفی کرد.

جنبش امل به ریاست نبیه بری با شعار «صوتک امل: رای تو [جنبش] امل» از جوانان خواسته است که به لیست آنان رای بدهند. این جنبش در تبلیغات انتخاباتی خود از شعارهایی چون حمایت از مرزها و کشور و تلاش برای توسعه استفاده کرده است. استفاده از تصویر امام موسی صدر نیز در تبلیغات جنبش امل مشهود است.

حزب جدید «سبعه» نیز با شعار «ابتسامة الوطن: لبخند وطن» وارد انتخابات شد. این حزب با طرح این ایده که برای گذر از مشکلات باید حزبی جامع و با گذر از طائفه گرایی و با رویکردهای عمل گرایانه و متناسب با شرایط عصر حاضر در صحنه سیاسی لبنان عمل کند، به انتخابات ورود کرد.

نامزدهای خانواده‌های مطرح سیاسی در انتخابات کنونی

ندیم الجمیل فرزند بشیر جمیل رئیس جمهور اسبق لبنان و پسرعموی سامی الجمیل رئیس کنونی حزب الکتائب.

زاهر عیدو فرزند ولید عیدو نماینده سابق حزب المستقبل.

طونی فرنجیه فرزند سلیمان فرنجیه و نوه سلیمان فرنجیه رئیس جمهور اسبق لبنان.

تیمور جنبلاط فرزند ولید جنبلاط رهبر دروزی ها و رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان.

میشل توینی دختر جبران توینی نماینده اسبق پارلمان لبنان. او تلاش دارد جایگزین نایلة التوینی شود که در انتخابات سال 2009 به پارلمان لبنان راه پیدا کرده بود.

جبران باسیل وزیر خارجه و سرتیپ بازنشسته «شامل روکز» دامادهای میشل عون رئیس جمهور لبنان و آلان عون پسر خواهر وی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید