جدیدترین اخبار
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳ سیاسی کد خبر :223591

در تنگنا قرار دادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی حرمتی به مردم است

اوسط آذر با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه خودروهای ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ سی‌سی، ۵۰درصد؛ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵درصد؛ ۲۰۰۰تا۲۵۰۰سی‌سی۱۳۰درصد و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی ۱۵۰ درصد،وضع شد.

خبر افزایش یکباره و یک شبه تعرفه خودرو بین ۱۵ تا ۶۰ درصد کافی بود تا تأثیر خود را بر بازار بگذارد، به گونه ای که برخی خودروهای وارداتی در یک شبانه روز با جهشی فوق العاده تا دو برابر نیز افزایش قیمت پیدا کردند؛ اما این همه ماجرا نبود و این افزایش ها باعث شد تا کم کم زمزمه افزایش خودروهای داخلی نیز به گوش برسد.

بنا بر این گزارش، افزایش ناگهانی قیمت خودرو، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و کشیده شدن این تورم بر روی اجناس و نیز نارضایتی بیش از پیش مردم شد. در این میان، دستگاه های دیگر از جمله خانه ملت و دیوان عدالت اداری نیز وارد این پرونده شدند؛ هر چند نمایندگان بارها در این مورد اعتراض خود را اعلام کردند، دولت زیر بار کاهش تعرفه ها نرفت و کار تا جایی پیش رفت که دیوان عدالت اداری، به ابطال موقت مصوبه دولت رأی داد و بنا بر آن، مقرر شد تا زمان رأی قطعی مصوبه قبلی اجرا شود.

با این حال، نمایندگان مجلس این را کافی نمی دانند و به دنبال راهکاری برای تثبیت قیمت خودروهای وارداتی هستند، به همین منظور نیز طرحی دوفوریتی با امضای بیش از ۲۱۷ نماینده به جریان افتاد.

نمایندگان امضاکننده این طرح بر این باورند، راهکار حمایت از تولید داخلی، افزایش قیمت های تولیدات خارجی نیست و تولیدکننده ها برای ماندن در بازار رقابت، باید خود را به سطح استانداردهای جهانی برسانند. آنان معتقد هستند که افزایش قیمت تعرفه ها، نوعی توهین به مردم ایران است و حق مردم در استفاده از محصولات با کیفیت را ضایع می کند.

به گزارش تابناک؛ بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: از همان زمان که دولت اعلام کرد، تعرفه های خودرو افزایش پیدا می کند، پرونده ای به این منظور در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شد، زیرا افزایش قیمت تعرفه خودرو باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده و ـ متأسفانه ـ این افزایش، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و گسترش آن به سمت دیگر بازارها شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخل، یکباره قیمت تعرفه ها را بین ۱۵ تا ۶۰ درصد افزایش داده است که به نظر ما، هیچ توجیهی ندارد. خودروسازی های ما تا کی می خواهند از این فضا استفاده کنند و خودروهای با کیفیت پایین به مردم بدهند؟

وی در ادامه یادآور شد: یک بار برای همیشه تکلیف خود را با مردم مشخص کنید.خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال ـ ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال ـ حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

پارسایی در ادامه افزود: نمایندگان به این نتیجه رسیده اند، باید قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه ای، شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم؛ بنابراین، طرحی دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال پیمودن مراحل قانونی خود است تا به هیأت رئیسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه هایی که باید در نظر گرفته شود، حداکثر ۵۵ درصد باشد.

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام جهان باید حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، ولی این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تأخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که عمده دلیل این شکایات، از نبود فضای رقابتی و شرایط انحصاری موجود در بازار داخل است.

وی با اشاره به آلودگی کلانشهرها و چاره اندیشی برای کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند، ولی حالا که تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

وبگردی

روی خط خبر

  • اینجا عطش امان مردم را بریده و حیاتشان را به شدت تهدید می کند!
  • مشارکت دانش‌آموزان ابتدایی در تحقیقات کیفیت هوای نیوزیلند
  • آب «چشمه‌علی» مسئولان را به بازی گرفته!
  • «تگزاس» پرفروش‌ترین سینمایی هفته شد
  • خندوانه روی آنتن نمی رود
  • تلاش فعالان محیط زیستیِ انگلیس برای منع تردد خودرو در اطراف مدارس
  • نوبخت: کسری بودجه ۸ میلیارد دلاری ایران صحت ندارد
  • ایمن سازی ۴۱۴ تقاطع از شریان های حیاتی پایتخت
  • ۵۴ نماد بورسی تحت احتیاط و مشمول فرایند تعلیق
  • ترکیه: برای دفع تحریم آمریکا از هیچ اقدامی فروگذار نمی‎کنیم
  • اشمید: گزارش آژانس پایبندی ایران را تایید می‎کند
  • استانداری فارس: آتش زدن یکی از جایگاه‌های پمپ بنزین در شیراز کذب است؛ در محدوده اعلام شده، پمپ بنزینی وجود ندارد
  • علم‌الهدی: برجام شکست خورده؛ دوباره یک برجام اروپایی روی آن سوار نکنیم که این هم شکست بخورد
  • تحمل دلار ۴۲۰۰ تومانی تمام شد
  • مسابقه دو سرعتی نوزادان در خندوانه
  • این ناآدم آمریکایی با عصبانیت درباره برجام صحبت کرد
  • بروجردی: برای ادامه برجام نیاز به اذن مجلس وجود ندارد
  • ظریف: گرفتن ضمانت از اروپایی‌ها ناممکن نیست
  • بازدید شبانه وزیر بهداشت از بیمارستان‌های تهران
  • گزارش الجزیره از شگفتی انتخابات عراق: «خنجر» بازگشت
  • پمپئو: عربستان نباید به دنبال غنی‌سازی اورانیوم باشد
  • مجازات حبس برای مرد چک به خاطر حیوان‌آزاری
  • باد و خاک در اولین جمعه خرداد خوزستان
  • چین خرید فلزات به یوآن را در بورس فلزات لندن آغاز می‌کند
  • آمریکایی‌ها گفتند ایران باوجود فشارها صنعت هوایی را سرپا نگه داشت
  • «امیر شهلا» آزاد شد
  • ابهام در ارزش‌گذاری کالای صادراتی ۱۰۰ درصد داخلی
  • چالش ترامپ برای ورود به رستوران رابرت دنیرو
  • سرنوشت سربازان معتاد چه می شود؟
  • وزیر دفاع انگلیس خواستار افزایش بودجه نیروی دریایی شد