حضورسه نماینده ایران در هشتمین دوره اجلاس جهانی آب

    کد خبر :247294

هشتمین اجلاس شورای جهانی آب (WWF8) با شعار «آب برای همه»، از ۲۷ اسفندماه جاری تا ۳ فروردین ۹۷، در شهر برازیلیا، پایتخت کشور برزیل برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان -وزیر نیرو-، کاوه مدنی -معاون سازمان حفاظت محیط زیست- و عباس کشاورز -معاون وزیر کشاورزی-از اعضای هیأت ایرانی شرکت‌کننده در این اجلاس هستند.

شورای جهانی آب در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و محل دبیرخانه مرکزی این شورا در شهر مارسی کشور فرانسه مستقر بوده و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شخصیت حقوقی از زیر مجموعه‌های سازمان ملل، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، بخش‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، مؤسسات علمی و … عضو این شورا هستند.

یکی از مهمترین وظایف شورای جهانی آب برگزاری اجلاس شورای جهانی آب هر سه سال یکبار بوده که هشتمین اجلاس آن در برزیل برگزار می‌شود.

این اجلاس از سال ۱۹۹۷ هر سه سال یک بار به عنوان بزرگترین رویداد آبی در سطح بین‌الملل، با هدف بسیج کردن خلاقیت،‌ نوآوری، ارائه طرح‌های ابتکاری، دانش و اطلاعات جدید در حوزه آب برگزار می‌شود. تاکنون هفت اجلاس از سال ۱۹۹۷ به ترتیب در کشورهای مراکش (۱۹۹۷)، هلند (۲۰۰۰)، ژاپن (۲۰۰۳)، مکزیک (۲۰۰۶)، ترکیه (۲۰۰۹)، فرانسه (۲۰۱۲) و کره جنوبی (۲۰۱۵) برگزار شده است.

فرآیند و ساختار اجلاس به این شکل است که در این رویداد ۱۷۴ جلسه عادی و ۴۱ جلسه ویژه در زمینه‌های مختلف موسوم به «فرآیند موضوعی»، «فرآیند منطقه‌ای»، «فرآیند سیاسی»، «نشست شهروندان» و رویدادهای دیگر تشکیل خواهد شد.

فرآیند موضوعی این اجلاس شامل مباحث زیربنایی و تبادل نظر در خصوص روش‌های مقابله با چالش‌های موجود در بخش آب است. در فرآیند موضوعی حدود ۹۰ جلسه مختلف به صورت موازی در زمینه‌های مهمی همچون مدیریت تقاضا، زنجیره آب، غذا و انرژی (NEXUS)، شهرهای هوشمند و مدیریت پایدار منابع آب، احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، فناوری‌های نوین، مدیریت آب در شرایط اضطراری و سازگاری با تغییر اقلیم و … برگزار خواهد شد.

فرآیند منطقه‌ای نیز به این ترتیب است که بررسی تجارب بدست آمده از گوشه و کنار جهان؛ فرآیند منطقه‌ای در شش گروه آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آفریقا، آمریکا، کشورهای عرب و کشورهای حوزه مدیترانه با هدف تبادل اطلاعات و بررسی راهکارهای مقابله با چالش‌های آب تشکیل می‌شود. ایران در گروه کشورهای آسیا و اقیانوسیه تعریف شده است.

فرآیند سیاسی اجلاس به شکلی است که به دنبال فراهم آمدن موقعیت گفتمان و فرصت همکاری بین نمایندگان دولت‌ها است. هدف از فرآیند سیاسی نیز تقویت عزم سیاسی و انجام اقدامات مورد نیاز در سطح کلان برای مقابله با چالش‌های بخش آب است. شایان ذکر است که برای اولین بار قضات و دادستان‌ها (دستگاه قضایی) به صورت رسمی به فرآیند سیاسی اجلاس دعوت به مشارکت شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که مقامات ارشد سیاسی بیش از ۵۰ کشور جهان در این رویداد بزرگ شرکت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، در نشست شهروندان؛ انتقال دانش و تبیین نقش شهرداری‌ها، شهروندان و سایر نهادهای اجتماعی در تصمیمات اتخاذی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این خصوص ۱۷ جلسه با موضوعات مختلف از جمله توسعه شهرنشینی، تجربیات موفق و درس‌آموخته‌ها، توسعه ظرفیت و مشارکت ذی‌نفعان، تأمین تسهیلات مالی و اعتباری و احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهری و …. برگزار خواهد شد. همچنین درنظر است پیشنهاد تدوین سند جهانی آب در این نشست بررسی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید