ما امروز در شرایطی ویژه در سطح جهان هستیم

    کد خبر :272394

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما امروز در شرایطی ویژه در سطح جهان هستیم؛ این شرایط گذار اتفاق جدیدی نیست و از بعد از فروپاشی بلوک شرق جهان با پدیده ای مواجه شد که در گذشته هم با آن مواجه شده بود.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه پیش از حضور در این مراسم لازم بود توئیتی در واکنش به یاوه گویی هایی که پیرامون ما می شود داشته باشم، اظهار داشت: ما امروز در شرایطی ویژه در سطح جهان هستیم؛ این شرایط گذار اتفاق جدیدی نیست و از بعد از فروپاشی بلوک شرق جهان با پدیده ای مواجه شد که در گذشته هم با آن مواجه شده بود.

وی گفت: نزدیک به چهل سال یا کمی بیشتر نظمی دو قطبی وجود داشت، خاصیت نظم قابلیت پیش بینی و اندازه گیری است که ببینید حاصل چه رفتاری و چه نتیجه ای است و این نظم بعد از جنگ سرد فروپاشید.

ظریف افزود: برخی تصور کردن خیلی فوری این نظم دو قطبی به تک قطبی تبدیل می شود، جنگ عراق به کویت این مساله را تقویت کرد و همه پشت عراق درآمدند و اینها باعث شد پروژه قرن جدید آمریکایی شکل گرفت.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من معتقدم جنگ سرد بازنده داشت ولی کسی نمی تواند خودش را برنده آن بداند. آمریکایی ها پس از جنگ سرد خیلی هزینه کردند و ترامپ گفته تا کنون ۷ تریلیون دلار فقط در منطقه هزینه کرده اند اما می بینید که نتیجه آنها چه شد.

وی گفت: تفکر آنها این بود که برتری آمریکا در جنگ سرد را در دوران پس از آن حفظ کنند. دوران گذار فعلی کوتاه بود و شکل رقابت ها تغییر کرده است چرا که منابع قدرت تغییر کرده و دیگر مولفه های قدرت را شاخصه های نظامی و تجهیزات نظامی تشکیل نمی دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید