نگرانی آمریکا از ائتلاف روسیه و ایران در خاک سوریه

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ۹:۱۴
    کد خبر :263975

سید جلال ساداتیان، دیپلمات و کارشناس مسائل بین المللی، به بررسی فضای موجود پس از حمله موشکی امریکا و متحدینش به سوریه پرداخته است.
نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه در حالی جدی گرفته شده است که این بازیگر مهم منطقه ای همراه با روسیه و ترکیه محوری را با گفت و گوهای موسوم به آستانه شکل دادند و این روند باعث تصیمات و اقدامات عملی در مسیر صلح و گفت و گو بین گروههای سوری شد. ادامه و اصرار بر این گفت و گو ها با دستاوردهای نظامی در صحنه میدانی نیز همراه بود و این روند باعث کوتاه شدن دست معارضان و حامیان منطقه ای آنان از جمله عربستان و امریکا شد.

غوطه شرقی و پیروزی دولت سوریه در این منطقه یکی از این قدمهای مهم بود. اما این روند با شکل گیری یک حمله شیمیایی در دوما و پس از آن حمله موشکی امریکا دچار چالش شد و ناظران از تزلزل در روند گفت و گوها سخن به میان آوردند. آیا حمله موشکی امریکا همراه با متحدین آن می توان دست معارضان را با برتری و برد همراه سازد و دستاوردهای سیاسی را دچار خلل نماید؟ راهبرد ایران در این زمینه چه خواهد بود؟

سید جلال ساداتیان، دیپلمات و کارشناس مسائل بین المللی در این باره به نامه نیوز گفت: غرب و در راس آنها امریکا به تحریک رژیم صهیونیستی و لابی آنها ، از اینکه ائتلاف روسیه – ایران بدون باقی ماندن معارض حلقه پیروزی های خود را با قدرت تکمیل کنند ، کاملا نگران هستند ، هر یک از عناصر این ائتلاف وضعیتی خاص خود دارند .

وی گفت: روسیه از اوستیا تا کریمه و شرق اوکراین ، غرب را زخمی کرده و در رابطه با استراتژی ناتو در نگاه به شرق و استقرار سایت موشکی در مرز لهستان و جمهوری چک مقاومت ورزیده و تحریم اقتصادی غرب را به سخره گرفته است . ایران هم علیرغم تمامی مقاومت ها و مخالفت های اسرائیل و عربستان ، زنجیره موفقیت هایش را یکی پس از دیگری تکمیل نموده و با برجام نه تنها پرستیژ بین المللی اش ارتقا یافته است ، بلکه امریکا در موضع انزوا و تنهائی قرار گرفته و اروپا کاملا در تعامل و همراهی با ایران قرار گرفته است .

این کارشناس مسائل بین المللی در این باره که چه اهدافی پشت سر حمله موشکی امریکا و متحدینش به سوریه نهفته است، گفت: هدفشان این است که آخرین حلقه مقاومت در غوطه شرقی در مقابل ائتلاف شرقی ، یعنی روسیه – ایران – سوریه ، در هم شکسته شود ،برای اینکار هم باید با اقدامی سریع ، ائتلاف را متوقف کرده ، هم روند تثبیت قدرت دولت اسد در سوریه را دچار تزلزل بنمایند، و هم در همکاری اروپا و ایران اختلال ایجاد نماید تا شکاف میان امریکا و اروپا را ، ولو به بهانه جلو گیری از گسترش دامنه جنگ به ایران و یا خروج از برجام ، کمتر نموده و اروپا را با مشاهده جدیت امریکا در تمسک به جنگ به همراهی با امریکا وا داشته شود.

ساداتیان گفت: بهترین بهانه شان هم این است که سوریه برای سرعت بخشیدن به پاکسازی مناطق تحت اشغال گروه های معارض ( تروریست ها) ، از سلاح شیمیائی استفاده نموده است . حتی منتظر بررسی هیات کارشناسی سازمان ملل هم نشدند و خودشان مدعی شده اند، خودشان داوری نموده و خودشان هم وارد عمل شده اند تا مجرم را تنبیه کنند.

وی ادامه داد:در واقع از نگرانی واکنش های ایران و روسیه ، بلافاصله مصاحبه نموده و به رسانه ها اعلام داشته اند که قصدشان براندازی دولت اسد نبوده است . از اینکه قصد و نیت شان چه بوده کمتر سخن گفته اند ، وزارت خارجه سوریه هدف آنان را اخلال در روند بررسی هیات کارشناسی سازمان ملل برای تعیین اینکه آیا استفاده ای از سلاح شیمیائی در دوما صورت پذیرفته یا خیر ، اعلام داشته است .بهرحال واکنش ها به اقدام غربی ها ادامه دارد، چین موضع خنثی اتخاذ کرده، روسیه موضع تند و اروپا موضع انفعالی داشته است
اندکی تامل ، ابعاد حادثه را بیشتر نشان خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید