ستاری تاکید کرد؛

شهر تهران باید به پارک فناوری تبدیل شود

    کد خبر :236765

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: باید شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم و کل شهر تهران به پارک فناوری تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در همایش “تهران هوشمند” که صبح امروز در سالن همایش برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه در مطالعه‌ای سوال ما این بود که چرا سیلیکون‌ولی در کالیفرنیا است و در شهرهای بزرگ دیگر همچون نیویورک، دبی و غیره… وجود ندارد، اظهار کرد: نتیجه مطالعه نشان داد که اکوسیستم در این‌جا اهمیت دارد و ما باید زیست‌بوم را درست کنیم.

وی ادامه داد: اگر شهر تهران یا هر کشوری می‌خواهد به این سمت حرکت کند باید زیست‌بوم را درست کند. زیست‌بوم به معنای پول نیست. ما نفتی‌ها فکر می‌کنیم همه چیز با پول حل می‌شود و نفت ذهن ما را آلوده کرده است. در حقیقت پایه‌های زیست‌بوم در کشور ما تا حدودی فراهم است.

ستاری اضافه کرد: مثلا در شاخص‌های توسعه انسانی، فوق‌العاده هستیم و 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور داریم و چهارمین تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم. به عبارت دیگر جمعیت جوان زیادی داریم، به همین دلیل زیرساخت‌های نیروی انسانی فراهم است، اما محیط کسب و کار نداریم و باید بر روی آن فکر شود. به عبارت دیگر زیست‌بوم را خودمان می‌سازیم و دولت صرفا در جهت تسهیل کسب و کار قدم برمی‌دارد. نوع توسعه زیست‌بوم بر اساس وام نیست و باید فرهنگ سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را توسعه دهیم.

وی در ادامه اظهارکرد: در کشور مفهوم قدیمی دانشگاه را داریم. روز اولی که دانشگاه ساختیم مفهوم آن بومی کشور نبود و از خارج وارد می‌شد. همچنین زمانی که خواستیم صنعتی شویم، آن صنعت هم بومی کشور ما نبود و به نوعی کارخانه بود، زیرا صنعت جایی است که احتیاج به طراحی و مهندسی دارد، ولی کارخانه نیازمند تکنسین است.

به گفته ستاری، وقتی کارخانه را به ایران آوردیم، احتیاج به مهندس نداشتیم. پس چرا 4 میلیون مهندس تربیت کردیم؛ در حالی که بازار کار برای آن‌ها نداریم، ضمن اینکه خواستیم اشتغال را توسعه دهیم، اما آن را به معنای استخدام کردیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در حقیقت سیستم دولتی، چاق و متورم است و خودش عامل این است که فضای کسب و کار را از بین ببرد. این در حالی است که آرزوی جوانان امروزی استخدام است و ما نمی‌دانیم که با استخدام آن‌ها نوآوری‌ و خلاقیت آن‌ها را می‌کشیم. در حقیقت استخدام یعنی از بین بردم خلاقیت آن‌ها و هیچ چیز بالاتر از نوآوری نیست و اگر بشر نیز پیشرفت می‌کند، بخاطر همین نوآوری است.

ستاری ادامه داد: در آینده، آموزش دیگر منحصر به شیوه‌های سنتی نخواهد بود. تئوری آینده آموزش، آموزش تا لحظه مرگ است. به همین دلیل است که شهرها در آینده مهم می‌شوند، زیرا پلتفرم این موضوع هستند. در حقیقت شهرهای هوشمند و خلاق بر این اصول توسعه پیدا می‌کنند و بیشتر شبیه دانشگاه خواهند شد، زیرا هر روز به شهروندانشان آموزش‌های جدیدی خواهند داد.

وی با بیان اینکه در حقیقت کل شهر یک پارک فناوری است، گفت: چیزی که به عنوان “شهر خلاق” از آن سخن می‌گوییم، این است که هر جوانی در تهران بتواند ایده‌اش را پیاده و سرمایه‌گذار آن را نیز پیدا کند. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها در آینده محصور به دیوارهایی نخواهند بود و جزئی از جامعه و مبلمان شهری هستند. پارک فناوری هم دیگر محصور به دیوارهایی نخواهد بود و کل شهر است که می‌توان آن را نرم‌افزاری کرد. همچنین کل ظرفیت فناوری کشور نیز در اختیار شهرداری است و در این‌جا دید فیزیکی وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید محیطی برای پیاده‌سازی ایده در کل شهر وجود داشته باشد تا بتوانیم شهر هوشمند، جوان و خلاق داشته باشیم، گفت: به طور مثال در شهر اصفهان، صنایع زیادی از جمله فولاد، سیمان و شهرک‌های صنعتی زیادی ایجاد کردیم و باعث شد آب و هوای این شهر آلوده شود؛ اصفهان سومین استان کشور از لحاظ درصد بیکاری است و این نشان می‌دهد که این توسعه کاملا نامتوازن بوده است. البته همه اقدامات در این شهر با نیت خیر انجام شد، اما در شهری که مبدأ گویش‌های هنری‌های مختلفی بوده است، چیزهای دیگری وارد کردیم.

ستاری در پایان با اشاره به اینکه صنعت جدید و کارآفرینان جدید از داخل می‌جوشند، گفت: باید شتاب‌دهنده‌ها را توسعه دهیم و کل شهر تهران به پارک فناوری تبدیل شود. همچنین تمام امکانات و ظرفیت‌های فناوری کشور را در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم تا بتوانیم با این اقدامات محیط کسب و کاری برای جوانان ایجاد کنیم. امیدوارم این راهی که آغاز شده است، به سرعت به نتیجه برسد؛ زیرا این نگاه‌های جدید نیاز به شهر تهران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید