پایان وسوسه دلار جذاب

    کد خبر :225331

پنج شنبه شب بسته سه‌گانه بانک مرکزی برای مدیریت نوسان و مهار سفته‌بازی ارزی رونمایی شد. براساس بسته طراحی‌شده به شبکه بانکی اجازه داده شده برای دو هفته اقدام به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد کنند. نرخ بازخرید قبل از موعد نیز ۱۴ درصد تعیین شده است.

این محور عامل بازدارنده مهمی در برابر جذابیت‌های ارزی ناشی از نوسانات اخیر است. محور دوم بسته ضدالتهاب بانک مرکزی بر انتشار گواهی سپرده ریالی با پایه ارزی استوار است. بر مبنای این ابزار خریدارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری با پایه ارزی دارند، می‌توانند گواهی سپرده ریالی بر مبنای قیمت یورو و دلار از شبکه بانکی خریداری کنند.

متوسط قیمت یورو و دلار در یک ماه گذشته سامانه «سنا» مبنای نرخ‌گذاری زمان خرید است. در زمان سررسید نیز متوسط قیمت به‌صورت هفتگی محاسبه می‌شود. نرخ سود برای سررسید یک‌ساله ۴ درصد و برای سررسید دو ساله ۵/ ۴ درصد تعیین شده است. قرار است پیش‌فروش سکه نیز برای سررسید شش‌ماهه با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شود و برای سررسید یک‌ساله نیز قیمت پیش‌فروش یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. «دنیای اقتصاد» در گزارشی علاوه بر معرفی ابزارهای طراحی‌شده، میزان بازدهی و آثار آنها را تحلیل کرده است.

سیاست‌گذار پولی با هدف جذاب کردن بازارهای داخلی، این سه پیشنهاد را ارائه داده است. دفع التهاب از بازار ارز و متنوع‌سازی مسیر نقدینگی دو هدفی است که بانک مرکزی در این سیاست دنبال می‌کند. تجربه دیگر کشورها نیز بر تصمیم اخیر بانک مرکزی صحه می‌گذارد.

به گزارش اقتصادنیوز ، جذاب کردن بازار داخلی از طریق جذب سپرده، در دیگر کشورها توانسته است تقاضای سفته‌بازی در بازار ارز را به عقب راند. البته پس از احیای آرامش در بازار ارز، بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف با تغییر سیاست‌گذاری ارزی، مقدمات حرکت تدریجی نرخ ارز متناسب با نرخ تورم را فراهم کردند تا اقتصاد آنها دیگر شاهد جهش ارزی نباشد.

با این رویکرد انتظار می‌رود که نوسان ارزی تا حدودی کنترل شود؛ چراکه اکنون رقبای جذابی برای بازار ارز پدید آمده است و جریان نقدینگی به بازار ارز با سدی محکم مواجه شده است. این سه سد می‌توانند نقدینگی‌هایی را که وارد بازار پرریسک ارز می‌شدند، به پناهگاه مطمئن‌تری برساند. برای دارایی مردم، سه پیشنهاد بانک مرکزی بازارهای امن‌تری خواهد بود، مضاف بر اینکه بازدهی مناسب و افزایش قدرت خرید را نیز برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید