الجزایر با پیشنهاد ترکیه برای لغو روادید مخالفت کرد

    کد خبر :249359

«رجب طیب اردوغان » رئیس جمهوری ترکیه هفتم اسفند در راس هیاتی عالی رتبه برای دیداری سه روزه وارد الجزایر شد و آن زمان گفته می شد یکی از موضوعات مورد بحث طرفین، لغو روادید میان دو کشور است که البته طی این دیدار خبری مبنی بر توافق طرفین در این خصوص منتشر نشد.

تارنمای خبری شبکه «البلاد» الجزایر به نقل از روزنامه فرانسوی زبان ‘ Le Jeune Independant’ نوشت: مقام های الجزایری درخواست رئیس جمهوری ترکیه برای لغو روادید میان دو کشور را رد کردند .
البلاد به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت، دو کشور همچنان در مورد بسیاری از مسائل و از جمله وضعیت امنیتی در شمال آفریقا با هم اختلاف نظر دارند .
این منبع افزود، دو کشور اواخر ژانویه گذشته و پیش از دیدار رسمی رئیس جمهوری ترکیه از الجزایر، مذاکراتی در خصوص لغو روادید انجام دادند اما طرف الجزایری تاکید کرد شرایط امنیتی کنونی در شمال آفریقا و خاورمیانه اجازه عملی کردن چنین اقدامی را نمی دهد.
این منبع دیپلماتیک تاکید کرد، الجزایر نمی تواند اقدام به لغو روادید با ترکیه کند زیرا ترکیه اخیرا تبدیل به گذرگاهی برای عبور تندروها به سوریه، عراق و لیبی شده و این خطری بزرگی برای امنیت الجزایر است به ویژه اینکه اخیرا مرزهای الجزایر با لیبی شاهد فعالیت غیر عادی مزدوران و تندروها از کشورهای مختلف بوده است و بیم آن می رود تروریست هایی که گذرنامه ترکیه ای دارند، به داخل الجزایر نفوذ کنند.
البلاد به نقل از یک منبع دیپلماتیک دیگر نوشت،هرچند ترکیه تضمین داده است که مراقب تحرکات تروریست ها خواهد بود اما تعریفی که الجزایر از تروریسم دارد با تعریف ترکیه متفاوت است و از سوی دیگر الجزایر موافق حمایت مستقیم ترکیه از برخی گروه های مسلح در شهر «مصراته» لیبی نیست و اعتقاد دارد این اقدام باعث ایجاد مانع در مسیر حل سیاسی بحران در لیبی می شود.
بحث لغو روادید میان دو کشور در سال 2013 زمان سفر نخست اردوغان نیز مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید.اردوغان در سال 2013میلادی گفته بود’ ما با 70کشور اقدام به لغو روادید کرده ایم، چرا نباید اقدام به لغو روادید با الجزایر کنیم.اگر چنین کاری انجام شود، شاهد جهشی قابل توجه در زمینه گردشگری خواهیم بود.
رسانه های الجزایری یک ماه پیش شمار گردشگران الجزایری را که سال 2017 به ترکیه رفتند، 170هزار نفر اعلام کرده و نوشتند، ترکیه پس از تونس، دومین مقصد گردشگری الجزایری ها است.
به گزارش ایرنا، کاربران شبکه های مجازی در الجزایر لغو روادید را بیشتر به نفع ترک ها می دانند و می گویند این ترکیه است که در بخش گردشگری خود سرمایه گذاری زیادی کرده و در نتیجه در پی جذب شمار بیشتری از گردشگران الجزایری است و شاید ترکیه برنامه ریزی می کند تا مقصد نخست گردشگران الجزایری شود زیرا بنا بر آمارهای موجود، در سال 2017 دو و نیم میلیون الجزایری به تونس سفر کردند و تونس مقصد نخست گردشگران الجزایری بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید