جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۶ فرهنگی و هنری کد خبر :205042

خاطرات سیف‌الله صمدیان با عباس کیارستمی

صمدیان که در ۲۵ سال گذشته لحظات زیادی را با عباس کیارستمی گذرانده، معتقدست خلاقیت و توانمندی کیارستمی غیرقابل اندازه گیری بود و قرن ها باید بگذرد تا کسی نظیر او پا به عرصه بگذارد.
به گزارش مهر: سیف الله صمدیان بیشتر مواقع در حال عکاسی و فیلمبرداری است و همین ویژگی اوست که آرشیو بسیار غنی از تاریخ تصویری ایران و جهان را برایش به ارمغان آورده است. او به عنوان دوست و همکار عباس کیارستمی در طول ۲۵ سال گذشته لحظات بسیاری را با این هنرمند خلاق در قالب سفرهای کاری و دوستانه گذرانده است که از همه این لحظات عکس ها و فیلم هایی در آرشیو خود دارد؛ آرشیوی غنی که دستمایه ساخت فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» شد و نمایش جهانی آن در جشنواره ونیز ۲۰۱۶ به‌عنوان نخستین بزرگداشت جهانی عباس کیارستمی آغاز شد.

بخش اول گفتگوی ما با سیف الله صمدیان درباره زندگی شخصی و حرفه ای او و به ویژه «جشن تصویر سال» بود و در بخش دوم این گفتگوی دو ساعته از او درباره کیارستمی، فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی»، اتفاقاتی که در آخرین روزهای حیات این هنرمند به وقوع پیوست و همچنین اهمیت تشکیل موزه عکس ایران سوال کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

صمدیان درباره کیارستمی و ارتباطی که با او داشت گفت: نبودنش یک حسرت بزرگ است. کارخانه ای در روز صد هزار ملامین تولید می کند، کارخانه دیگری ۱۵۰ مدل ماشین تولید دارد، شاعری در روز دو تا غزل یا سه تا رباعی می گوید، ولی آدم هایی هستند که غیرقابل اندازه گیری هستند؛ در تعداد، اندازه و ابعادشان. وقتی کیارستمی رفت من گفتم: کار بی کار شد. او کارگر بالفطره و ۲۴ ساعته خلقت و طبیعت بود. من در طول این سال ها یک ثانیه او را ندیدم که خیره به جایی بماند که چه باید بکند و افسوس می خورم به حال جوانانی که فقط حسرت موقعیت سینمایی و شهرت جهانی او را دارند!

نمی دانم این توانایی پیوسته کار کردن از کجا می آمد. همیشه اضطراب این را داشت که کارهایم عقب است و این اضطراب حتی در آخرین لحظات زندگی هم در چشمانش دیده می شد. همان سه چهار ساعتی که می خوابید باز هم با فکر کردن به کارهای انجام شده آن روز و انجام نشده فردایش بود.

او درباره پرونده پزشکی کیارستمی توضیح داد: آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درست می گوید. او انسان بسیار شریفی است و امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتواند ریز ماجرا را تعریف کند. او خودش خوب می داند قبل از انتقال به پاریس در ایران چه بلایی سر کیارستمی آمده بود. می‌داند که چرا دو سه روز قبل از سفر کیارستمی به فرانسه، درجه هوشیاری‌اش به سه و نیم رسیده بود و از اتفاقاتی که در ۱۴ فروردین سال گذشته هم برایش افتاده بود نیز باخبر است با تمام جزییاتش!

این هنرمند افزود: گر چه همه جای دنیا خطای پزشکی هست و جز لاینفک کار پزشکی است اما بی مسئولیتی پزشکی را نمی توان کاری کرد. آنقدر بلاهای متعدد پزشکی سرش آمد که کار به این جا رسید.

صمدیان درباره آخرین دیدارش با کیارستمی گفت: شب آخر در بیمارستان آراد، همراه بهمن کیارستمی در اتاقش بودم و آخرین صحبت‌هایش را شنیدم. همان شب من باید خودم را به ارومیه می‌رساندم که در مراسم سالگرد برادرم شرکت کنم.

او در خصوص اولین دیدارش با کارگردان «طعم گیلاس» گفت: فیلم ۲۰ دقیقه ای سوپرهشت «راه دراز رنج تا رستاخیز» را از روزهای اوایل انقلاب ساخته بودم که کانون پرورش فکری کودکان این فیلم را خواسته بود تا به ۱۶ میلی متری تبدیل کند و این کار سال ۵۹ در استودیو فیلمساز انجام شد. نورالدین زرین کلک با من قراردادی به مبلغ ۵۴ هزار تومان بست تا کپی هشت میلیمتری آن را تبدیل به نسخه ۱۶ میلی متری کنیم. وقتی قرار شد که این قرارداد را امضا کنم باید نزد رییس بخش سینمایی کانون در طبقه بالا می رفتم. وارد اتاق که شدم مردی را دیدم که با عینک سیاه پشت میز نشسته بود و این قرارداد به امضا رسید و این نخستین رویارویی من با عباس کیارستمی بود.

صمدیان افزود: بعد از آن در سال ۷۰ با آقای مرتضی ممیز و محمود کلاری، مجله تصویر را با اتحادی سه نفره راه اندازی کردیم تا پلی تصویری بین همه هنرها برقرار کنیم. اعتقاد داشتیم که در ایران هنرمندان ما اکثراً یک بعدی حرکت می کنند، یعنی مثلاً یک فیلمساز از گرافیک و عکاسی چیزی نمی داند و فیلمش از جذابیت تصویری بی‌بهره می‌شود و بیشتر شبیه به یک کار رادیویی است.

این عکاس گفت: مرتضی ممیز عزیز در زمینه گرافیک و محمود کلاری یار غار من در بخش سینمایی به کمک من آمدند. در دیدارهای دوستانه و خانوادگی ما، آقای کیارستمی هم حضور داشتند. این روابط ادامه یافت تا رسید به دوستی های دونفره و سفرهای دو نفره. مثلاً برای بازدید لوکیشن فیلم «باد ما را خواهد برد» من و عباس آقا به همراه بهمن قبادی به عنوان دستیار به کردستان و سنندج سفر کردیم و از این جاده ها فیلم گرفتیم که از پشت صحنه همه اینها من فیلم دارم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • رهامی: خواسته اصلاح طلبان تندرو درباره جهانگیری نباید اتفاق بیفتد
  • آنگاه که یک پدیده «هواشناسی» به «آسیب اجتماعی» بدل می‌شود
  • واشنگتن‌پست تحلیل کرد: دستورکار مخفی اردوغان در تحقیقات از قتل «خاشقچی» چیست؟
  • نویسندگان حرفه ای می توانند مجریان و بازیگران را به اوج برسانند
  • روزهای آخر بن سلمان؛ ساز و کار انتخاب ولیعهد جدید در عربستان چگونه است؟
  • زیرساخت‌های ترافیکی، زمینه ساز فرهنگ ترافیکی
  • اجرای طرح « مدیریت مورد» برای معتادان بهبود یافته از آبان ماه
  • صوفی: جهانگیری در دولت سوخته است
  • مقصود از افزایش اختیارات بانک مرکزی چیست؟
  • نخستین محموله نسل جدید کارت خوانهای سوخت از گمرک ترخیص شد
  • روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت لجبازی با کارت سوخت
  • مناطق آزاد که نمره قبولی ندارند باید لغو مجوز شوند
  • قاسمی اقدامات دیپلماتیک ایران برای آزادی مرزبانان ایرانی در پاکستان را تشریح کرد
  • واکنش روسیه به خروج آمریکا از پیمان موشکی چه خواهد بود؟
  • تضعیف اقدامات ترامپ علیه ایران
  • اظهارات ذوالنور درباره کانال جدید مالی ایران و اروپا
  • تبعات بحران خاشقجی برای ترامپ/ شکاف در دیوار تحریم نفتی ایران
  • دیدار صمیمی روحانی و جهانگیری
  • معامله بر سر خون خاشقجی/ حکومت سعودی به اردوغان پیشنهاد رشوه داد
  • عصبانیت ترامپ از خیانت سعودی
  • عربستان و بحرین، سپاه و سردار سلیمانی را در “لیست تروریسم” قرار دادند
  • تاخت و تاز محسن رضایی در مجمع؟ / رهامی: الزام مجلس به اجرای نظرات کمیسیون نظارت مجمع، خلاف قانون اساسی است
  • فرانسه از همه امکاناتش برای باقی ماندن برجام استفاده می کند
  • اردوغان “رشوه سیاسی” عربستان را رد کرد
  • راه‌اندازی ۴۶ سامانه ثبت تردد خودروها در معابر ورودی و خروجی تهران
  • ماجرای قتل جمال خاشقجی به سینما کشیده شد
  • مستند ایرانی از جشنواره کانادایی جایزه گرفت
  • مجموعه پاسارگاد در روز کوروش تعطیل نیست
  • افزایش ۲ برابری مخاطبان سینماها در مهرماه ۹۷
  • گورخر‌ها باز زنده‌به‌گور شدند؟
  • Ad