خودرو های بالای 40 هزار دلار مانده در گمرک ترخیص خواهند شد+سند

    کد خبر :219163

علی رغم اعلام عدم ترخیص خودروهای در گمرک مانده توسط توسط رئیس گمرکات کشور ،وزیر صنعت قصد دارد با تصویب در هیت دولت ورود اینگونه را امکان پذیر کند.

تصمیم یک شبه دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش و تغییر قوانین ورود خودرو به کشور نه تنها فعالان این صنعت را دچار مشکل کرده است بلکه به نوعی گریبانگیر خود دولت نیز شده است. حدود یک‌ماه پیش رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پیشنهادی به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین تکلیف خودروهای موجود در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری شد. از همین رو مجتبی خسرو تاج طی نامه به وزیر صنعت خواستار ترخیص خودروهای در گمرک مانده با ساز و کاری جدید شد.بدین ترتیب محمد شریعتمداری موافقت خود اعلام کرد و وزیر اقتصاد و دارایی هم مراتب را گمرکات کشور اعلام کرد.

نامه مجتبی خسروتاج به وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین نامه شریعتمداری به وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد از آن ابلاغ به رئیس کل گمرک کشور در شرایطی پروسه معمول خود را در یک ماه گذشته طی کرد اما رئیس کل گمرک ایران از برگشت نامه وزیر صنعت و همچنین منتفی شدن ترخیص خودروهای در گمرک مانده خبر داد. وی در نشست خبری خود عنوان کرد که در روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد ترخیص خودروهای وارد شده در گمرک قبل از دستورالعمل اخیر هیات دولت را به گمرک ارائه کرد این در حالی است که واردات خودرو بالای 40 هزار دلار براساس مصوبه هیات دولت متوقف شده، به همین دلیل نامه‌ وزیر صنعت و همچنین نامه رئیس سازمان توسعه تجارت برگشت داده شد. آنچه فرود عسگری در اظهارات خود بر آن اصرار داشته این است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند مصوبه هیات دولت را تغییر دهد و اگر قرار بر رفع مشکل برخی واردکنندگان متضرر از توقف ثبت‌سفارش باشد، هیات دولت در این زمینه تصمیم‌گیر است و تنها نامه‌نگاری داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارسال آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌تواند مصوبه هیات دولت را نقض کند.

اما ظاهرا این پایان کار نیست و چرا که دولت بنا بر دلایل نامعلومی اصرار ویژه ای بر ترخیص خودروهای مانده در گمرک که بخش زیادی از انها دارای قیمت فراتر از 40 هزار دلار بوده و بعضا دارای مدلهای 2015 و 2016 هستند ، را دارد چرا که طبق اسناد ذیل دولت در نظر دارد که ترخیص اینگونه خودروها را طی طرح دو فوریتی در جلسه هیت دولت مورد تصویب قرار دهد تا تنها مانع موجود نیز برطرف گردد.

ورود این تعداد خودرو به گمرکات کشور و همزمانی آن با توقف ثبت‌سفارش شبهات زیادی را به‌وجود آورد؛ به‌طوری‌که برخی از رانت اطلاعاتی تعداد محدودی از واردکنندگان در این زمینه خبر دادند و برخی دیگر نیز بر مجوز یک شبه واردات خودروهای مذکور پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت تاکید داشتند. حال به‌نظر می‌رسید که خودروهای مانده در گمرک نیز که تعداد آنها بیش از 13 هزار دستگاه برآورد شده بدون مشکلی خاص ،مجوز ورود خواهند گرفت تا عده ای بتوانند با توجه به رانت بوجود آمده سرمایه کلان را به جیب بزنند.

به گزارش پردیس خودرو در این بین اما ورود خودروهای یاد شده، ابهاماتی نیز به همراه خود داشت، به‌طوری‌که مشخص نبود خودروهای بالای 40 هزار دلار با چه میزان تعرفه وارد کشور می‌شدند؟ یا اینکه خودروهای مدل 2015 یا 2016 مشمول مقررات جدید هیات دولت بودند یا خیر؟ این ابهامات در شرایطی مطرح است که چرا دولت بعنوان متولی تغییر قوانین گمرکی ورادات خودرو همچنان قصد دارد که موارد ذکر شده در دستورالعمل جدید را دور بزند و به عده ی خاص اجازه دهد تا بتوانند خودروهای بالای 40 هزار دلار را به بازار وارد نمایند.مطمئنا دستور مجدد آقای جهانگیری در خصوص ورود اینگونه خودروها به بازار کشور نه تنها باعث کاهش قیمت نخواهد شد بلکه با تنش مجدد وارد شده شاهد آن خواهیم بود که خودروهای لوکس وارد شده به کشور با قیمت های میلیاردی بفروش خواهند رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید