لزوم آموزش فرهنگ کار گروهی از پایه ابتدایی به دانش‌آموزان

    کد خبر :225445

به اعتقاد رییس مرکز آموزش عالی تعاون، برای نهادینه کردن فرهنگ تعاون و همیاری باید گفتمان تعاون و فرهنگ کار گروهی از پایه ابتدایی به دانش آموزان انتقال یابد و نسلی تربیت شود که ایران را با کار جمعی به توسعه برساند.

رضا محمودی درفش، اظهار کرد: یکی از الزاماتی که بخش تعاون دارد توجه به فرهنگسازی است و باید در این زمینه به همه گروههای سنی به ویژه کودکان و نوجوانان توجه داشته باشیم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا ، وی با اشاره به نقش موثر مدارس تعاونی در شکل گیری روحیه همکاری و مشارکت جمعی، گفت: تفکر انتزاعی در نوجوانان در سن ۱۲ سالگی شکل می‌گیرد و فرهنگسازی بعد از آن دیر است؛ لذا باید قبل از این سن شروع به فرهنگسازی کنیم تا نتایج ملموس آن دیده شود.

به گفته محمودی، توجه به مدارس تعاونی به ویژه در پایه مهدکودک‌ها و ابتدایی و توجه به بازی‌های گروهی می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ تعاون و همیاری در کودکان موثر باشد.

رییس مرکز آموزش عالی تعاون تهران ادامه داد: مدارس تعاونی که خود به شکل تعاونی اداره شوند و معلمان هم در اداره مدرسه مشارکت داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چون چنین مجموعه‌ای می‌تواند انتقال را نسل به نسل انجام دهد و حتی دروسی را در کنار برنامه‌های رسمی آموزش و پرورش طراحی کند؛ مثل کارهای گروهی در دروس ریاضی و علوم و کارگاههای فنی که مهارتی باشند و مهارتها را انتقال دهند.

وی متذکر شد: دروسی که در مدارس تعاونی ارائه می‌شود با سایر مدارس فرق نمی‌کند ولی اگر می‌خواهیم تحولی در بخش فرهنگ جمعی ایجاد شود باید یک سری دروس اختیاری را با همکاری آموزش و پرورش طراحی و ارائه کنیم که یکی از آنها می‌تواند کار گروهی مبتنی بر مهارت باشد که در مهارتهای مختلف، فرهنگ کار گروهی را وارد کنیم.

رییس اداره مطالعات بهره‌وری وزارت تعاون، گفت: در کتاب علوم اجتماعی سال هفتم، درسی به نام تعاون گنجانده و بسیار آکادمیک بیان شده است ولی معتقدم باید دروس تعاونی را به مهدکودک‌ها و مقطع ابتدایی ببریم و از ابتدا به کودکان آموزش بدهیم تا با کارگروهی آشنا و فرهنگ تعاون در آنها نهادینه شود و نسل آینده به گونه‌ای تربیت شود که از کار جمعی نتایج بهتری بگیرد و به کشور خدمت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید