تفاوت کولرگازی اینورتر با کولرگازی معمولی

    کد خبر :209391

در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

در مدار الکتریکی کولر گازی معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل می نماید. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن می نماید. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن می شود و تا رسیدن به دمای هوای مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

قبل از بررسی کولر گازی کم مصرف ابتدا اینوتر را تشریح می کنیم: تمام الکتروموتورهای AC با مشخصات شبکه برق ایران می توانند با حداکثر سرعت ۲۹۰۰ دور در دقیقه چرخش نمایند. این سرعت چرخش به دو پارامتر ولتاژ و فرکانس بستگی دارد. اینورتر یا درایو ها با تغییر این دو پارامتر سرعت گردش الکتروموتورها را تغییر می دهند و کمپرسور کولرگازی نیز که دارای یک الکتروموتور در پوسته خود می باشد توانسته به سادگی با اینورتر سازگار شود.

در کولر های گازی کم مصرف با نصب اینورتر در مسیر برق ورودی، کمپرسور را با سرعت کمتر و آرامتر راه اندازی می نماید. اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور؛ سرعت لحظه راه اندازی کمپرسور یا موتور کولر را کاهش و پس از به حرکت درآمدن کمپرسور این دو پارامتر را تا حد مطلوب افزایش می دهد.به این ترتیب علاوه بر راه اندازی آرام کمپرسور و جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی در زمان راه اندازی، در مصرف برق نیز صرفه جویی می نماید.

به همین دلیل در کولر گازی های اینوتر شما شاهد افت ولتاژ در لحظه شروع به کار کمپرسور نخواهید بود و کمترین فشار و آسیب را به سیم کشی و شبکه برق داخلی ساختمان وارد می نماید. از همین رو این کولرهای گازی اینورتر برای ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف نیز مناسب تر می باشند.

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی به لحظه راه اندازی محدود نمی شود. کولر گازی هایی که مجهز به اینورتر می باشند، کنترل دمای بسیار مطلوب تری دارند زیرا کمپرسور این کولر ها عملا با رسیدن دما به میزان تنظیم شده دیگر خاموش نمی شوند بلکه سرعت چرخش کم و بار برودتی کولر را کاهش می دهند.

نکته دیگر، غیرواقعی بودن تبلیغات کاهش مصرف برق اینورتردارها به میزان 60 درصد می باشد! البته ما کاهش مصرف برق اینورتر را انکار نمی کنیم ولی شرکتها با بزرگنمایی موضوع کاهش مصرف برق اینورترها تا میزان 60 درصد! علاوه بر اینکه انگیزه مشتری برای خریدار ترغیب و تحریک می نمایند و فروش خود را بالا می برند، ضمنا قیمت هر دستگاه را هم بیشتر از حد معمول تعیین می کنند و روی فروش هر دستگاه سود بیشتری کسب می نمایند.

نحوه کارکرد کولرگازی معمولی و معایب آن:

کولرگازی معمولی پس از روشن شدن با حداکثر توان برودتی شروع به کار کرده و پس از مدتی دما هوای محیط را به حد مطلوب می رساند و خاموش می شود. در این نوع عملکرد دو نکته و جود دارد:

خاموش و روشن شدن مکرر باعث افزایش استهلاک کمپرسور ( تمام تجهیزات مکانیکی بیشترین استهلاک را در زمان روشن شدن و خاموش شدن دارند) می شود.
برای کنترل و بهبود زمان روشن و خاموش شدن باید بین دمای روشن شدن و خاموش شدن دستگاه یک اختلاف قرار داد، تا کولر گازی با کوچکترین تغییر دما روشن یا خاموش نشود این اختلاف دما ۱ الی ۳ درجه می باشد. در نتیجه دمای هوای محیط تحت پوشش کولر گازی معمولی همیشه متغیر بوده و دمای هوا دائما در حال افزایش و یا کاهش می باشد.

همان طور که قبلا بیان شد تفاوت کولر های گازی اینورتر و معمولی در سیستم الکتریکی آن ها می باشد و سیکل مکانیکی و اجزا دیگر تقریبا با هم یکی هستند و فقط در کولر گازی اینورتر یک یا دو قطعه کمی ارتقا پیدا کرده باشند.

کولر های گازی مجهز به اینورتر که به آن کولر گازی کم مصرف یا کولر گازی اینوتر نیز می گویند در حقیقت همان کولر گازی معمولی با سیستم الکتریکی متفاوت می باشد.

برای آشنایی و بررسی انواع کولر گازی و اسپلیت و چگونگی عملکرد، نحوه محاسبه ظرفیت، مزایا، تفاوت مدل های مختلف و… این کالا می توانید به سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز مراجعه نمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید