جدیدترین اخبار
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳ سیاسی کد خبر :223591

در تنگنا قرار دادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی حرمتی به مردم است

اوسط آذر با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه خودروهای ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ سی‌سی، ۵۰درصد؛ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵درصد؛ ۲۰۰۰تا۲۵۰۰سی‌سی۱۳۰درصد و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی ۱۵۰ درصد،وضع شد.

خبر افزایش یکباره و یک شبه تعرفه خودرو بین ۱۵ تا ۶۰ درصد کافی بود تا تأثیر خود را بر بازار بگذارد، به گونه ای که برخی خودروهای وارداتی در یک شبانه روز با جهشی فوق العاده تا دو برابر نیز افزایش قیمت پیدا کردند؛ اما این همه ماجرا نبود و این افزایش ها باعث شد تا کم کم زمزمه افزایش خودروهای داخلی نیز به گوش برسد.

بنا بر این گزارش، افزایش ناگهانی قیمت خودرو، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و کشیده شدن این تورم بر روی اجناس و نیز نارضایتی بیش از پیش مردم شد. در این میان، دستگاه های دیگر از جمله خانه ملت و دیوان عدالت اداری نیز وارد این پرونده شدند؛ هر چند نمایندگان بارها در این مورد اعتراض خود را اعلام کردند، دولت زیر بار کاهش تعرفه ها نرفت و کار تا جایی پیش رفت که دیوان عدالت اداری، به ابطال موقت مصوبه دولت رأی داد و بنا بر آن، مقرر شد تا زمان رأی قطعی مصوبه قبلی اجرا شود.

با این حال، نمایندگان مجلس این را کافی نمی دانند و به دنبال راهکاری برای تثبیت قیمت خودروهای وارداتی هستند، به همین منظور نیز طرحی دوفوریتی با امضای بیش از ۲۱۷ نماینده به جریان افتاد.

نمایندگان امضاکننده این طرح بر این باورند، راهکار حمایت از تولید داخلی، افزایش قیمت های تولیدات خارجی نیست و تولیدکننده ها برای ماندن در بازار رقابت، باید خود را به سطح استانداردهای جهانی برسانند. آنان معتقد هستند که افزایش قیمت تعرفه ها، نوعی توهین به مردم ایران است و حق مردم در استفاده از محصولات با کیفیت را ضایع می کند.

به گزارش تابناک؛ بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: از همان زمان که دولت اعلام کرد، تعرفه های خودرو افزایش پیدا می کند، پرونده ای به این منظور در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شد، زیرا افزایش قیمت تعرفه خودرو باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده و ـ متأسفانه ـ این افزایش، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و گسترش آن به سمت دیگر بازارها شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخل، یکباره قیمت تعرفه ها را بین ۱۵ تا ۶۰ درصد افزایش داده است که به نظر ما، هیچ توجیهی ندارد. خودروسازی های ما تا کی می خواهند از این فضا استفاده کنند و خودروهای با کیفیت پایین به مردم بدهند؟

وی در ادامه یادآور شد: یک بار برای همیشه تکلیف خود را با مردم مشخص کنید.خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال ـ ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال ـ حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

پارسایی در ادامه افزود: نمایندگان به این نتیجه رسیده اند، باید قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه ای، شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم؛ بنابراین، طرحی دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال پیمودن مراحل قانونی خود است تا به هیأت رئیسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه هایی که باید در نظر گرفته شود، حداکثر ۵۵ درصد باشد.

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام جهان باید حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، ولی این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تأخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که عمده دلیل این شکایات، از نبود فضای رقابتی و شرایط انحصاری موجود در بازار داخل است.

وی با اشاره به آلودگی کلانشهرها و چاره اندیشی برای کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند، ولی حالا که تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

وبگردی

روی خط خبر

  • روسیه: منشور جنگ علیه ایران راه حل مسائل منطقه‌ای نیست
  • رویای ۲۸ ساله برگزاری رفراندوم در ایران؛ تعبیر می‎شود؟
  • کنایه های رحیم‌پور ازغدی به حسن روحانی :در این یکی دو سال هرچه گفتند باید بگوییم “هر چه شما می‌گویید درست است”
  • «رز جاویدان»، شاخه‌ای ۱۰۰ هزار تومان!
  • پول های «رمزنگاری» شده؛ مهمترین تهدید سایبری در سال ۲۰۱۸
  • سد‌های تهران ۵۰ میلیون متر مکعب کسری دارد
  • لاشه هواپیمای تهران- یاسوج پیدا شد
  • سربازان چینی چگونه با آلودگی هوا مبارزه می‌کنند؟
  • جهانگیری: احمدی‌نژاد در حدی نیست که برای نظام بن‌بست ایجاد کند
  • خبر فوری : لاشه هواپیمای تهران – یاسوج پیدا شد
  • عبدالله ناصری: اصلاح طلبان محافظه کار نشده اند
  • چرا فیلمی درباره حضرت فاطمه(س) ساخته نشده ؟
  • فعالیت هنری خواننده آکادمی گوگوش در ایران؟!
  • پروازهای فرودگاه امام به دوبی به روال عادی برگشت
  • کلید قفل قیمت بنزین
  • آغاز سومین روز جستجوی هواپیمای تهران – یاسوج
  • بازارگرمی بانکها برای دریافت سپرده بیشتر از مشتریان
  • اسب رام نشدنی ایتالیایی در خیابان های تهران
  • انتقاد سازمان جنگل‌ها از یک مصوبه مجلس
  • نظر عسگری درباره استقرار ناجا در گمرک
  • سنجش صلاحیت حرفه‌ای فرهنگیان تا پایان اسفند/صدورگواهینامه شایستگی مدیران
  • هدف از سخنان ضد ایرانی «مک‌مستر»امتیازگیری در راستای برجام بود
  • تکلیف ساکنین محدوده طرح ترافیک با اجرای طرح جدید
  • چرایی افت ارزش ریال ایران از زبان عسگر اولادی
  • دیدار خواننده سریال دردسرهای عظیم با مخاطبانش
  • کنسرت آهنگساز و نوازنده برزیلی در تهران
  • پاسخ وزیر ارتباطات به یک شبهه مهم ؛ تماس‌ها با مسافر هواپیما قبل از سقوط بوده است
  • پرواز بالگردها بر فراز دنا
  • پایان آشوب دراویش در پاسداران تهران
  • شهادت ۵ تن در آشوب شب گذشته خیابان پاسداران/ دستگیری بیش از ۳۰۰ تن