معاونت اقتصادی وزارت خارجه مانع جزیره‌ای کار کردن امور اقتصاد شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۱۴
    کد خبر :234670

سفیر اسبق ایران در رومانی گفت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند با هماهنگی که میان نهادهای داخلی انجام می‌دهد، مانع از جزیره‌ای کار کردن امور اقتصادی آنها شود.

علی‌اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رومانی پیرامون اهمیت همکاری وزارت امور خارجه و دستگاه سیاست خارجی در رونق اقتصادی کشور با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص مسئله اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این مسئله که دستگاه سیاست خارجی کشورهای مختلف بخواهند از روابط سیاسی میان خود با کشورها در جهت نفع اقتصادی کشورشان کمک بگیرند، امری متداول است که در اکثر کشورهای جهان هم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در ایران هم این مسئله انجام می‌شود، اما بسیار پراکنده و جزیره‌ای، هر یک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این مسئله را پیگیری می‌کنند، اما در کلیت موضوع هیچ‌گاه نتوانستیم از مناسبات سیاسی خود با دیگر کشورها حتی با آنهایی که روابط نزدیکی هم داریم، بهره‌ای مناسب ببریم.

فرازی با بیان اینکه توقعات از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بیش از حد شرح وظایف تعیین شده برای آن معاونت است، گفت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک دوره قبلاً در همین وزارت خارجه تجربه شده بود و در خصوص شرح وظیفه این معاونت می توان گفت که این معاونت ‌قادر است در راستای هماهنگی و رصد میان دستگاه‌های مختلف کشور با یکدیگر در خصوص امور تجاری ایران با سایر کشورها انجام وظیفه کند.

در گفتگو با مهروی افزود: معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند با هماهنگی که میان نهادها و سازمان‌های داخل کشور انجام می‌دهد، مانع از جزیره‌ای کار کردن آنها شود، اما اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم همه مشکلات اقتصادی خارجی ما در این معاونت حل شود، قطعاً انتظار نابجایی است.

سفیر اسبق ایران در مجارستان تصریح کرد: حقیقت این است که ما حتی در آن کشورهایی که از دستاوردهای خوب سیاسی و یا نظامی برخورداریم هم نتوانستیم بهره‌برداری اقتصادی داشته باشیم. به طور مثال ما در بحث مبارزه با تروریسم در منطقه هزینه‌های زیادی را پرداخت و شهدای بسیاری را تقدیم این راه کردیم تا بتوانیم در حد گسترده ای مانع از گسترش و نفوذ تروریسم در منطقه شویم؛ اما هیچ‌گاه نتوانستیم مابه‌ازای اقتصادی این مسئله را بخصوص از کشورهای منطقه و اروپایی دریافت کنیم.

به گفته فرازی، در مثالی دیگر می‌توان به این موضوع اشاره کرد درحالیکه رزمندگان ما از دید اروپایی‌ها و همچنین سایر کشورهای دیگر به عنوان مهمترین عامل بازدارنده در برابر تروریست‌ها قلمداد می‌شوند، امروز توسط بعضی از کشورهای اروپایی اقدامات مثبت و سازنده آنان در سرکوب داعش نادیده گرفته می شود.

وی اظهار داشت: اینها همه نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد ما نتوانستیم از نفوذ خود در حوزه سیاسی و نظامی به نفع اقتصاد کشور بهره‌برداری کنیم، لذا یکی از اقداماتی که باید در راستای این مسئله انجام دهیم، بهبود روابط خود با کشورهای منطقه به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و همچنین می توانیم با بهبود روابط، افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف را تسهیل کنیم.

سفیر اسبق ایران در مجارستان با بیان اینکه وزارت امور خارجه به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را به دوش کشیده و به سر منزل مقصود برساند، گفت: در این راستا باید تمام دستگاه‌های دولتی، نهادها، سازمان‌ها و همچنین بخش خصوصی به کمک این وزارتخانه بیایند.

فرازی افزود: یکی از وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه، دریافت ما به ازای مناسبات سیاسی میان ایران و کشورهای مختلف است تا بتواند در راستای بهبود تعاملات تجاری و روابط اقتصادی بهره بگیرد و یا به تعبیر دیگر، وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی آن وزارتخانه باید نقش رصدکننده فضای اقتصادی و تعاملات تجاری ایران را با دیگر کشورها داشته باشند.

وی گفت: سیاست‌های کلی اقتصادی و تعاملات تجاری ما با کشورهای مختلف را وزارت امور خارجه باید تدوین و مشخص کند و دیگر دستگاه‌ها از آن تمکین کنند، اما تاکنون چنین مسئله‌ای را شاهد نبوده ایم و امیدوارم با تشکیل معاونت اقتصادی، حداقل بحث نظارت بر مبادلات تجاری بیش از گذشته جدی گرفته شود.

سفیر اسبق ایران در رومانی با اشاره به اینکه جهت تشویق ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باید مناسبات بدون تنشی را با کشورهای منطقه داشته باشیم، تصریح کرد: این مسئله از یک بُعد در اختیار ما قرار دارد و از بُعد دیگر، کشورهای منطقه و فرامنطقه در خصوص ایران‌هراسی، تلاش‌های بسیاری را دارند و این به مانعی جدی در برابر جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ما تبدیل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید