تهدیدات ترامپ به کجا خواهد رسید؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۸:۵۰
    کد خبر :271918

شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا در گفت و گو با نامه نیوز به بررسی فضای متشنج در رابطه با برجام پرداخته است.
به گزارش نامه نیوز: متغیرهای متفاوت مرتبط با ایران از جمله حضور ایران در سوریه، مسائل اقتصادی، تکی محصولی بودن و تکیه ایران بر بازار نفت، مسائل موشکی و تنش با اسرائیل و عربستان در منطقه باعث شده است که ناظران، برجام را به تنهایی و منحصر به آن مورد بررسی قرار ندهند. از طرفی حضور ترامپ و آمدن نیروی تازه نفس و ضد ایرانی در این تیم این پیچیدگی را افزایش داده است و بجز اینکه نگرانی ها برای خروج از برجام افزایش یافته است، خطر جنگ و درگیری در منطقه نیز افزایش پیدا کرده است.
در این وضعیت ایران نیز بیکار نمانده و در مواضع خود تهدید به خروج از ان پی تی و اقدامات جدید در رابطه با مسائل هسته ای کرده است. ترامپ اگر برجام را حفظ کند چه برنامه ای خواهد داشت تا ایران در فشار بیشتری نسبت به گذشته قرار بگیرد؟ ایران چه استراتژی ای به کار خواهد برد تا این هزینه ها را کاهش دهد؟

در این باره با شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون امریکا گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

به نظرتان تیم جدید ترامپ، مخصوصا پمپئو به عنوان وزیر خارجه امریکا تلاش خود را خواهد کرد ترامپ مسیر خروج از برجام را طی کند یا همچنان که در سنا نشان داد رویکرد متعادل تری را احتمال دارد در آینده از او ببینیم؟

اظهارات پمپئو در سنا نظیر حرف های بقیه تندروهای امریکاست. مسائل حمایت ایران از تروریسم و رفتار بی ثبات کننده آن چیز تازه ای نیست. مسئله مهم این است که پمپئو چه سیاستهای خاصی را اجرا خواهد کرد. به نظر می رسد با توجه به تغییر او رویکرد جدیدتری داشته باشد، زیرا که یکی از مهمترین علت این تغییر موضوع برجام بوده است.

خودداری از حمله به ایران مانع خروج از برجام نخواهد شد. دولت ترامپ می خواهد با تشدید فشارها نارضایتی های داخلی را افزایش دهد. و به این طریق تغییر رژیم از داخل بوجود آورد، از جمله او می خواهد فشارهای اقتصادی به ایران را بیشتر کند. مثلا می تواند از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

به نظرتان سفر مکرون و مرکل به امریکا و صحبت در مورد برجام این را نشان داد که اروپا و امریکا همچنان در مورد برجام اختلافات خود را دارا هستند و سخن از توافق جامع موضوعی برای راضی کردن برجام برای ماندن در برجام است؟

من همیشه گفته ام ایران نباید روی اروپا حساب کند. حتی اگر اروپا در برجام بماند می تواند به ایران فشار بیشتری وارد کند. حداقل از هر نوع همکاری اقتصادی با ایران خودداری کند. توافق جامعی که مکرون از آن صحبت می کند هیچ گاه مورد قبول ایران نخواهد گرفت. مگر اینکه این توافق در چارچوب مذاکره با ایران باشد و منافعی هم برای ایران در بر داشته باشد.

تهدیدهای ایران برای خروج از ان پی تی یا دیگر مسائل کارکشا خواهد بود؟ ایران استراتژی دیگری باید داشته باشد؟

خروج ایران از ان پی تی زمینه ساز فشارهای بیشتر برای ایران خواهد شد. این امر حتی ممکن است خطر حمله نظامی را بیشتر کند، چرا که امریکا و کشورهای منطقه آن را نشانه اهداف ایران در تولید سلاحهای اتمی وانمود می کند.

اقتصاد ایران هنوز به نفت متکی هست. هرگونه عملی در راستای خروج از برجام و ان پی تی به احتمال قوی منجر به تحریم فروش نفت ایران می شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید