سیاست های ایران برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر تشریح شد

    کد خبر :25794

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق جمهوری اسلامی ایران (ساتبا) در سیزدهمین نشست شورای «آیرینا» به عنوان رکن آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر ابوظبی امارات، سیاست های تشویقی کشور ما درباره جذب سرمایه را توضیح داد.وزارت نیرو، «سیدمحمد صادق‌زاده» در این نشست گفت: وزارت نیرو برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی (داخلی و خارجی) و افزایش انگیزه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از دیگر سوی ایجاد بستر مناسب در خصوص تنوع بخشی هر چه بیشتر به سبد انرژی و توسعه ظرفیت برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک از طریق خرید تضمینی برق و جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام کرده است.
وی افزود: به این ترتیب فرصتی مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران خصوصی برای ورود به این عرصه در کشور فراهم شده که رویکرد اقتصادی و انتفاع مالی برای آن‌ها را نیز به همراه داشته است.
معاون وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت هر چه بیشتر از این بخش، سیاست تشویقی برای بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های تجدیدپذیر دارد که زمینه را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش تولید قطعات انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم کرده است.
وی ادامه داد: با این رویکرد، موفق به نصب و راه اندازی بیش از 350 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر شده‌ایم و امیدواریم این ظرفیت تا سال 2030 میلادی به 7500 مگاوات برسد؛ بنابراین سیاست خرید تضمینی برق برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس‌های کوچک در ایران بسیار موفق عمل کرده و ما مصممیم این سیاست همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس ساتبا در نشست‌های تخصصی در بخش مشاغل تجدیدپذیرها گفت: تاکنون در ایران 12 هزار شغل در این بخش ایجاد شده است و با سیاست‌های تشویقی جدید، بومی سازی فناوری‌ها و تولید قطعات در عرصه تجدیدپذیرها مشاغل جدید و بیشتری در سال‌های آتی پدید می آید.
صادق زاده به آژانس آیرینا پیشنهاد کرد آمار مشاغل در بخش‌های نیروگاه‌های مقیاس بزرگ و تولید پراکنده به صورت مجزا ارائه شود که این پیشنهاد با استقبال آژانس همراه شد.
وی گفت: آژانس آیرینا باید نقش سازمان تسهیلگر انتقال دانش و فناوری را برای کشورهای در حال توسعه ایفا کند تا به این طریق به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشورها کمک شود.
در این نشست درباره پیش نویس چارچوب راهبرد میان‌مدت سال‌های 2022-2018 میلادی و همچنین چارچوب اولیه برنامه کاری و بودجه سال‌های 2019-2018 میلادی آژانس همفکری شد.
به گزارش ایرنا، بیش از ۱۴۸ کشور و اتحادیه اروپا اساسنامه آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر را امضا کرده و ۶۶ کشور اساسنامه آژانس را در مجلس خود به تصویب رسانده‌اند.
شورای آیرینا یکی از سه رکن اصلی آژانس به حساب می آید که 2 بار در هر سال برای مشاوره و همکاری اعضا و همچنین تهیه پیش نویس برنامه کاری، بودجه و گزارش دهی درباره پیشرفت امور نشست دارد.
شورای آیرینا 21 عضو دارد که توسط مجمع انتخاب شده اند و در آن درباره راهبردهای رو به جلو آژانس و فعالیت های آینده آن گفت و گو می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید