نجفی باید از بهشت رانده شود؟!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۲۰
    کد خبر :214391

بارش برف اخیر شرایط را تا حدود زیادی بر علیه شهردار جدید کرد و تا حدی پیش رفت که برخی از صحبت‌های غیررسمی حکایت از آن داشت که باید او کنار برود و فرد دیگری جایگزین وی شود. این افراد معتقد هستند که عملکرد شهرداری نه تنها در ماه‌های اخیر رضایت بخش نبوده بلکه بعضا بسیار ضعیف‌تر از دوره قبل بوده است

بارش برف اخیر انتقادهای زیادی را به شهرداری به همراه داشت که به نوعی نارضایتی از عملکرد نجفی را که به واسطه انتصاب‌های او از همان روز نخست آغاز شده بود را به اوج رساند و حتی بعضا صحبت‌هایی مبنی بر کنار گذاشت او از برخی محافل شنیده شد.

بعد از 12 سال حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بالاخره این نهاد در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت و با وجود اینکه گمان می‌رفت در این دوره شاهد تفاوت‌های چشمگیری در بهشت باشیم اما در برهه‌های مختلف محمدعلی نجفی نتوانست انتظارات را برآورده کند و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

یکی از این موضوعات انتصاب‌های وی بود که به دلیل استفاده از نیروهای دوره قبل بسیاری از حامیان جریان اصلاحات او را مورد انتقاد قرار دادند البته برخی از جمله شخص نجفی هم در واکنش به این انتقادها معتقد بودند که کارآمدی بعضی افراد باید مد نظر قرار گیرد و گرایش سیاسی آنها در اولیت نخست نیست.

اما بارش برف اخیر شرایط را تا حدود زیادی بر علیه شهردار جدید کرد و تا حدی پیش رفت که برخی از صحبت‌های غیررسمی حکایت از آن داشت که باید او کنار برود و فرد دیگری جایگزین وی شود. این افراد معتقد هستند که عملکرد شهرداری نه تنها در ماه‌های اخیر رضایت بخش نبوده بلکه بعضا بسیار ضعیف‌تر از دوره قبل بوده است.

به گزارش فرارو با این حال در کنار همه انتقادها و نواقصی که در عملکرد شهرداری وجود داشته، ایا صرفا تصمیم‌گیری برای ادامه حضور نجفی در شهرداری با گذشت چندماه، منطقی است؟ اصلا به طور کلی آیا امکانات و شرایطی که لازمه عملکرد مناسب در بهشت است در اختیار این مدیر تازه وارد قرار گرفته است؟

انتظارات مطابق اختیارات و امکانات باشد

در همین خصوص محمد جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد:« متاسفانه در موضوع شهرداری بخش قابل توجهی از اظهار نظرها بدون تفکر و در نظر گرفتن موانع موجود بر سر راه آقای نجفی انجام می‌شود. زیرا زمانی که قصد داریم مطالباتمان را از آقای نجفی بخواهیم باید در نظر داشته باشیم که به عنوان مثال مگر شهرداری تهران در مناطق و در حوزه معاونت شهری تغییراتی داشته است؟ متاسفانه همچنان اکثریت نیروهای این مراکز همان افراد دوران آقای قالیباف هستند . همچنان بدنه شهرداری تغییری نکرده است.»

وی ادامه داد:«نکته جالب توجه این است که منتقدان این مسئله را نقطه ضعف عملکردی آقای نجفی می‌دانند. در صورتی که تنها چند مدیر در تمام شهرداری تهران در حوزه اجرا تغییر کرده‌اند. معاونت شهری هم که همچنان نیروهای آقای قالیباف حضور دارند. آنچه که این اخیرا دیده شده همان ظرفیتی بود که در شهرداری آقای قالیباف بود.»

او اظهار کرد:«قطعا به خاطر دارید که در دوران شهردار قبل هم یک بار چنین برفی آمد و ما در همین شهر تهران 13 ساعت ترافیک داشتیم. این برف که سنگین‌تر از آن دوره بود. من قبول دارم که یک سری نارسایی‌ها وجود دارد و خدماتی که مورد انتظار بود صورت نگرفت. اما آیا این صرفا متوجه مدیریت جدید است.»

امام تاکید کرد:«این باید بررسی شود که اگر شهرداری و حتی شخص آقای نجفی مقصر این مسئله هستند یا خیر؟ در غیراین صورت نمی‌توان تمامی مشکلات و کم و کسری‌ها را به گردن آقای نجفی انداخت و حکمی صادر کرد. من فکر می‌کنم حداقل در همین حوزه معاونت شهری، تعداد مدیران جدید را نسبت به مدیران قدیمی بررسی کنیم متوجه می‌شویم که سهم مدیریت جدید شهرداری در این مشکلات چقدر بوده‌است.»

او درباره انتقادهای موجود از عملکرد نجفی در شهرداری تهران گفت: «ببینید به هرحال در حوزه اصلاحات انتظارات بالا است اما حجم نیروهایی که در شهرداری حضور دارند هم باید مورد توجه قرار گیرد. همین الان در شهرداری 65هزار نیرو رسما فعالیت دارند اما حدود 130هزار نفر حقوق دریافت می‌کنند. اگر واقعا شهرداری این اختیار را داشته باشد که این نیروها را اخراج کند و نیروی جدید جایگزین کند، آن زمان است که می‌توان از آقای نجفی انتظار بیشتر از این داشت که مثلا نیروهای کارآمد و جوان و اصلاح طلب وارد شهرداری کند.»

وی تصریح کرد: «اما متاسفانه ایشان با این محدودیت مواجه هستند که شهردار قبلی تعداد زیادی نیرو وارد شهرداری کرده است و الان نمی‌توان آنها را کنار گذاشت. نمونه بارزش گزارش‌های اخیر است که نشان می‌دهد در مقطع انتخابات آقای قالیباف ظرف سه ماه 12هزار نفر وارد شهرداری کرده‌است. حالا آیا همچین مجوزی به آقای نجفی داده شده که این نیروها را اخراج کند؟»

امام در پایان گفت: «قطعا آقای نجفی از جمله افرادی هستند که بسیار تمایل دارند از نیروهای جوان و کارآمد استفاده کنند اما دستشان بسته است و متاسفانه خیلی‌ها از این محدودیت‌ها خبر ندارند و همه مشکلات را به حساب آقای نجفی می‌نویسند. البته بعضی‌ها هم خبر دارند اما بدون توجه به این مسائل شهرداری تهران را به باد انتقاد می‌گیرند.»

به شهردار زمان و اختیار داده شود

همچنین داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با فرارو نسبت به انتقادها از عملکرد شهردار جدید گفت: «به عقیده من تا حدود زیادی در حق آقای نجفی کم لطفی شده است. فقط کافی است یک بررسی جزیی میان تهران با شهرهای همجوارش داشته باشید و ببینید به عنوان مثال در همین برف اخیر آنها که به مراتب کوچک‌تر هم هستند چه وضعیتی داشتند و تهران چه وضعیتی داشت. هیچ خیابان و اتوبانی مسدود نشد و تقریبا پرسنل شهرداری آمادگی داشتند و از همان ابتدا فعالیت خود را آغاز کردند.»

وی ادامه داد: «ما در روزهای اخیر حدود 28 ساعت بارش برف داشتیم که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود. حالا شما این را با برف سال 86 مقایسه کنید که کاملا نسبت به این دوره متفاوت و کمتر بود اما زندگی مردم تهران را به طور کلی مختل کرد. مردم حتما در خاطر دارند که با چه مشکلاتی مواجه شدند و حتی بعضا یک بارش باران باعث به راه افتادن آب در خیابان‌ها می‌شد.»

او افزود: «واقعیت این است که مدیریت گذشته با توجه به توان رسانه‌ای که در اختیار دارد سعی در القای این مسئله دارند که تیم جدید به خوبی عمل نمی‌کند که واقعیت ندارد. ما در شرایطی که فرودگاه‌ها تعطیل شدند و بسیاری از راه‌های بین شهری مسدود شده بودند مدیریت نسبتا خوبی در شهرداری تهران صورت گرفت و خیبانا‌های تهران مسدود نبودند.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «اما برخی به دنبال این هستند که انتظارات در سطح جامعه را افزایش دهند و انتقاد کنند. البته ما هم استقبال می‌کنیم که امکانات و منابع لازم در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا بتوان انتظارات مردم برآورده شود اما همانطور که می‌دانید که شهرداری تهران نیروی لازم برای این قبیل مسائل ندارد.»

قنبری در خصوص تعداد زیاد نیروهای شهرداری گفت: «البته درست است که در دوره قبل تعداد زیادی وارد شهرداری شدند اما اینها صرفا نیروهای کارمندی هستند و در بخش اجرایی همچنان شهرداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و نمی‌توان در چنین مواقعی از کارمندان استفاده کند. در کنار این امکانات شهرداری به گونه‌ای است که باید اولویت گذاری کنند. یعنی مجبور هستند ابتدا اتوبان‌ها را پاکسازی کنند و سپس به خیابان‌ها بیایند و در آخر به کوچه‌ها برسند.»

وی ادامه داد: «البته انتظار نداریم که از ما تشکر شود زیرا ما وظیفه خود را انجام دادیم اما کم لطفی است که زحمات شبانه‌روزی نیروهای شهرداری را نادیده بگیریم. البته بسیاری از مردم هم در شبکه‌های اجتماعی حمایت کردند و اگر نقدی هم داشتند منصفانه مطرح کردند اما ما انتظار داشتیم که صدا و سیما به جای اینکه اقدامات شهرداری را نادیده بگیرد و صرفا انتقادها را مطرح کند، نیم نگاهی هم به عملکرد و اقدامات می‌انداخت.»

قنبری در انتها با اشاره به صحبت‌ها و شایعه‎‌هایی که در خصوص برکناری نجفی مطرح می‌شود گفت: «با همه این تفاسیر مطرح کردن اینکه جایگزینی برای آقای نجفی انتخاب شود کم لطفی محض است. اگر قرار است عملکرد ایشان را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است مقایسه‌ای با عملکرد شهرداری دوران آقای قالیباف هم داشته باشیم. من یقین دارم اگر این مقایسه انجام شود همه متوجه می‌شوند که عملکرد شهرداری در این دوره به مراتب بهتر بوده. البته قطعا نقدهایی هم وجود دارد و که بدون شک اگر به شهردار زمان و امکانات و اختیارات داده شود آنها هم رفع می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید