حکم جالب قاضی برای جوان کوهدشتی!

    کد خبر :246315

جوان کوهدشتی بجای زندان رفتن موظف به تمیز کردن نظافت اماکن عمومی شد.

امروزه یکی از تاکیدات مهم کارشناسان اجتماعی و مسئولین قضایی ،کاهش حبس‌هاي غيرضروري از طريق اعمال مجازات‌هاي جايگزين حبس در فرایند دادرسی در محاکم قضایی است و در این باره به آموزش قضات و نیز تغییر نگرش انها درباره مجارات های جایگزین نیز تاکید شده است .

زندانی شدن یک فرد که شاید ناخواسته مرتکب جرم شده نه تنها آثار و عواقب جبران ناپذیری برای خود او دارد بلکه دیگر افراد و گروه‌ها مخصوصا اطرافیان و خانواده او را نیز تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد .

استفاده از گزينه‌هاي ارفاقي مناسب که بتواند از آثار تکرار جرم جلوگيري کند، در همه جاي دنيا مطرح است و آن‌ها به سمت مجازات‌هاي جايگزين حبس رفته‌اند. با اين وجود محکوم‌عليه از جامعه دور نمي‌شود و در نهاد خانواده حضور دارد و ارتباطش با خانواده و جامعه، برقرار مي‌ماند.‏

در تازه ترین احکام جایگزین در شهرستان کوهدشت لرستان ،قاضی محمد اكبري منفرد در دادگاه كيفري ٢ این شهرستان در حکمی قابل توجه برای یک متهم جوان که ظاهرا نسبت به تجمیع ضایعات به تهدید بهداشت عمومی متهم شده است، به جای یک سال حبس تعزیزی در حکم اولیه، به دلیل جوان بودن و فقدان سابقه موثر کیفری متهم و با اشاره به آثار مخرب احتمالی زندان برای او، وی را با رضایت خودش به 540 ساعت خدمات عمومی رایگان از نوع نظافت امکان عمومی جهت حفظ بهداشت شهر تحت نظارت شهرداری کوهدشت محکوم نموده است.

این رای نمونه بارز از اختیار قاضی در تعیین مجازات های جایگزین برای متهم است و طبق آن محکوم مکلف مي‌شود تا به جاي حبس در طول يک مدت زمان مشخص که در قانون آمده است و توسط دادگاه مشخص مي‌شود، کارهاي عام المنفعه‌اي را به صورت رايگان و با ميل و رضايت محکوم عليه انجام دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید