جدیدترین اخبار
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴ اقتصادی کد خبر :227384

دلواپسان ‌ همچنان مخالف خرید هواپیما

دوباره حادثه و دوباره مرگ هموطنان ایرانی. این بار بعد از وقفه‌ای، باز هم سقوط هواپیمای مسافربری‌ حادثه آفرید و تمامی۶۶ مسافر این هواپیما جان باختند.

سوالی که بعد از این حادثه به ذهن مردم متبادر می‌شود این است که ‌چرا این همه حادثه هوایی باید در ایران رخ دهد؟ پاسخ کاملا روشن است، علت را باید در تحریم فروش هواپیمای مسافربری توسط دو غول بزرگ هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس جست‌وجو کرد.

هواپیمای نو؟ برای چه؟

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، بعد از توافق هسته‌ای، به منظور نوسازی ناوگان ‌حمل‌و‌نقل هوایی قراردادهایی با ایرباس و بوئینگ بسته شد. البته قراردادهای خرید هواپیما به این دو شرکت خلاصه نشد و قراردادهایی هم با ATR ایتالیا و میتسوبیشی ژاپن و سوخو روسیه منعقد شد، اما موفقیت دولت در انعقاد این قراردادها به کام مخالفان توافق هسته‌ای خوش نیامد و در زمان انعقاد قرارداد دولت را آماج حملات خود قرار داده و ایراد می‌گرفتند که ما هواپیمای نو می‌خواهیم چه‌ کار؟ و بسیاری از هواپیماهایی را که دولت روحانی برای خرید آن قرارداد بسته به قیمت مناسبی در بازارهای بین‌المللی می‌توان خرید تا جایی که روحانی در پاسخ به آنها گفت هرکس دوست دارد هواپیمای دسته دوم سوار شود مشکلی نیست و ما قصد نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کشور را داریم.

داغ دلواپسان بر سینه مردم

هرچند دلواپسان داخلی نتوانستند در مقابل اراده دولت برای انعقاد قراردادها ایستادگی کنند اما برخی اقدامات ترامپ سدی در مقابل خرید بوئینگ بود. باراک اوباما با صدور فرمان اجرایی به اوفک دستور داده که مساله فروش هواپیما به ایران را حل‌و‌فصل کند اما با اقدامات ترامپ مزاحمت‌هایی برای فروش هواپیما به ایران صورت گرفت. هرچند دلواپسان داخلی نتوانستند جلوی نوسازی ناوگان هوایی ایران را بگیرند اما دلواپسان آمریکایی سدهایی برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ایجاد کرده‌اند. هرچند چون این قرارداد برای اقتصاد آمریکا نیز مفید است احتمالا ترامپ در زمان تحویل بوئینگ‌ها به تهران سکوت خواهد کرد.

از دلواپسان تا سلامت و رفاه مردم

یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل درباره دلواپسی مخالفان نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران گفت: ایران نیاز‌های مهمی از جمله نوسازی صنایع هواپیمایی خود دارد و تامین این نیاز با ادبیات دلواپسانه امکانپذیر نیست. فریدون مجلسی اظهار کرد: مخالفت با خرید و نوسازی ناوگان‌ هوایی به هیچ‌وجه به تامین سایر نیازها آسیب نمی‌رساند. وی افزود: در جهان تجهیز ناوگان هوایی، بر اقتصادی‌بودن آن است. هر زمانی که هواپیما به خریداران تحویل داده شود، از همان لحظه نفع اقتصادی دارد. به‌طوری که اولا هزینه‌های جانبی خود را تامین و سودرسانی کرده و به اجرای سایر طرح‌ها کمک می‌کند. ضمن اینکه تسهیل در رفت‌و‌آمد عامل مهمی در رشد اقتصادی و گردش ثروت تلقی می‌شود. آیا حادثه اخیر برای دلواپسان یک تلنگر خواهد بود؟

خرید هواپیمای نو

همچنین یکی از اقتصاددانان که از مدافعان نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کشور است گفت: دولت روحانی باید با جهان در چارچوب منافع ملی تعامل داشته باشد. مهدی پازوکی با اشاره به عدم تمایل جامعه جهانی به گسترش روابط اقتصادی با ایران افزود: ایران برای نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی خود راهی جز تعامل با جهان ندارد، البته دلواپسان همواره با خرید هواپیمای نو مخالفت کرده‌اند، این در حالی است که خود آنها از چنان وضعیت مالی خوبی برخوردارند که حتی مسافرت‌های داخلی را با هواپیما انجام می‌دهند. وی در مورد معقول‌بودن خرید هواپیما تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور برای ورود به ایران سالانه حدود ۵‌میلیارد دلار پول بلیت هواپیما می‌دهند. از این منبع درآمد به خوبی می‌توان هزینه خرید هواپیما‌های نو را تامین کرد. این در حالی است که آنها از هواپیما‌های امارات و ترکیه استفاده کرده و برای قطری‌ها و ترک‌ها اشتغال ایجاد می‌شود. ایران می‌تواند بر اساس جمعیت و موقعیتی که در منطقه دارد به نقطه کانونی تبدیل شود. بنابراین ایران باید برای خرید بهتر هواپیما با جهان تعامل بیشتری داشته باشد. شاید دلواپسان ایرانی با سود و فایده تعامل با جهان آشنا نیستند و به همین خاطر تلاش دارند که در مقابل اقدامات اقتصادی دولت از جمله خرید و نوسازی هواپیماهای مسافربری ایستادگی کنند.

شاید درس عبرت

هرچند حادثه اخیر تلخ بود اما سقوط هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال باید درس عبرتی برای دلواپسان باشد تا نه در خرید هواپیما بلکه در تعامل سازنده با جهان بر سر راه دولت قرار نگیرند. ایران توسعه یافته نخواهد شد مگر اینکه با جامعه جهانی در تعامل سازنده قرار بگیرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • بخشودگی جرائم بیمه‌ای موثرترین اقدام تامین اجتماعی است
  • حمله استینگ به رهبران غربی جهان
  • اکران ۳ فیلم از این هفته/ قرارداد «تنگه ابوقریب» بسته شد
  • «تهران- کابل» در قاب عکاسان ایرانی و افغانستانی
  • آخرین تمرین ارکستر ملی ایران قبل از سفر به باکو
  • فیلم‌های توقیفی و بدون پروانه نمایش در جشن خانه سینما اکران می‌شوند؟
  • حضور «معبر» در ۲ جشنواره جهانی
  • بررسی وضعیت بازار موسیقی پاپ در «کافه هنر»
  • «شاه لیر» برای آزمون گروه کُر نمایش فراخوان داد
  • روایت متفاوت حضور ایران در جام‌جهانی
  • ادامه کشمکش ستاد تنظیم بازار و دامداران بر سر نرخ شیر
  • تغییر چهره ایستگاه‌های مترو تهران
  • رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰ در دیوان عدالت منتفی شد
  • برجام به مویی بند است/ دانشمندان هسته‌ای آماده اقدام متقابل هستند
  • توقیف غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی در لاهه رسیدگی می‌شود
  • برخی نمایندگان هیچ خط مشخصی ندارند
  • دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت شناخت
  • بخشی از کسبه بازار تهران دست از کار کشیدند
  • جن گیر ایرانی شیاد از آب در آمد
  • ۱۷۰۰ پرونده در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مختومه شد
  • هیجانات حاصل از شادی و نشاط را در رانندگی مان دخیل نکنیم
  • افزایش استفاده از پابندهای الکترونیک به جای حبس زندانیان
  • دو اثر داستانی از زکریا تامر به فارسی ترجمه شد
  • اعلام کاندیداهای بخش شعر جایزه قلم زرین
  • مجموعه داستانی از ادبیات معاصر مصر به ایران رسید
  • تأثیر تحریم های آمریکا بر تولید خودرو در ایران
  • گرانی بیش از پیش خودروهای وارداتی به دنبال ممنوعیت واردات
  • نقش موثر ایران درتحقق اهداف آیمو
  • فرانسه:ایران در موضعی نیست که اروپا را تهدید کند!
  • سهم ۷۰ درصدی صنعت نفت در سبد صادراتی