ترامپ به دنبال متقاعد کردن رهبران عربی برای اعزام نیروی گسترده نظامی به سوریه

    کد خبر :267261

پس از حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، تحلیل های متفاوتی پیرامون سیاست و رویکرد آمریکا پس از این حمله ارائه شد؛ تحلیل هایی که بیشتر حول محور مهار و مقابله با ایران در این کشور بوده است.

در همین راستا، بسیاری از رسانه ها، ناظران و مقامات غربی بر این باورند که ترامپ عزم خود برای مقابله با ایران در سوریه را جزم کرده و قرار است با ابزارهای جدیدی این هدف خود را پیش ببرد.

در این رابطه، «جیمز هانسون»، رئیس یک گروه مطالعات امنیتی در آمریکا، در یادداشت خود در فاکس نیوز نوشت: هر هدفی از سوی آمریکا در سوریه باید با محوریت مهار ایران باشد و از ایجاد یک کریدور تهران به مدیترانه از سوی ایران جلوگیری شود.

هانسون به استراتژی جدید ترامپ در سوریه پرداخت و نوشت: رئیس جمهور ترامپ قصد دارد متحدان عرب خود از جمله عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی را وارد میدان سوریه کند و از آن ها خواهد خواست نیروی نظامی به این کشور اعزام کنند. مزیت بزرگ این نیروها این است که مسلمان و عرب هستند و می توانند اعتبار زیادی برای رسیدن به هدف به دست آورند.

به گزارش تابناک؛ او در ادامه نوشت: عملیاتی شدن چنین ائتلافی با متحدان عربی برای استقرار نیرو در سوریه بسیار چالش زا خواهد بود و مخالفان زیادی دارد. ما اکنون فرصت بزرگی برای کمک به ایجاد تغییرات بسیار ضروری در خاورمیانه داریم. شاهزاده محمد بن سلمان، به شدت متعهد به مدرنیزاسیون کردن پادشاهی است و او و رئیس جمهور ترامپ، یک رابطه کار عالی دارند که می تواند این هدف را پیش ببرد.

هانسون افزود: ما همچنین روابط خوبی با مصری ها و دیگران به استثنای قطر داشته ایم؛ هرچند به نظر می رسد، رئیس جمهور می خواهد این مسأله را نیز حل کند، شانس برای پیوستن بیشتر کشورهای مهم خاورمیانه به یک نوع ائتلاف ضد ایران، ممکن است مسیری را به طرق مختلف طی کند تا به نتیجه برسد.

این کارشناس آمریکایی در ادامه نوشت: نخست اینکه این می تواند به توقف تلاش های ناسالم و خطرناک ایران برای تبدیل شدن به یک هژمونی منطقه ای کمک کند. به نظر می رسد، این چیزی است که همه دوستان ما توافق دارند، باید متوقف شود؛ اما نتیجه دوم چنین اتحادی، تقویت روابط ایالات متحده با متحدان خود در منطقه است. این باید یک دلیل به اندازه کافی خوب برای حمایت از تلاش های در حال انجام باشد. بدیهی است، هیچ تضمینی نیست که این استراتژی موفق شود، ولی هر جایگزینی می تواند کاملا بد باشد.

گفتنی است، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال، به تازگی گزارش داده، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، خواستار جایگزینی نیروهای این کشور در سوریه با ارتش کشورهای عربی است.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با «عباس کامل» سرپرست اداره اطلاعاتی مصر تماس گرفته و نظر قاهره را در این باره جویا شده است.

منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفته‌اند، دولت آمریکا این طرح را با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هم در میان گذاشته است.

یک مقام آگاه دولتی در این خصوص گفته، از عربستان سعودی، قطر و امارات برای حمایت مالی و نیز مشارکت در این طرح کمک خواسته شده است.

وال استریت ژورنال نوشته، ایده جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه، نظر «اریک پرینس» تاجر و مؤسس شرکت «بلک‌واتر» را جلب کرده است. او فردی است که در امارات و سومالی برای ایجاد نیروهای امنیتی مشارکت داشته است.

این نشریه آمریکایی خاطرنشان کرده، پرینس روز دوشنبه گفته که مقام‌های عربی، غیرمستقیم با او برای بررسی چشم‌انداز تشکیل یک نیروی نظامی برای استقرار در سوریه تماس گرفته‌اند، اما وی همچنان در انتظار تصمیم ترامپ است.

بر مبنای این گزارش، هنوز مشخص نیست، مصر تمایلی به همکاری مستقیم در طرح آمریکا داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید