تخریب مسجد چند صدساله در مشهد برای رفع مزاحمت از یک مال!

    کد خبر :204625

تخریب مسجد به هربهانه‌ای بد است و به بهانه رفع مزاحمت از یک مجتمع تجاری بدتر، اما اگر این اتفاق در خصوص یک مسجد تاریخی و ثبت ملی، آن هم در مشهد مقدس رخ داده باشد، اوضاع را جز فاجعه نمی‌توان خواند!

به فاصله یک سال از انتشار اخباری پیرامون تصمیم مسئولان به تخریب مجموعه مسجد و آب انبار «معجردار» در مشهد مقدس و در حالی که دوست‌داران میراث فرهنگی این شهر هشدارهایشان را هر روز با صدای بلندتر برای جلوگیری از این تخریب مطرح می‌کردند و بر ضرورت حفظ این بنا در فهرست میراث‌های ملی کشورمان و مراقبت از آن در مقابل هر گزندی تاکید داشتند، بالاخره آنچه نباید رخ داد.

حکایت تخریب مسجدی متعلق به دوران صفوی که ابتدا از فهرست آثار ملی خارجش کردند و سپس در روز‌های اخیر با لودر و بولدزر به جانش افتاده و از بیخ و بن تخریبش کردند تا راه ورودی یک مال که در مجاورت آن ساخته شده بود، بازتر از قبل شده و نمای این مجتمع تجاری بی هیچ مزاحمتی دیده شود. تلخ‌ترین پایان برای ماجرایی که از مدت‌ها پیشتر برخی در خصوص آن هشدار داده و تلاش کرده بودند با دست انداختن به راه و روش‌هایی که به ذهنشان می‌رسد، قانون را در خصوص آن یادآور شده و جلوی تخریب را بگیرند.

اتفاقی که وقتی خبر رسید شهرداری مشهد با شکایت به دیوان عدالت اداری رای تخریب مسجد معجردار –که در وسط تقاطع شارستان قرار گرفته بود، گرفته، می‌شد حدس زد به زودی رخ خواهد داد و درخواست تجدید نظر میراث فرهنگی یا اعتراض دوست‌داران میراث و هیچ نکته دیگری به تغییر در آن منجر نخواهد شد چراکه پیشتر در بسیاری از پرونده‌های مشابه معلوم شده بود که خروج یک اثر ثبت ملی از زمره این میراث‌ها و تخریب آن، کار بسیار ساده‌ای برای برخی نهاد‌ها و اشخاص است که مخالفان هر سختی‌ای متحمل شوند، موفق به برگرداندن شرایط نخواهند شد.

اتفاقی که نشان از بی اهمیت بودن این میراث در ذهن مسئولان کشورمان دارد؛ وضعیتی که از ساخته شدن سازه‌های تجاری در مجاورت همین مسجد هم هویدا بود. ساخت سازه در فاصله‌ای کوتاه از اثری که به ثبت ملی رسیده و می‌بایست از منظرش هم محافظت شود چه برسد به بنایش، اما در این مورد خاص ابتدا منظرش را برخلاف قوانین در نوردیدند و سپس خود بنا را برای تکمیل منظر جدید از بیخ تخریب کردند و از میان برداشتند. آن هم در شرایطی که همه مسئولان، از جمله استاندار و امام جمعه از این خطر مطلع شده بودند و می‌توانستند با ورود به ماجرا، مانع از تخریب این اثر ثبت ملی که مسجدی دایر و پذیرای نمازگزاران بود شوند.

جایگاه لغزان آثار ملی کشورمان که با واکنش مسئولان میراث فرهنگی استان به این تخریب هم مشخص می‌شود. اینکه مدیران استان نه مقاومتی کرده‌اند و نه کوشیده‌اند با توسل به راهکار‌های قانونی و در صورت عدم توفیق، استمداد طلبی از مدیران ارشد خود یا دولت مردان بلند مرتبه، مانع از تخریب میراثی شوند که وظیفه محافظت از آن بر عهده ایشان نهاده شده است. اثری که نه در گوشه‌ای دور از دید که در مرکز یکی از کلانشهر‌های کشورمان قرار دارد.

به گزارش تابناک در کلانشهری که آنقدر چهره اش تغییر کرده که بی هویتی اش مورد اعتراض بسیاری از مسئولان قرار گرفته و حتی رهبر انقلاب هم در این خصوص تذکرات موکدی داده اند، اما تخریب مسجد ثبت ملی شده در آن را شاهد هستیم؛ اتفاقی که در شهری رخ می‌دهد که سالهاست برگزار نشدن کنسرت در آن مورد بحث و جدل بسیاری بوده، اما برکندن مسجد در آن، با همراهی کامل مسئولان استانی و مقامات صورت می‌گیردو هیچ واکنشی به دنبال ندارد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید